Gezonde lekkernijen?

Hallo!
Met mijn o zo leuke nieuwe voornemens voor 2016 ga ik met mn paps lekker afvallen. Hiervoor had ik dus wel de vraag of er wat mensen zijn die lekkere maar gezonde dingen weten!
Heeft iemand nog een site waar ik lekkkere gezonde maar vooral makkelijk te maken receptjes kan vinden? Of hebben jullie zelf receptjes?
Of gewoon gezonde tussendoortjes? Nu hou ik van kiwi’s maarja als ik dat elke dag mee neem ben ik het snel zat. Weten jullie nog iets? (Niet alleen fruit dan hihi)
Zou graag wat berichtjes krijgen, dankjulliewel alvast en een fijne jaarwisseling!

Noten

Ik hou zelf echt van snoeptomaatjes, en ook rauwe wortels vind ik echt heel lekker (kan je eventueel een dipsausje bij maken met yoghurt of humus o.i.d). Niet echt verrassende ideeën maar wel erg smakelijk!

Ik vind rijstwafels met plakjes banaan en kaneel altijd heel lekker. Een bakje magere yoghurt of kwark met aardbeien of appel met kaneel doet het ook altijd goed :slightly_smiling_face:

Havermoutkoekjes maken met rozijnen en cacao nibs :slightly_smiling_face:
Verder vind ik mueslirepen zonder toegevoegd suiker (lidl) ook lekker, net als ontbijtkoek zonder toegevoegd suiker (peijnenburg). Banaan-ei pannenkoekjes doen het ook altijd goed en ik vind aubergine pizza’s ook lekker! (dikke plak aubergine beleggen met tomaat, italiaanse kruiden en een klein beetje geraspte kaas in de oven)

Mijn all time favourite is banaan met notenpasta en kaneel. Snij de banaan in de lengte open of snij de banaan in plakjes. Smeer er vervolgens notenpasta op en strooi er kaneel overheen naar behoefte :slightly_smiling_face:

Wat je kan proberen is om zo min mogelijk verwerkte producten te gebruiken, dus om zo puur mogelijk te eten. Neem veel fruit, groenten en wees niet bang om dingen uit te proberen. Op pinterest zijn trouwens veel lekkere recepten te vinden, maar je moet even goed zoeken. Succes!

Mijn recept voor banenenbrood!

Ingrediënten:
3 bananen
3 eieren
140 gram havermout
1 el kaneel
1 tl honing
6 dadels (of een handje rozijnen)
1/2 tl bakpoeder
snuf zout
olie voor invetten

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Snijd de bananen in plakken. Doe deze net de eieren, havermout, kaneel, bakpoeder en zout in een kom (staafmixer) of blender. Mix alles tot één geheel.
  3. Snijd de dadels in kleine stukjes en voeg deze toe. Voeg ook de honing toe en roer alles nog eens goed door met een lepel.
  4. Vet een bakblik of ovenschaal in. Giet het mengsel erin en zet het in de oven voor ongeveer 40 minuten. Het bananenbrood blijft altijd iets plakkerig.

Volgens mij is pure chocolade met rond de 80% cacao wel ‘gezond’ of in ieder geval niet super ongezond :cold_sweat: maar niet iedereen vindt dit lekker omdat het best wel bitter is. http://rubriek.nl/gezondheid/hoe-gezond-pure-chocolade

Noten, tomaatjes, komkommer en ijsbergsla vind ik wel lekker!

Een blokje of zoiets per dag schijnt goed te zijn. Maarja, probeer maar eens 1 blokje chocolade te eten. :upside_down_face:

• Alle soorten nootjes.
  • (Gedroogd) fruit.
  • Groenten zoals wortel en selderij in reepjes met pindakaas of hummus als dip.
  • Crackers met hummus, tartex, kipfilet, of avocado.
  • Pure chocolade.
  • Snoeptomaatjes.
  • Yoghurt met een klein beetje muesli.
  • Smoothies van fruit en magere melk.
  • Dadels.
  • Gekookt ei.
  • Gezonde bakrecepten voor taartjes/koekjes.

Je kunt heel veel dingen bakken met havermout.
Dus bijvoorbeeld: havermout mengen met banaan. Een beetje kaneel erbij. Hier koekjes van maken. Je kunt ook muffins maken, dan doe je er kwark bij. Er zijn super veel recepten te vinden op internet.
Wat ik zelf veel doe is door deze recepten ook geraspte courgette heen doen. Dit geeft stevigheid voor je baksel, gezond en het heeft geen uitgesproken smaak waardoor je het gerust er doorheen kunt doen

Ook een leuk gezond alternatief is zelf sushi maken. Kan je werken met verse producten (vis, groenten,…) en weet je zelf wat er in zit. In voorgemaakte sushi durven ze namelijk mayonaise en andere vettige of calorierijke sauzen onder hun sushirijst mengen.

Edit mod: heel leuk maar ik heb de reclame weggehaald uit je post.

Ik vraag me dan altijd af hoe je zo’n sausje meeneemt naar school/werk.

Popcorn of een wrap met gezonde dingen er tussen.

Ik houd heel erg van gedroogd fruit, noten en verschillende groenten zoals wortels, stukjes komkommer of snoeptomaatjes =D