Gezonde leefstijl opbouwen. Moeite met snacken in de avond

Hey!

Ik ben begonnen om een gezondere leefstijl op te bouwen. Ik probeer minimaal 1x in de week te sporten, en ook mijn voeding heb ik redelijk op pijl. Behalve in de avonden.

Ik eet rond een uur of 17.30 altijd avondeten, ik woon nog thuis dus hier heb ik niks over te zeggen. Dit is meestal aardappels, groente en vlees.

Maar, rond een uur of 9 begin ik weer trek te krijgen in iets. Vaak heb ik zin in pindakaas, en kan gemakkelijk een paar boterhammen opeten. Dit heb ik nu vervangen dkkr tomaatjes of crackers met hoemoes, kaas, kipfilet of stukjes komkommer.

Toch blijf ik het lastig vinden om tijdens zo’n craving niet te grijpen naar hagelslag, pindakaas, borerhammen, chocola.

Hebben jullie tips?

Heyhey,

Wat eet je zoal overdag? Misschien eet je overdag te weinig waardoor je lichaam savonds om eten vraagt

Overigens eet ik ook om 17:30 mn avondeten en daarna eet ik om 8 uur nog wat een om 21:30 ook weer

Vaak dit

Ontbijt: bakje vifit yoghurt met aardbeien, cruesli, blauwe bessen, chia zaadjes, kokosrasp en agave siroop

Lunch: salade met avocado, tomaat, komkommer, kipfilet plakjes Of twee boterhammen met pindakaas en een met kaas. Of een paar light crackers met pindakaas / kaas / kipfilet / hoemoes

ik ken je probleem en ik betrap mezelf er vaak op dat ik in de avond zin krijg in eten als ik me verveel of als ik iets doe wat ik saai vind (zoals huiswerk)

als ik in de avond actief ben geweest of lekker ergens mijn aandacht bij heb gehad dan denk ik er niet aan. als ik er wel aan toe geef dan kan ik rustig een halve zak chips leeg eten terwijl ik niet eens trek had!

als jij je hier ook in kan vinden kan het helpen om afleiding te zoeken misschien. Wat ook wel wil helpen is jezelf echt afvragen of je trek hebt en neem wat fruit. Het kan ook zijn dat je misschien niet genoeg drinkt gedurende de dag, het schijnt zo te zijn dat het lichaam niet altijd onderscheid kan maken tussen honger en dorst. soms als je een gevoel hebt van trek, heb je dus eigenlijk dorst.

Wat snacken in de avond tegen kan gaan is overdag genoeg eten. Dat ene bericht over wat je eet suggereert dat je dat niet doet. Ik weet verder niet je gewicht, lengte en hoe intensief je sport, dat beïnvloedt het ook nog eens. Maar ik denk echt dat je te weinig eet.

Wat je dus kunt doen om het snacken 's avonds tegen te gaan:

  • Overdag genoeg eten. Dus of je ontbijt/lunch vergroten als je alleen die twee eetmomenten hebt, of neem er tussendoortjes bij.
  • Avondtussendoortje nemen rond 8 uur (om die 9 uur craving te voorkomen). Neem iets hartigs of juist iets zoets, waar je zin in hebt. Dat kan dus misschien stukjes fruit met pindakaas zijn, of juist een stuk chocolade/chocoladekoekje,

dat is beswel weinig…
ten eerste zou je cruesli en agavesiroop kunnen vervangen door havermout of muesli want cruesli bevat heel veel suiker. je kan ook beter yoghurt/magere kwark nemen inplaats van vifit. tussendoor zou je bijv een banaan en wat noten kunnen eten? lunch klinkt goed alleen zou geen light crackers nemen. tussendoor zou ik zeker wat nemen want twee boterhammen bij je lunch is niett zo veel. je kunt dan nog een boterham nemen met een stuk fruit? ik denk dat je s avonds minder trek zou hebben…

Lastig!

Heb ik persoonlijk weinig last van, maar zorg er wel voor dat ik goed vol zit met mijn avond eten. Ik eet na het warme eten altijd een toetje ( dit is een gewoonte bij ons ) Misschien helpt dit jou ook om extra vol te zitten en 'savonds geen honger te ebben. Gewoon eenschaaltje yoghurt met muesli :slightly_smiling_face: probeer maar is :wink:

Xx

  • genoeg eten overdag (en dus ook bij het avondeten!)
  • meer eiwitten, minder suikers (dat vult beter en langer)
  • zorg er ook voor dat je genoeg drinkt
  • neem een glas water als je zin krijgt in iets ‘ongezonds’ en ga dan even iets doen wat afleidt.
  • eerder naar bed, eerder opstaan
  • minder ‘ongezonde’ dingen in huis halen (als dat kan met je familie natuurlijk)

Vergeet bij je lijstje je tussendoortjes niet trouwens : )

Oh ja de tussendoortjes vergeet ik vaak. Maar anders zijn dat vaak rijstwafels met pindakaas of hoemoes of kaas, een banaan, mandarijn of ander stuk fruit.

En iets als een bakje kwark?

Buiten wat de meiden zeggen zou je in de ‘overgangsfase’ (dus niet wanneer je in de overgang zit, maar de periode dat je nog aan het wennen bent aan de gezondere leefstijl en het eten daarbij haha) die snacks kunnen vervangen voor de gezondere variant zoals amandelpasta of pure chocolade (en dan de hele pure haha). Nog steeds moet je dan letten dat je het in mate eet, maar het is in ieder geval wel een stapje in de goede richting en dan is de drempel misschien wat minder hoog.

een gezonde cracker met pindakaas of amandelpasta ofzo kan echt niet zoveel kwaad, ik neem s avonds vaak ook nog een kleine maar gezonde snack, maar als je echt behoefte hebt aan zoet kan het aan heel veel dingen liggen, bijvoorbeeld candida (schimmel) of je serotonine gehalte.

herkenbaar ja