gezond ontbijten, hoe doe je dat?

hoi!

Zoals de titel doet vermoeden: ik vind het heel moeilijk om gezond te ontbijten.
Ik ontbijt heel stevig, ik heb veel nodig in de ochtend.
Dit is natuurlijk niet persee erg, maar bij mij zijn het dus vaak 5 broodjes met hagelslag of iets anders zoets: in die mate is het ongezond dus. voor de mensen die gaan zeggen ‘woow dit is echt zooo veel omg’: ik sport ook vrij fanatiek dus heb je al gauw veel nodig

Yoghurt met fruit, of cruesli - achtige dingen heb ik ook geprobeerd, maar dit vult niet genoeg op lange termijn, omdat het geen langzame koolhydraten zijn, dus zit ik op het moment zelf wel vol, maar na een tijdje al niet meer.

Wanneer ik het bij brood hou, zou ik kunnen overwegen om bv kaas op brood te doen, maar dat is toch ook vrij vet? En dat vind ik nou niet bepaald het lekkerste ooit, dus daarom hoef ik het niet te doen. Ei eet ik wel op brood, maar dat is dan maar 1 broodje en wil ik ook lang niet elke ochtend doen.

Wat ik wel al heb bedacht en waarvan ik denk dat het al een goed alternatief is, is tomaat met Italiaanse kruiden op brood. Lekker fris en gezond. Maar natuurlijk ben ik niet van plan om dit elke ochtend te eten.

Ik ben dus op zoek naar gezonde alternatieven (incl. langzame koolhydraten), iemand ideeën?

overnight oats

warme oats, koude oats, yoghurt met volkoren ontbijtgranen, Brinta.
en dan kun je er iets indoen van noten, dat vult ook lang
volkoren brood met iets van avocado ei, (ik eet zelf ook gemiddeld 5eieren per week) en iedere dag een ei kan ook goed!

eet je wel vk broodjes/boterhammen?

Kan je niet bijvoorbeeld 3 boterhammen en daarnaast nog yoghurt met muesli/fruit ofzo? Of als beleg kipfilet, rosbief, appelstroop, pindakaas, er is zo veel keus. Misschien ongesneden brood kopen en dikkere plakken maken? Een grote kom havermout met fruit en een eitje erbij?

ik eet inderdaad volkoren brood.
En die overnight oats, dat klinkt echt goed! Dan pak je ook niet zo snel meer hagelslag of ander zoets, want je hebt het al klaar! Ik ga het proberen, kijken of het helpt:D

ooh en ik vind overigens Brinta met banaan heel goed vullen!
ik pak dan altijd 50 gram Brinta, 200 ml melk en een banaan :slightly_smiling_face:
evt kan je er nog noten bij doen of (rogge)brood

Havermout/Oatmeal recepten die echt héél lekker zijn:

  • kokos schilfers met rauwe cacao en een beetje agave siroop
  • appel met veel kaneel
  • banaan met pindakaas

verder kan je er allerlei noten+fruit door gooien en klaar (:

Je kan het ook in broodbeleg zoeken. Ik eet niet extreem veel brood, omdat ik er niet goed op reageer. Maar als ik het eet zorgt mn beleg voor voldoende energie (en verder eet ik vooral havermout/pancakes haha). Maar ik eet bijv; boter, pindakaas met evt nog banaan (en kaneel, yum). Of boter, hummus, tomaat en gebakken ei.
Dus als je echt energie wilt… Bevat dit ook vooral eiwitten en banaan is sowieso goed om de dag mee te starten (en pindakaas is gewoon yum!)
Verder zijn pindakaas, notenpasta’s, bepaalde kaas en vleessoorten, eieren in alle vormen, hummus, tahini, marmite, avocado etc. allemaal voedzame alternatieven die gezond zijn en je genoeg energie geven :slightly_smiling_face:

Dus zoeken naar alternatieven hoeft niet volledig af te wijken van wat je gewend bent, ik zal vooral variëren in je broodbeleg (en dus ook per maaltijd, dus niet 5 sneeën van hetzelfde).
Havermout kan natuurlijk ook. Maar 30gr havermout = 1 snee. Je zal dan aardig wat havermout moeten eten haha. Of je doet natuurlijk 50/50. (60gr havermout en 3 sneetjes of 60gr havermout en 2 sneetjes met ruim beleg, gekookt eitje en fruit. (Dat laatste is van mijn lijst :’)).
Zijn maar ideetjes :slightly_smiling_face:

Eet je wel eens havermout?

Havermout! En met een banaan erdoorheen.
De havermout zit vol met langzame koolhydraten en in de banaan zitten juist snelle, waardoor je direct energie hebt maar ook nog energie hebt een uur later :slightly_smiling_face:

Ik zit van havermout (60 gr, met fruit en noten als toevoeging) nooit echt heel lang vol eigenlijk… Dus ik zou voor jou dan misschien 2-3 boterhammen rijk belegd nemen + nog een grote bak havermout met wat fruit, zoals Sanguine zegt :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt allemaal,
ik ga het morgenochtend proberen: ik heb brinta met melk alvast in de koelkast gezet, waarbij ik morgenochtend fruit doe, en daarnaast evt. aanvullend 1/2 snedes brood:) We’ll see!

Ik heb dus brinta geprobeerd, maar nu weet ik weer waarom ik het nooit nam: ik vind het echt super vies. aan het begin gaat het nog wel, maar op een gegeven moment krijg ik het gewoon echt niet meer weg. Dus dat is wel echt jammer, maar ik denk niet dat dat hem dus wordt. (ik voel me nu echt een aanstelster maar ik lust best veel, alleen dit gaat er helaas niet in…:frowning_face: )
Maar ik heb het wel voor de helft opgegeten, en daarnaast 2 snedes brood gegeten, 1 broodje jam en 1 hagelslag. het is alvast een verbetering, maar we zijn er nog niet, haha:)

Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar ontbijt dat je de avond van te voren klaar zou kunnen maken, wat wel lekker is maar ook gezond.
Ik wil het het liefst de avond van te voren klaarmaken, omdat ik de volgende ochtend te ongeduldig zou zijn en alsnog voor de makkelijke weg zou kiezen: hagelslag en dergerlijke. En het is veel moeilijker om alsnog hagelslag te pakken als je al iets anders hebt klaarstaan. Dan doe je dat toch minder snel.

Iemand nog suggesties? :slightly_smiling_face:

Ja ik zit op een koolhydratenloos dieet ivm medicijnen die ik krijg. Maar je hebt van atkins een soort cruesly met gezonde koolhydraten waar veel noten in verwerkt zitten en die vullen echt heel erg. Zonder ontbijt heb ik pokke honger, ik zat met hetzelfde probleem en dit was voor mij echt een oplossing.

Snap dat je niet zit te wachten op atkins maar bij de natuurwinkel hebben ze ook veel van dit soort dingen. Granen, noten, etc. En dat is wel heel erg gezond. Haal je ook veel energie uit enzo. Gewoon met een beetje yoghurt…

  • hoop dat je er iets aan hebt.

Overnight oats zijn wel ideaal, omdat het al klaar is. Vul het eventueel nog aan met wat fruit en dan heb je ontbijt al :slightly_smiling_face:

^bedankt!
Ik ben wel een yoghurt-fan, dus daar is zeker wat mee te doen:)
Ik zal eens kijken wat ze bij onze natuurwinkel allemaal hebben, als het niet te veel geld kost ga ik het zeker doen!

Voor 40 cent heb je al 500 gram havermout. De basis is simpel: gelijke delen havermout, yoghurt en melk en dan voeg je andere dingen toe die je er aan toe wilt voegen. (mijn favoriet kaneel en rozijn bij het trekken en daarna wat appel toevoegen en eventueel wat pindakaas)

@dussss ik koop havermout gewoon bij de supermarkt haha, voor 38 cent. Dan doe ik het 'savonds in een bakje met water en kwark en soms rozijnen ofzo, en 'sochtends doe ik er fruit bij. Hoe had je die Brinta gemaakt? Gewoon Brinta met koude melk? Dat lijkt me ook niet heel lekker worden namelijk, haha.