gezond eten :)

Er zijn al heel veel topics met verschillende soorten vragen, maar ik dacht, er zijn vast wel meer mensen net als ik die gezonder willen eten en geen idee hebben wat ze dan zouden moeten eten als ontbijt,lunch, tussendoortjes.
Zelf heb ik het avondeten niet voor het kiezen, dus hier moet ik meeleven, maar het ontbijt en de lunch wel.
De lunch lijkt me brood het handigst, maar wat is hiervoor gezond broodbeleg?
En wat zijn echt gezonde tussendoortjes?
Ik ben zelf wel iemand die snel trek heeft als ik me verveel, en ik verveel me best vaak dus grijp dan snel iets.

Als ontbijt kun je het beste havermoutpap of Brintapap nemen, je mag hiervan een flinke kom nemen. Ik neem altijd een soepkom die tot op de rand vol is. In Brinta en havermout zitten langzame kcal waardoor je langer vol zit en energie hebt. Ik meng de Brinta/havermout altijd met magere melk (omdat ik die gewoon het lekkerst vind). In de Brinta doe ik elke morgen een banaan in stukjes gesneden en af en toe wat rozijntjes, omdat ik dit lekkerder vind én omdat dat energie geeft én omdat ik dan voller zit. Hierbij neem ik één volkoren boterham met beleg: filet american, kipfilet, runderrookvlees, halvarine+jam, halvarine+appelstroop, 20+ (smeer)kaas, cottage cheese. Hierbij drink ik nog een glas melk. Misschien denk je nu “wow wat veel!!!” en ja, dat klopt ook wel. Maar dit is me wel aangeraden door mijn voedingsconsulente.

Als eerste tussendoortje neem ik meestal een stuk fruit, denk aan een appel, een peer of een nectarine: pas op! als je 's morgens een banaan gehad hebt, neem dan geen tweede banaan.

Ik moet van de voedingsconsulente lunchen met een salade van verse groenten naar keuze (mag gekookt, mag rauw, je kunt variëren in groenten wat je maar wilt en hoeveel je maar wilt), hierbij moet ik 50 tot 75 gram vlees, vis of 20+ kaas eten. Denk aan runderrookvlees, rundercarpaccio, tonijn, gerookte zalm, verkruimeld rundertartaartje, forelfilet, cottage cheese, Parmezaanse kaas, je kunt het zo gek niet bedenken! Als je nu zegt, ik heb hier niet genoeg aan en 's morgens eet ik veels te veel, dan mag je die volkoren boterham van de morgen ook verplaatsen naar de middag bij de salade. Als je geen boterham hierbij neemt, neem dan wel een cracker/knackebrot hierbij.

Als tweede tussendoortje neem ik meestal een graanreep van Bolletje, maar je kunt inderdaad zoals je zelf al zegt prima een eierkoek of een rijstwafel (naturel of snack’njack) nemen.

Als diner eet ik sowieso 100 gram vis of vlees, alles wat gebakken moet worden: bak het in olijfolie. Ik lust zelf geen rijst of pasta, maar hier mag je 100 gram van. Let op: wel zilvervliesrijst of volkorenpasta. Je mag ook 100 gram aardappel nemen. Verder kun je weer variëren in groenten, maakt niks uit wat, maakt niks uit hoeveel. Neem na het eten nog magere yoghurt of 0% vet yoghurt, te zuur? Neem hierbij wat stevia zoetstof of rozijntjes, gedroogde pruimen, slimpie ranja…

Als laatste tussendoortje pak ik meestal één handje ongezouten noten (meestal pinda’s), en één handje rozijntjes. Je zou hier eventueel ook een rijstwafel of volkorenreep kunnen nemen.

Laat 2-3 uur tussen elke maaltijd.

Er staat ook heel veel informatie op internet over beginnen met gezond eten, deze vind ik heel erg handig:

http://www.style-remains.nl/2014/04/lifestyle-10-tips-voor-als-je-gezond.html

Het is ook niet zo lekker als een wit hard broodje met kaas, ham, en een eitje. Maar het is wel véél gezonder en geeft je veel meer energie. Heb vanmorgen om half 11 Brinta gegeten en heb nu nog geen honger (je moet normaal wel lunchen en tussendoortjes nemen hoor maar ik had er geen tijd voor vanmiddag!!!)

Gezond tussendoortje: twee appels in stukjes snijden. Hier rozijnen bij doen en kaneel. Vervolgens doe je dit in de oven.

Gezond broodbeleg: kipfilet, achterham, rookvlees etcetera. Gewoon mager vlees. Ook pindakaas, jam van 100% vruchten en een gekookt ei op brood is gezond.

Als ik thuis ben en ik heb zin in zoetigheid, dan pak ik gewoon iets gezonds wat wel lekker is. Bijvoorbeeld yoghurt met allerlei fruit of die appel met rozijnen en kaneel. Dan eet je toch wat, maar niet die zoetigheid. Als ik bij iemand anders ben dan pak ik meestal niks van bijvoorbeeld de chips. Ik weet dat ik blijf eten als ik eenmaal het heb geproefd, haha. Maar je kunt ook tegen jezelf zeggen dat je een handje met chips/noten neemt en verder niet. Gewoon in je hoofd houden dat je gezonder wilt eten.

1 cheatmeal per week instellen. Dus je mag 1x per week 1 maaltijd hebben waar je ongezond mag eten, dat helpt echt! Want zo vraag je niet het onmogelijke van jezelf (dus ál het ongezonde laten liggen) en dan weet je van: ‘oké ik mag dit nu niet, maar over 2 dagen mag ik het wel!’

Hebben we al een topic voor! :

http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/het-algemene-gezonde-receptentopic-283637.0.html

Kijk ook eens in het ‘gezonde foodporn’ topic! Staan heel veel lekkere dingen in.

Toetjes zijn bijna nooit gezond en Danoontje al helemaal niet :wink: Zit bomvol suiker. Neem dan liever Griekse yoghurt en blender dat met wat aardbeien.

Ehm naar pap, ja iets anders weet ik het niet te noemen… Ik zou zeggen, probeer het eens. Gooi er gewoon meteen wat banaan en rozijntjes doorheen!

Ik loop ervan weg, maar je mag af en toe wel cheaten hoor, een keertje in de week kan helemaal geen kwaad!

Ik eet babypap :'D Met honing erover ipv suiker.

Maar dat is gewoon omdat ik Brinta niet lekker vind haha