gezond eten met sausjes

zijn er gezonde sausje en waar kan je het kopen want ik eet altijd met een ongezond saus bijvoorbeeld knofolook dat is niet handig want ik wil afvallen iemand tips ?

Kant en klaar is meestal ongezonder dan zelfgemaakt. Dit doordat in kant en klaar allemaal dingen zijn toegevoegd. Dus ik zou het zelf maken bv:
Gezonde knoflooksaushttp://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/134797-magere-knoflooksaus-recept.html

Verder vind ik dat in een goed voedingspatroon voor iemand die wilt afvallen het helemaal geen ramp is om eens af en toe een ‘ongezond’ sausje toe te voegen. 80% gezond en 20% ongezond vind ik zelf een mooie balans.

Zelf maken is inderdaad beter. Ik heb ook al eens iemand gehoord die mayonaise mengde met yoghurt. Dan is het net wat gezonder.
Maar ach, zolang je niet elke dag vette sauzen eet, dan kan het voor een keertje toch best? :slightly_smiling_face:

Af en toe een sausje kan geen kwaad. Ook niet als het dan een vettere saus is. Als jij elke dag saus over je eten gooit, moet je misschien eens overwegen om überhaupt minder vaak saus bij je eten te nemen en gewoon zo te eten.

Ja dat! Daarnaast is het heel moeilijk te zeggen of iets nu per ze ongezond of gezond is. In ketchup zit namelijk suiker maar ook een heel gezond stofje wat in alle gekookte tomatenproducten zit. Mayonaise is vet maar als je het zelf maakt (bijv op basis van olijfolie) dan zitten er helemaal geen slechte producten in. Zolang je het niet te veel eet maakt het niet zo veel uit.

Zelf maken is het magische woord.

als je zelf mayonese maakt is het niet perse ongezond als je het gewoon van olijfolie maakt, de sausjes in de supermarkt zijn met ongezonde olieen, suiker, en smaakversterkers gemaakt. zolang je alles zelf maakt, je producten vers zijn en je er niet te veel van neemt is het niet perse ongezond en past het prima in een gezond eetpatroon!