Gezond eten: hoe begin ik eraan?

Hai iedereen,
ik wil gezond eten maar in-hemels-naam hoe begin ik er aan??

Eerst beginnen met gezonde tussendoortjes eten (of géén tussendoortjes, nog beter). Gezond is bijvoorbeeld fruit, die kleine cherrytomaatjes, noten, etc.

Van frisdrank val je ook niet echt af, dus dat kan je vervangen door water en thee.

Sowieso beginnen met water of thee (zonder suiker of melk) te drinken

Dat ligt er maar aan wat je nu ongezond eet. Het beste is om niet in 1x alles helemaal rigoreus om te gooien, want dat werkt alleen als je echt heel erg gemotiveerd bent en al begint te walgen bij de gedachte aan chips of chocola alleen al. Zolang je dat niet hebt, is de kans groot dat je de verleiding uiteindelijk niet kan weerstaan en je een slechte vreetkick krijgt.

Eten: kies van iedere maaltijd iets wat gezonder kan. Ontbijt je met brood en roomboter, kies dan gewone boter. Eet je witbrood, vervang het door bruin. Of eet in plaats van brood een yoghurt met wat fruit. Kies mueseli in plaats van crueseli. Maar ga niet van een gebakken ei met spek opeens naar griekse yoghurt met mueseli. Grote kans dat je het dan alleen maar smerig vind.
Kies voor wat gezonder broodbeleg. Kies een minder vette kaas of vleessoort, of neem een boterham met gezond beleg en 1 met ongezond beleg.
Belangrijk: vervang niet alles door light-producten. Vaak zijn die gezoet met zoetstoffen zoals aspartaam, en die kunnen zorgen voor flinke ontwenningsverschijnselen als je daarmee stopt. Plus dat je lichaam het gevoel heeft dat het suiker binnenkrijgt, en het klaarmaakt om die energie op te slaan. Alleen geven zoetstoffen veel minder energie, waardoor andere dingen (bijvoorbeeld vet) maar worden opgeslagen (dit is een beetje kromme uitleg, maar het is lastig om uit te leggen zonder vaktermen te gaan gebruiken).

Drinken: geen light-dranken nemen dus, maar juist andere soorten. Drink meer water. Begin te minderen met suiker in je koffie en thee.

Tussendoortjes: Rosydress zei geen tussendoortjes, maar tussendoortjes zijn juist wel belangrijk om je verbranding op gang te blijven houden (en je hongergevoel tegen te gaan). Ga dan alleen niet voor chips, maar kies iets gezonders. En wat ik al zei: ga niet opeens van iedere dag chips naar opeens alleen maar gedroogde zonnebloempitten ofzo. Dan komen die pitten te snel je neus uit, waardoor je er al snel helemaal klaar mee bent en juist chips pakt (en meer dan anders, omdat ‘je het al zo lang niet gegeten hebt, nu mag het wel een keer’)

Geen tussendoortjes is echt niet beter hoor. Om je spijsvertering op gang te houden is het geloof ik juist beter om om de 3 uur iets te eten. Het is veel gezonder om je porties eten over de dag te verdelen, ipv om 3x per dag een stevige maaltijd te eten.

Ik denk dat je al heel gezond bezig bent als je je frisdranken uit je dagelijkse voeding verband. Een paar frisdrankjes per week is heus geen ramp, maar het moet eerder uitzondering dan standaard zijn. Verder is vooral een goed ontbijt aan te raden en juist te kiezen voor gezonde tussendoortjes als fruit.

Verder kun je kleine dingen vervangen. Probeer bijv niet overal suiker op te doen, maar doe honing in de thee (is net iets beter) of kies voor volkoren brood ipv wit brood, zilvervliesrijst ipv witte rijst. Laat roomboter staan en ga voor iets magerders. Kies bijv als beleg op brood eerder iets als kipfilet ipv chocopasta.

Om te beginnen zul ik dan aanraden 6 x kleine maaltijden te eten dus wel de tussndoortjes maar wel gezond.
bijv.
Ochtend : 1 a 2 Beschuit met kaas of ham met koffie of thee
tussendoor : 1 stuk fruit of activia of ander joghurt ( mager), of stukjes komkomme of snoeptomaatjes
middag: 1 a 2 snee brood (bruin of volkoren) met gals melk of karnemelk
Naarmiddag: 1 stuk fruit of activia of ander joghurt ( mager)
avond 1 : 1 bord eten met groente en/of aardappelen/rijst/pasta met en/of vlees/vis/kip
avond 2 . 1 crakker met kaas, of alleen een stukje kaas, of joghurt

daarnaast zo 1,5 l water

Succes

Euhm… neen!

Het beste kun je gewoon 6x per dag eten. Een handje tomaatjes is veel te weinig en telt niet eens als tussendoortje. Kijk anders in het Food&Sport board, daar zijn heel veel topics van meiden die gezond willen eten en/of willen afvallen.

Dit is dus veel te weinig.

^ inderdaad, dat is meer diëten.
Gezond eten staat niet gelijk aan diëten.
Maar wat ik zou doen is inderdaad in stapjes werken, vervang eerst al die vruchtensappen door drinken waar minder zooi in zit, zoals water.
Daarna de tussendoortjes vervangen (niet volledig weg laten!!) door fruit, of misschien dingen die je zelf hebt gebakken.
En verder inderdaad ook de tips die Stark al heeft genoemd.

Wel een goed lijstje maar dit lijkt me meer een dieet als je EXTREEM overgewicht hebt.
Dus ik ben het met coccolare eens.

Nee hoor. Is niets te weinig als je jezelf er aan houd. Gaat prima!!

Meid, dit is amper 1000 kcal dus ja het is veel te weinig.

Ik heb er genoeg aan en heb geen overgwicht! Maar ben ook geen grote eter.
Maar men kan naartuurlijk een snnetje meer eten als je daar behoefde aan heb.
Het is maar een voorbeeld he

Ze wil gezonder eten, niet een streng dieet volgen.

Juist!
Wat is er ongezond aan dan?
Zoals ik net al gezegt heb kan men er een sneetje meer eten naar behoefde
Maar goed ik vind 2 snee brood niet te weinig hoor. Mijn vrindinnen eten niet meer!

Ik vind dat lijstje van Kirsten niet weinig hoor. Maar ligt eraan wat je gewend bent.

Dit, enkel de lunch zou ik zelf iets groter nemen.

Ja dan kan zeker. De ene eet meer dan een ander he.
Ben ook nog iets vergeten want tussen de middag drink ik er ook nog een cup a soup bij.

allejezus wat een belachelijk mager lijstje :’) dat is echt niet gezond hoor

TS: de meeste tips zijn eigenlijk al gegeven, maar probeer er achter te komen wat voor gezonde maaltijden/tussendoortjes je lekker vindt, en zorg dat je nauwelijks ongezonde dingen meer in huis hebt.

Ontbijt en lunch is echt VEEL te weinig. Een ontbijt van 2 beschuitjes is voor iedereen extreem weinig, zelfs voor een klein kind. Eet 's ochtends een flinke kom havermoutpap/brinta of muesli met yoghurt of 2 volkoren boterhammen bvb. 's Middags dan ook 2/3 volkoren boterhammen + een stuk fruit bvb. Tussendoortjes mogen ook wel iets meer, maar das nog niet zo’n ramp.