gezond eten en sporten maar niet willen afvallen!

Ik weet het, het klinkt nogal raar; gezond eten + sporten maar niet afvallen. Ik zie het ook nergens op internet staan, dus vandaar dit topic :slightly_smiling_face:

Ik ben 160 cm en 17 jaar en ben 49 kg (gezond gewicht).
Ik ben blij met mijn gewicht, dus daar wil ik niets aan veranderen.

Ik doe dit juist omdat ik mijn gezondheid en vooral mijn huid wil verbeteren. Ik heb last van onzuiverheden (ze zijn al veel minder) en wil hiervoor de juiste, gezonde, voeding eten maar juist NIET afvallen en dit lijkt echt een onmogelijke klus te zijn. Overal waar ik zoek voor dit soort eten wordt erbij vermeld dat je er van afvalt etc.

Mijn vraag is daarom ook of er mensen zijn met een soortgelijk probleem of bepaalde voedingsmiddelen kennen die op mijn situatie van toepassing zijn

Alvast bedankt <3

xoxo

Ik denk dat eten bestaat waarvan je afvalt. Het aantal kcal wat je eet zorgt ervoor dat je afvalt.

Je kan ongeveer zeggen, en dit is heel zwart wit want ieder lichaam reageert anders maar:

Eet je 500 kcal onder je onderhoud val je af
Eet je op onderhoud blijf je hetzelfde
Eet je 500 meer kcal dan je onderhoud kom je bij.
Stel je onderhoud is 1800kcal en je eet voor 1000kcal aan mac, dan zou je in principe afvallen.

Dus wat voor jou belangrijk is, is dat je genoeg eet voor je lengte/leeftijd/gewicht/aantal sport.
En door het kiezen van goede voedingsstoffen ga je ervoor zorgen dat je huid beter word. Bv ik merk dat als ik genoeg water drink dat mijn huid opknapt.

Ik denk dat als je zorgt dat je genoeg water drinkt
Gevarieerd eet en niet teveel junkfood [ongeveer 80% gezond 20% ongezond]
2 stuks fruit per dag
Genoeg groente
Genoeg kcal

Dat je het resultaat krijgt wat je wilt.

^ Dus. Zolang je ervoor zorgt dat je genoeg calorieën binnenkrijgt val je niet af. Of dat nou aan frietjes met mayo is, of honderden komkommers op een dag.

Belangrijk voor een gezond gewicht, gezond lijf:

Eet genoeg. Eet gevarieerd.
Kijk bijvoorbeeld eens in de gezond samen afvallen topic met een voorbeeld lijstje. Dat geeft goed weer wat een ‘gezond’ lijstje is, wat zeker niet te weinig is.

Verder moet je voeding wel echt bar en bar slecht zijn om heel veel invloed te hebben op je huid. Kan je eens een lijstje posten wat je normaal eet? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb zelf een prima eetpatroon maar mijn huid is ook een tijd erg slecht geweest (en nu juist aan het opknappen met behulp van de dermatoloog), en eten heeft bij mij geen invloed zover ik weet/heb kunnen ontdekken.