GEZOCHT: (studie voor) een baan die overal ter wereld kan worden uitgevoerd

Hi lieve meiden,

Ik ben Naomi, 21 jaar en heb jullie hulp nodig. :flushed:
Ik ben namelijk op zoek naar (een studie voor) een baan die overal ter wereld kan worden uitgevoerd. Ik heb net mijn HBO-opleiding als leerkracht afgerond, maar voel gewoon aan alles in mezelf dat ik meer wil dan dit. Ik heb vrij vroeg moeten kiezen en vind deze job oprecht leuk, maar zou graag nog verder studeren voor iets wat ik écht heel graag wil. Iets waar mijn passie en mijn hart liggen en waar ik, bij welk ander scenario ik ook bedenk, telkens weer op uitkom. Ik zou zo graag een baan hebben waarbij ik vrij ben en ik de wereld over kan trekken, een baan die overal ter wereld kan worden uitgevoerd, een baan in een omgeving die mij op dat moment inspireert.

Ik kom er zelf alleen niet echt uit waar ik hierbij aan kan denken, dus heb ik jullie hulp nodig.
Weten jullie een leuke (freelance) job die misschien wel iets is voor mij? Laat het dan alsjeblíéft even weten. Zou je me super happy mee maken! :sob::muscle:

Groetjes!

Stewardess? Verpleegkundige!

Wiskunde gaan geven. Dat is namelijk overal hetzelfde. :slightly_smiling_face: Maar ja ik heb ook wel een zwak voor wiskunde :’) Ik vind het zooo mooi.

Ik denk dat je bijna elke ‘baan’ wel zo kunt maken dat je hem overal ter wereld kunt uitvoeren, maar dat veel mensen er voor kiezen om op één plek te blijven.

Je zegt zelf al dat je de meeste kans hebt bij een freelance job. De definitie van freelancen is ook gewoon dat je je werk technisch gezien overal uit zou kunnen voeren. Je kunt op elke plek waar je bent met andere mensen werken (lezingen/workshops geven bijv), of zelfs helemaal digitaal gaan en op die manier overal kunnen werken.

Tegenwoordig is het helemaal hip om een ‘digitale nomad’ te zijn. Oftewel, je werk is online, wat ervoor zorgt dat je in principe overal kan werken en wat je dus de vrijheid geeft om overal heen te gaan. Ik heb me hier niet echt in verdiept ofzo, maar veel van dit soort mensen werken met internet (websites bouwen, vloggen, videobewerking, eigen webshop die vanuit een ander punt wordt gerund, etc.) en vaak zelfs een combinatie daarvan.

Ik denk niet dat mensen die zo leven actief op zoek zijn gegaan naar een baan waarbij ze dit konden doen en waar ze meteen helemaal zelfstandig konden leven. Het is echt een stap voor stap proces. Sowieso moet je als freelancer echt wel iets opbouwen voor je er van kunt leven. Ik ben zelf sinds kort freelancer en ik kan op het moment mijn huur en eten betalen en af en toe iets extra’s, maar sparen bijv. zit er echt niet in.

Ik denk eerlijk gezegd dat je het gewoon moet gaan doen en gaandeweg moet je het leren. Natuurlijk kun je wel tips krijgen van andere mensen die dit doen, maar uiteindelijk moet je het zelf uitvinden. Zorg er please wel voor dat je een plan hebt (niet gewoon het eerste de beste vliegtuig pakken en we zien wel), want dan ga je jezelf denk ik echt in de problemen werken.

• Wetenschap: Hierin word je zelfs gedwongen om bereid te zijn overal ter wereld aan het werk te gaan en van plek naar plek te hoppen. Na je PhD hop je namelijk van de ene post doc aanstelling (is een baan van maximaal 2 jaar) naar de andere tot je ooit professor wordt of de wetenschap uit gaat. Is wel een erg groot offer als je het alleen maar “om de vrijheid” doet, want voor wetenschap heb je wel een passie nodig. Dat en post docs zijn als een speld in een hooiberg, dus denk niet dat je keus hebt wáár je naartoe gaat.

• IT: Ik werk in de IT en 50% van mijn collega’s komen van een ander land. Je komt altijd en overal aan de slag of je nu de moedertaal van het land spreekt of niet, want de communicatie is vrijwel altijd in het Engels en meer dan de helft spreekt de moedertaal dus niet. Kan ook nog in de vorm van ZZP (aka freelancer), want dit wordt zeer veel gedaan in dit vakgebied.

-Toerisme: Zelf geen ervaring mee, maar lijkt mij een open deur. Zou iets in de vorm van tolk, of werk in hotels kunnen zijn. Of op een ambassade?

• Illustrator/iets anders kunstzinnig, want dit wordt veelal thuis gedaan.

Leerkracht is niet onmogelijk, ik ken iemand uit Singapore die alleen Engels kan en nu les geeft op een internationale school hier in Nederland.

Fotografie als je dat zou intereseren? Je kan overal je fototoestel mee naartoe nemen mooie beelden vastleggen en daar dan iets mee doen, een heel vrije baan maar misschien niet meteen wat je voor ogen hebt

Hee!
Ik ben zelf een lichttechnicus in opleiding. Wat houdt dit in? Ik leer om de belichting te doen bij concerten, theatervoorstellingen maar ook bij films. Als je wilt kun je redelijk makkelijk hier in Nederland aan de slag, maar ook in het buitenland.

Het is een vak wat je leuk moet vinden, maar dan is het een super leuk vak!

Groetjes!

Als ik je berichtje lees, is het eerste wat in me op komt: schrijven. Romans, poëzie, korte verhalen, weet ik het… Maar je hoort zo vaak dat schrijvers tijdens hun reizen juist veel inspiratie op doen. Je moet er maar net de creativiteit voor hebben en er genoeg tijd en moeite in willen steken, want ja, je wordt natuurlijk niet zomaar even een bekende schrijver. Misschien dus niet echt iets waar je je brood mee kunt verdienen.

Verder zijn er ook opleidingen tot (grond)stewardess, hostess en reisleidster in één. Daarmee kan je dus ook de hele wereld over en je hebt ook de mogelijkheid om zo’n opleiding in één jaar te volgen.

Stewardesse.

Ik denk niet dat je je moet gaan richten op een bepaalde studie, maar hoe je met je huidige studie verder kunt gaan dan Nederland. Je kunt met praktisch elke baan in het buitenland terecht. Ik zou als ik jou was eens gaan kijken naar leerkracht Engels. Misschien zul je daar wel weer een aparte opleiding voor moeten doen, maar zo blijf je wel in het vakgebied dat je leuk vind.