Gezocht: Makkelijke gezonde meeneemmaaltijden

Hey dames,

ik werk in de zorg en dat betekent dus wisselende diensten… Ik moet vaak ontbijten, lunchen of dineren op mijn werk en dat is niet altijd handig.

Weet iemand gezonde maaltijden die makkelijk mee te nemen zijn? Het liefst die je koud kunt eten ivm slechte magnetron/oven… Dat duurt namelijk te lang.

Ik neem nu altijd wat salades mee die ik 's middags bereid, maar mijn salades bestaan altijd uit ijsbergsla, komkommer, tomaat en een vis/vlees/kaas product zoals tonijn, gerookte zalm, mozzarella, forel, rundertartaar…

Iemand die hier variatie in weet? Of andere superhealthy koude gerechten?

Je zou ook pastasalades of wraps gevuld met allerlei lekkere groentes en vlees/vis mee kunnen nemen?

Oh ja dat is echt heerlijk! Maar ik mag geen wraps van mijn voedingsconsulente wegens de E toevoegingen. En ik lust echt geen koude pasta… :c

En tussen een koude pannenkoek ofzo? Ik heb geen idee of dat lekker is, maar volgens mij heb ik dat wel al eens zien langskomen! Die kun je dan gewoon vers bakken 's morgens en er wat groentjes/vlees tussen doen. Net hetzelfde als een wrap dus!

Koude aardappeltjes zijn ook superlekker, maar niet zo gezond waarschijnlijk.

Ik neem vaak hartige taart/quiche mee naar mijn werk. (:

Maar een pannekoek is toch ook niet gezond? Tenminste niet die ik ken dacht ik… Ik mag geen E-toevoegingen, moet mijn suiker minimaliseren tot enkel in fruit en alles wat ik bak moet in olijfolie gebakken worden…

^Je kunt best een recept vinden voor gezonde pannenkoeken. Mijn moeder en zus zijn fervent dieters en hebben ook een ‘pannenkoek periode’ gehad.

Oh ik wist niet dat die bestonden, dan ga ik even googelen. Bedankt voor de tip! :grinning:

Misschien kun je eens op www.fitbeauty.nl kijken, ze heeft uitgebreide blogs over hoe zij haar lunchsalades meeneemt naar het werk. :slightly_smiling_face:

Idd hartige taart/quiche of maak zelf linzenburgers of zwarte bonen burgers, erg lekker met bv. pesto of chilisaus (die sausjes kan je evt. zelf maken)
Havermout (in een potje / bakje)
Noten
Salades

Wraps met tonijn, zalm of kip en avocado.
Koude pasta salade.
Gewoon brood met vers beleg die je in de koelkast kan bewaren.
Kwark met noten en fruit.
Koud gehaktballetje of speklap met aardappel en voorgekookte groente.

Oh thanks, even kijken! Misschien heb ik er wel wat aan :grinning:

Je kunt wraps ook heel erg makkelijk zelf maken: recept
Net zo makkelijk als een pannenkoek bakken.

Dan heb je geen last van de e-nummers. Al moet je daarin niet te streng voor jezelf zijn hoor. De angst voor e-nummers is vaak een beetje overdreven. Veel van die stofjes zijn gewoon natuurlijke stofjes en kunnen helemaal geen kwaad.

Ik weet niet zo goed wat E-nummers precies zijn, ik weet alleen dat mijn voedingsconsulente gezegd heeft deze zoveel mogelijk te vermijden door vers te eten… Omdat ik eerst alleen maar kant en klaar at…

Maak je toch zelf wraps die wel in jou ‘dieet’ passen.
Vries je de rest in en per werkdag leg je er een aantal uit.

En je kunt om wat voedzamers te eten ook peulvruchten door die salades doen. Geroosterde kikkererwten, linzen, bonen etc.
En verder zijn aardappelen wel gewoon gezond (tegen wie dat hierboven zegt). Of je kunt zilvervliesrijst door je salades doen. Heb je ook in die kant en klare maaltijdsalades van de ah (maar dat is witte rijst). En dat is erg lekker vind ik zelf.
En pannenkoeken inderdaad. Pak gewoon bloem/meel wat wel in jou dieet past en klaar. Want de rest qua ingredienten van pannenkoeken is sowieso niets mis mee.
Kun je er bijv zoet iets van pindakaas met banaan tussen doen. Heel gezond, vullend en persoonlijk: overheerlijk! Of hartig bijv gegrilde groente met iets van tapenades/tomatensaus zelfgemaakt ertussen. Evt gehakt kan zelfs, hartige pannenkoeken zijn echt jummie.
Eigenlijk idee van wraps, maar dan net wat lekkerder :")
Bij wraps is variatie al helemaal eindeloos. Wat niet, is een betere vraag.

En je kunt ook op instagram kijken en dan bijv hashtag cleaneating of healthyeating of wraps of pancakes.
Veel instagrammers die super clean eten, maar gerechten posten waar je echt spontaan honger van krijgt. Lijkt zo ongezond bijv, maar is t niet.
Kan wel wat accounts doorgeven?
Ook gewoon Nederlandse.

E-nummers zijn door de Europese unie goedgekeurde toevoegingen.

Dus Please, wees er niet zo streng in… Pas als je n allergie hebt ervoor of overdadig van een E-nummer eet is t schadelijk.
Maar dan moet je wel heel veel van datgeen nemen.
(En persoonlijk schik ik van je magere lijstje in t lijstjes topic… Dat raad je voedingsconsulente hopelijk niet aan?)

Ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik pas een week gezond eet, eerder leefde ik op bacon, croissants, gebakken ei en broodjes gezond van de bakker bart… Maar ik kan nu inderdaad genieten van gezond eten, alleen weet ik idd. niet wat er allemaal precies gezond is. Ik heb net een recept voor havermoutpannenkoeken opgezocht die me echt heerlijk lijken, en ik denk dan ik ook maar recepten op ga zoeken om zelf wraps te maken! Bedankt voor de tips, en ja, je kan me best even wat links door geven, dat zou echt fijn zijn. Ik heb zelf wel geen insta is dat erg?

@up Jawel dat raad mijn voedingsconsulent aan, moet je wel even erbij houden dat ik 35 kg moet afvallen… Ik eet met die magere lijsten net zo goed 1500 kcal per dag en heb helemaal geen honger!!! En ik denk dat ik na stukjes lezen van die fitbeauty site ook vaker kidneybonen ga eten in salades, die zijn heerlijk!!!

Elk Enummer staat voor een bepaald stofje. Maar vaak komen dezelfde stofjes ook voor in natuurlijke producten. En sowieso zijn alle stofjes in ons eten gewoon getest. Dus zeggen dat je die niet mag eten is gewoon onzin.

Je kunt beter zoveel mogelijk weg blijven van kant en klaar producten. Maar als jij een wrapje wilt om verder lekkere verse ingrediënten in te doen. Dan moet je lekker een wrap eten.

Je zou kunnen opzoeken welke e-nummers goed of slecht zijn. Maar beter zorg je gewoon dat het allemaal leuk blijft zodat je het ook kan blijven volhouden. Blijf weg van snoep, frisdrank en dat soort chemische dingen. En eet voor de rest gevarieerd en met mate, dan komt het echt wel goed.

Ik denk dat ik de eerste weken nog maar even de E nummers blijf vermijden, ik moet zeggen dat het me nu al een week is gelukt. De enige E toevoeging die ik drink is slimpie ranja… Even om te kijken hoe het uitpakt dan want ik moet echt gaan leren om juist vers te eten, ik at eerst nooit aardappelen, rijst, of verse groenten. Vandaar dat mijn lichaam volgens de consulente zo op E nummers reageert. Ik was altijd heel snel moe, en futloos, heel snel ziek, en mijn organen zijn heel slecht gaan functioneren, mijn metabolisme functioneert op iemand van 50 jaar terwijl ik 18 ben. Volgens de voedingsconsulent heeft dat te maken met die E nummers… Maar idk, het zou kunnen toch? Nou ja, ik probeer dit even uit en mocht dit echt beter gaan en vol te houden zijn dan zou ik het zo kunnen laten, en natuurlijk pak ik straks als het wat beter gaat af en toe wel een wrap!!

Ipv sla kan je ook couscous of quinoa gebruiken in salades. Lekker met bonen, komkommer zongedroogde tomaatjes, noem het maar op.