Hoi,
De meesten van jullie zullen waarschijnlijk niet weten wat fibromyalgie is en sommigen van jullie misschien ook wel. Misschien ken je iemand die het heeft, of sterker nog: heb je het zelf!
Fibromyalgie is een aandoening aan het bind- en spierweefsel. Fibromyalgie is een aandoening die zich vooral laat zien in het bewegingsapparaat, dus de spieren en de pezen. Eén van de belangrijkst symptomen is stijfheid van de spieren!
Dit alleen zegt je waarschijnlijk vrij weinig als je nog niet wist wat fibromyalgie was, maar aangezien ik het zelf heb kan ik het op een redelijk duidelijke manier beschrijven. Ik heb vaak last van mijn spieren, met name in mijn nek, schouders en rug. Vooral op die plekken zijn mijn spieren altijd stijf, ik kan me geen moment meer herinneren waarop dat niet zo was. In de winter, onder invloed van stress en na een nacht slecht slapen wordt dit alleen maar erger.
Ook ben ik vaak heel erg moe en houdt ik volle en drukke dagen meestal niet vol. Dit beïnvloed heel erg mijn studie prestaties en heb dus ook niet mijn BSA kunnen halen in één jaar. Kleine dingen zijn voor mij al snel te zwaar, te lang mijn arm omhoog houden gaat bijvoorbeeld echt niet en als ik lange tijd stil moet staan krijg ik meteen last van mijn rug.
Wat misschien nog wel het ergst is van alles, is dat er weinig begrip is voor mijn situatie. Ik zie er namelijk hartstikke gezond uit en heb ook ‘goeie’ dagen waarop ik gewoon geniet van het studentenleven zoals ieder andere student. Reacties als “Je stelt je gewoon aan, iedereen is wel eens moe”, “Kom op, gewoon even doorzetten” krijg ik vaak te horen en dit is heel erg frustrerend.
Ik ben nog maar 20 en ervaar fibromyalgie dus op een hele andere manier dan een vrouw van 65. Ik vraag me af of er meer jongeren/studenten hier zijn met fibromyalgie die hun ervaringen willen delen en misschien heb je zo wat aan elkaar! Ik zelf kamp momenteel erg met het probleem dat ik over mijn grenzen ga om andere mensen tevreden te stellen en dit gaat voornamelijk ten koste van mijn energie. Nee zeggen is voor mij enorm moeilijk!
Tips zijn welkom, ook wat betreft behandelingen of voedsel!