Gezocht: HBO opleiding die vooral om taal/cultuur draait.

Ik ben sinds 2 weken gestopt met mijn opleiding International Business & Languages aan de HAN in Arnhem omdat ik het marketing gedeelte te veel vind overheersen en de regels daar staan me niet meer aan.
Nu moet ik dus weer wat anders zien te vinden voor komend schooljaar. Vorig jaar wist ik ook totaal niet wat ik moest kiezen en heb ik IBL eigenlijk maar gekozen omdat dat het beste klonk en verder wist ik echt niks.

Morgen ga ik naar Saxion in Deventer om weer ff te kijken, maar ik heb waarschijnlijk maar kort de tijd en moet dus gericht naar een opleiding gaan om daar info over te vragen, maar ik zie nou niet gelijk iets staan in de opleidingen lijst waarvan ik denk van, dat is nou leuk.

't liefst wil gewoon iets doen wat echt veel om taal draait (Engels/Spaans), want dat ligt me, en culturen vind ik ook prima. Dingen die te maken hebben met economie enzo allemaal interesseren me totaal niet en ik vind het ook moeilijk. Ik weet dat je moeilijk onder het economische gedeelte uitkomt, maargoed, het liefst gewoon weinig economie/marketing. Op zich heb ik ook wel wat met tekenen/dingen maken enzo, dus zoiets zou ook kunnen.

Ik woon in Apeldoorn, dus opleidingen in Amsterdam/Maastricht etc gaan em niet worden. Ik wil volgend jaar of naar Windesheim in Zwolle of naar Saxion in Deventer of desnoods wat in Utrecht, de rest wordt een beetje ver weg.

Heeft iemand misschien suggesties voor een opleiding die ik zou kunnen doen/waarbij ik zou kunnen gaan kijken? Geen IBL dus.

Vertaalacademie? Da’s in Maastricht, je moet twee vreemde talen kiezen, dan zou je Engels en Spaans kunnen nemen.

^ Die had ik idd ook ergens gezien, zoiets lijkt me wel wat, maar dat is echt te ver weg en ik wil ook niet op kamers. Heb Maastricht ook maar ff in m’n beginpost gezet nu :’)

Ik ga morgen ook naar het saxion in deventer. Ik ga naar de opleiding Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs ofzo kijken. Misschien is dat iets voor je? Of was je daar al van plan te kijken?

European Studies, ik doe het zelf en de hoofdvakken zijn je talen. Verder krijg je vakken zoals Cultuur, Intercultural Communication, rechten, economie, etc.

Oops, ik zie dat je Maastricht te ver weg vindt. En mijn studie bevat ook economie, maar wel echt niet zoveel als IBL.

@ Superdryy Nja ik lees nu die beschrijving daarvan op de site en 't is volgens mij echt veel marketing/bedrijfskunde/management enzo. Ik ben nog nergens van plan te kijken omdat ik dus nog niks boeiends zie :stuck_out_tongue:

@ Redlipsticks Hm dat wordt em dus sowieso niet nee, beetje verr

Mijn zus heeft die opleiding ook gedaan, alleen niet in deventer. Maar ze kreeg wel een beetje management en marketing enzo, maar ook vooral talen. En wat ze ook veel moest doen was zelf reizen samenstellen en daarvoor moest je ook dingen over de cultuur van die landen weten enzo
Dus volgens mij valt het al met al wel mee :stuck_out_tongue:

^ Oke, misschien ga ik d’r dan toch ff kijken.

Ik zit nu die opleidingen lijst goed door te kijken; ‘HBO-Lifestyle Adviseur, Interior Design and Styling (Saxion Next)’
Weer totaal wat anders, maar zoiets lijkt me dan ook wel weer wat. 't is ook weer lekker duurder om de 1 of andere reden, maargoed. Opleiding vinden is echt moeilijk.

Jaa ik vond opleidingen vinden ook altijd moeilijk. Toen bedacht ik me ook dat ik me interesseer in talen en andere landen en reizen enzo en toen kwam ik hierop uit. Van mensen die ik ken die toeristische studies doen op HBO heb ik alleen maar goede verhalen gehoord!

Ik ga International Tourism and Leisure Management doen op de NHTV in Breda! Lijkt me een heel erg leuke opleiding, omdat ik me net als jij in talen en culturen enzo interesseer. Dus misschien is dat iets?

Nou iets als cultuurwetenschappen? Of gewoon simpelweg een taal?

Ik denk wel dat als je echt iets graag wil doen, dat je je niet moet laten tegenhouden doordat het ver weg is. Als je dat afzet tegen de rest van je leven zou het zonde zijn als je daardoor een kans laat liggen.

Misschien niet een antwoord op je vraag, maar je moet je echt niet tegen laten houden door het feit dat een opleiding verder weg ligt dan dat je eigenlijk zou willen. Ik ben zelf ook naar de andere kant van het land verhuisd om mijn opleiding te gaan volgen en dit was echt de juiste stap.
Je kunt toch beter een opleiding doen die je écht aanspreekt dan eentje die je doet omdat-ie lekker dichtbij zit?

Het is natuurlijk jouw keuze, maar het is een tip.

Succes met de keuze. : )

^ Jullie hebben ook gelijk, maar toch, ik ben pas net 18 en om nou in m’n eentje helemaal naar de andere kant van Nederland te gaan en 't kost ook weer een boel.
Ik weet niet, maar ik zie dat niet zo zitten. Zoiets is toch wel een beetje eng ofzo.

ik heb wat gelezen over hebo hogere europse beroepen opleiding
volgens mij is dat iets minder gericht op economie/marketing en meer op talen

Ik verhuisde op mijn 18e verjaardag en het was wel spannend, dat zeker, maar het went snel. (:

Het lijkt mij juist geweldig om aan de andere kant van het land op kamers te gaan, maar er hangt natuurlijk wel een duur prijskaartje aan. Maar ik ben het toch wel eens met Morrison, als je een andere studie gaat doen die je eigenlijk niet zo leuk vindt omdat je niet wilt verhuizen voor een studie die je wel leuk lijkt, krijg je daar denk ik later veel spijt van.

ik heb htro gedaan op het Saxion, maar als je echt meer wil leren over taal en cultuur raad ik je de opleiding af. Je krijgt wel weinig economie, maar wel veel marketing… maar toen ik klaar was is de opleiding ook veranderd en kregen we geen "normale vakken mee, maar projecten en dat moet je maaar net leuk vinden… ik vond het niks en was blij, dat ik bijna klaar was!

Een taal studeren?

En hoe vond je de open dag?