Gezeik schoonouders

Eigenlijk is dat het enige waar m’n vriend en ik ruzie over krijgen, namelijk onze ouders/familie.
Ik heb ten eerste het gevoel dat zij thuis vaak negatief over mijn ouders doen. M’n moeder heeft soms best gekke acties, en als ik dan bij m’n vriend ben beginnen ze daarover en doen ze heel sarcastisch. Als mijn en zijn ouders elkaar dan weer zien is het weer koek en ei natuurlijk…
Andersom gebeurt het ook hoor, bepaalde dingen van m’n schoonfamilievinden ik en mijn ouders ook heel raar… Ik heb genoeg voorbeelden, maar zal ze uit respect even niet noemen :wink: Ik neem het regelmatig voor m’n schoonouders of juist mijn ouders op, en probeer zo een beetje ‘neutraal’ te blijven, maar het wordt altijd verkeerd opgevat en er komt altijd gezeik van. Dan vindt m’n vriend bijv. dat ik het altijd maar met m’n ouders eens ben, of omgekeerd dat ik teveel beïnvloed wordt door m’n schoonfamilie.
Heel vaak gaat het gezeik om afspraken die gemaakt moeten worden tussen onze ouders, bijvoorbeeld de feestdagen en vakanties. Dan krijg ik automatisch ruzie met m’n eigen ouders, of met m’n vriend. Ik durf op zo’n moment niet echt de confrontatie aan te gaan met m’n schoonouders, dan heb ik het gevoel dat ik het helemaal verpest.
Verder heeft de moeder van m’n vriend altijd kritiek op mijn opvoeding. Wij eten thuis bijvoorbeeld regelmatig (1 of 2 keer per week) een magnetronmaaltijd, iedereen werkt en studeert bij mij thuis gewoon fulltime. Maar m’n schoonmoeder is huisvrouw en vindt het ‘de taak’ van een moeder op elke avond uitgebreid te koken… Dan gaat ze bv. vragen wat we hebben gegeten om vervolgens ‘lekker gezond weer’ te zeggen. Inmiddels weet ik wel hoe ik dan moet reageren, haha, maar het blijft echt vervelend & respectloos.

Het lijkt wel onmogelijk om afspraken met m’n schoonouders te maken. Even een voorbeeld. Nu gaat het weer over de kerstvakantie: vorig jaar hebben m’n vriend en ik elkaar met kerst niet gezien en dit jaar wilden we dat wel. We hadden gezamenlijk (met ouders) afgesproken dat m’n vriend en ik thuisbleven met kerst. In eerste instantie wilden mijn ouders ook met Kerst weg, maar ze besloten toch flexibel te doen en met mij thuis te blijven. Nu moet m’n vriend ineens wel mee met z’n ouders skiën omdat het anders zielig is voor z’n broer… Als we dat eerder hadden geweten hadden wij ook wel iets geboekt!
Hebben jullie tips? Ik ben het echt zo zat… Ik begin steeds negatiever over m’n schoonfamilie te denken en krijg steeds ruzie met m’n ouders of vriend. Help!

Pffff… dit is echt lastig… Sorry heb geen idee, upje voor je…

En sterkte !

^ Dankje! :slightly_smiling_face:

Ingewikkeld man! En vooral heel frustrerend.
Ikzelf zou me niet zoveel druk om maken.
Je vriend kan er ook voor kiezen om zelf thuis te blijven, hij is geen 10 meer toch?
Dan issie met kerst bij jou en kunnen zijn ouders gewoon met broer op vakantie.

misschien gewoon met hun erover hebben, dat je het moeilijk vind om er mee om te gaan en waarom ze altijd moeten zeiken over de ander… want misschien zit er bij hun gewoon wat dwars wat uitgepraat kan worden!

Ja, dacht ik ook…
Maar hij is het eens met z’n ouders blijkbaar. Sowieso best een moederskindje hoor, aan de ene kant vind ik het fijn dat hij zo’n familiemens is (ben ik ook) maar soms haat ik het!

Heb je wel eens tegen je schoonouders gezegd dat je het vervelend vindt dat ze zich met jouw opvoeding bemoeien en dat jij het vervelend vindt dat je in deze positie wordt gezet? ik zou dat eens proberen misschien snappen ze dit en gaan ze er op letten?

Heb je wel eens tegen je schoonouders gezegd dat je het vervelend vindt dat ze zich met jouw opvoeding bemoeien en dat jij het vervelend vindt dat je in deze positie wordt gezet? ik zou dat eens proberen misschien snappen ze dit en gaan ze er op letten?

Hmm, dat is wel een goeie… Dan kan ik al bij m’n eigen ouders beginnen.
Die zeiken soms ook best wel, haha. Maargoed, ik vind dan nog wel dat je moet proberen er gewoon het beste van te maken, en dat proberen mijn ouders wel.

Nee niet gezegd, durf ik ook niet op die manier :angel:
Ik heb het wel tegen m’n vriend gezegd, en of hij er niet wat van kon zeggen, maar volgens mij heeft hij het niet eens door.

Uchh. Ik weet alles van verschrikkelijke schoonouders, ben zo blij dat ik niet meer samen ben met mijn ex, vanwege die ouders.
Sorry heb geen tips… Bij mij komen alleen weer super slechte herinneringen boven XD Succes!