Laatste tijden zit ik ergens mee… ik ben van mezelf normaal wit en stiekem vind ik dat ook gewoon mooi bij mezelf. Maar vaak (bijna elke dag) krijg ik van vriendinnen te horen van ‘‘oh jij moet echt een keer naar de zonnebank!’’ ‘‘ga eens op vakantie, word je misschien wel bruiner’’ … ik vraag me af waarom tegenwoordig iedereen een tintje moet hebben? Je zegt toch ook niet tegen een getint persoon ‘‘ja je moet wat witter worden, zou je beter staan’’ Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze gewoon ophouden? want ze snappen het gewoon niet
Vroeger stond een lelieblanke huid juist symbool voor elegantie en aristocratie. Als je een lichte huid had, betekende dat dat je hooggeplaatst was en geen boerenarbeider die buiten moest werken. Ik ben zelf ook echt heel erg bleek en ik krijg altijd hetzelfde verhaal te horen, vooral van mijn moeder. :’)
Ik heb hier ook last van, ik word nooit bruin. Ik heb gewoon gezegd dat ze moesten ophouden ( heb trouwens een keer iemand een klap verkocht en toen zei die niks meer ). Verder als mijn vriendinnen het zeiden en ik legde uit dat ik gewoon niet bruin word omdat als ik 5 minuten in de zon sta ik compleet verbrand ben. Die begrepen het ook wel.
Ik ben ook heel bleek maar ik heb wel meer bleke mensen in mijn omgeving, dus ik krijg dat niet zo vaak te horen. Vooral na de zomervakantie als iedereen een stuk bruiner is en ik niet krijg ik wel commentaar maar het hele jaar door lijkt me inderdaad wel heeel irritant. Ik zou gewoon zeggen dat jij je huidskleur goed vindt zoals ie is dus dat zij hun klep daar maar over moeten houden.
hun gewoon negeren en zeggen dat ze zich niet moeten bemoeien…
Ze denken dat ze het goed bedoelen maar het is niet zo
Ik word wel bruin maar ik vind het gewoon niet gezond? ik heb het liefst dat ik mijn eigen kleur behoud en minder kans heb op huidkanker dan dat ik mezelf helemaal laat verkleuren om ‘‘mooi’’ te zijn. Wanneer mijn vriendinnen terugkomen van zonnebanken zien ze er zo onnatuurlijk bruin uit, ik vind het gewoon niet mooi. Waarom zouden wij onze huidskleur moeten verbergen?
Gewoon negeren. Ik ben van mezelf ook erg bleek en vroeger vond ik dat ook vervelend. Nu kan ik me daar echt niet meer druk om maken, er is toch niets aan te veranderen. Als je het negeert houden ze vanzelf wel op met die domme opmerkingen.
Ben ook vrij bleek, maar zon (en de zonnebank) zijn helemaal niet goed voor je huid. Ik hoef op m’n 35ste geen lederen rimpel huidje haha
Het valt echt niet meer te negeren haha… mijn vriendinnen zijn nogal obsessed met zonnebanken en 9 van de 10 keer gaat het om zonnen, make-up, kleren… en elke dag moet er wel minstens een opmerking zijn over mijn huidskleur
En eigenlijk ben ik niet zo heel bleek… gewoon normaal :l
Hou vast aan wat je in je laatste post zei. Later als je 50 bent, dan zie je er juist mooi uit door je zorgvuldigheid van nu. Ik vind het echt heel goed van je dat je simpelweg denkt aan de gezondheid van je huid en dat belnagrijk vind, ik vind dat heel verstandig. Voorbeeld: uit GTST, Maxime, zij ziet er heel jong en mooi uit voor d’r leeftijd. Haar “geheim” was ook dat ze niet onder de zonnebank of zon ging. Oftewel, laat die mensen lekker, als jij je er niet prettig bij voelt doe het dan niet. Je zal er inderdaad alleenmaar profijt van hebben.
Ik ben zelf niet bleek (wel blank) van mezelf, maar ik hoef ook niet poepiebruin te worden elke zomer. Om inderdaad wat jij zegt, ik vind mijn huid belangrijk.
Beter gezond oud worden met een bleke huid, dan huidkanker krijgen omdat je zo nodig een kleurtje wilt hebben.
Gewoon zeggen dat ze hun bek moeten houden en dat het onbeleefd is om iemand aan te spreken op zijn/haar huidskleur. Zeg dat het je niet uitmaakt of je wit of bruin of wat dan ook bent (ook al is dat misschien niet zo).
Ik word niet bruin. Kan uren lang in de zon gaan liggen, maar blijf een doorzichtig spook.
Krijg ook elk jaar van mijn ouders weer te horen ‘‘Heb je nou de hele zomer binnen gezeten?!’’. Terwijl ik dan non-stop met vrienden buiten ben geweest (’:
Maarja negeer het tegenwoordig maar gewoon.
Aw dankjewel, het doet me echt goed om dit allemaal te horen
Ik heb precies hetzelfde als jij en krijg er regelmatig opmerkingen over. Ik zeg meestal: “gelukkig is het mijn huid en niet de jouwe he. Ik ben er tevreden mee dus ik zou het op prijs stellen als je je opmerkingen over mijn huidskleur voortaan voor je wil houden.”.
Dat werkt altijd best wel goed als je dit gewoon op een rustige toon zegt. Omdat je zegt; IK zou het op prijs stellen… dan leg je het bij jezelf en komt het minder aanvallend over en zullen mensen er eerder naar luisteren.
Och, ik had ook ooit dat soort mensen waarmee ik omging. Nou scheelt het dat ik niet bruin kan worden dus dat was gelukkig snel afgelopen (’‘maar probéér gewoon eens onder de zonnebank te gaan, hartstikke lekker!’’ nee bedankt). Houd gewoon voet bij stuk en zeg dat je blank mooier vind dan nepbruin.
Ja daar heb ik ook last van! Al moet ik zeggen dat ik er op zich niet zo vaak opmerkingen over krijg maar laatst was ik opzoek naar make-up en liet me door iemand van douglas wat dingen aanraden maar ze kwam tot de conclusie dat ze niks voor mijn bleke huid hadden en dat ik misschien maar beter onder de zonnebank moet gaan:’)
Ik vind het juist goed van je dat je niet naar de zonnebank gaat. Vind dat namelijk zo zonde, nu is het misschien leuk. Maar na een paar jaar intensief zonnebanken zie je er uit als een leren tas
Zeg gewoon duidelijk tegen je vriendinnen dat je zelf wel bepaald of je gaat zonnebanken of niet. Het is JOUW huid!
Snap ik, maar dan kun je ook nog gewoon de confrontatie aangaan en zetten dat je het heel vervelend vind om constant te horen. Ik had waarschijnlijk al lang een kutopmerking gemaakt over dat zij blijkbaar liever huidkanker krijgen met zoveel zonnebanken.
Nieuwe vriendinnen zoeken dan! Nee maar ik zou me daar echt niet druk om maken. Als jij tevreden bent met jouw huidskleur moet je gewoon tegen ze zeggen dat ze hun mond is moeten houden en dat jij zelf wel beslist of je gaat zonnen of niet.