Gezamenlijke Laptop.

Hey meiden,

Ik moet echt even mijn ei kwijt.
(En alvast excuses als het op sommige mensen verkeerd overkomt).

Ik ben al aantal weken bezig om voor 'n laptopje te sparen, zo’n kleine die ik dan mee kan nemen naar school in de plaats van aantekeningen te maken, het gelijk netjes typ op de computer.
Ik had aangegeven aan mijn ouders dat ik er ervoor aan het sparen was en we hadden zelfs al een keuze gemaakt voor 'n laptop.

Vandaag werd ik wakker, en was er ineens een laptop aangeschaft. Totaal niet mijn keuze etc. Nu is dus het idee dat het een gezamenlijke laptop is geworden.
Dit idee vind ik sowieso niet prettig, ik heb graag mijn eigen spullen, met mijn eigen privé dingen daarop. (Dat heeft ook te maken met dat ik in de gaten werd gehouden op mijn eigen pc) Maar oke prima, ik probeer hier mezelf hier over heen te zetten. Want hun hebben nu wel 'n laptopje betaald. Dus ik kom beneden om te kijken, en alleen kijken.

Nu hebben we de laptop ondertussen al de hele dag, en ik heb hem nog niet mogen aanraken, staat al vol met onnodige troep programma’s. En ik mag hem ook niet even bekijken.

Stel ik me nou echt zo aan?

nee, ik snap je zeker wel, dat vind ik namelijk ook heel erg irritant. ben onwijs op mijn spullen gesteld. maar wat kun je eraan doen?

Gewoon lekker door sparen voor je eigen computer, ze hebben hem niet voor jou alleen gekocht toch? Dus dan vind ik dat het niet ‘verwend’ over komt van: Nee die is niet goed, ik wil een andere. (Snap je?)

Blijf gewoon verder sparen voor een eigen laptop?

Oh ik word echt snel boos om dat soort dingen. Nou als ik jou was geweest zou ik gewoon die laptop voor hun alleen laten. Dus je vader, moeder (broertjes/zusjes?) en dan zelf je eigen kopen met je geld wat je dus gespaard had (:

Pfoe, ik ben al blij zat dat mensen het met me eens zijn, haha. Ik had reacties verwacht als ‘verwend’ etc.

@PouletFrancais, Ik kan er niet echt iets aan doen. Ik ben wel van plan om een eigen account op de laptop te zetten, met wachtwoord uiteraard. Misschien moet ik ook nog even afwachten hoe het gaat lopen, maar voor vandaag heb ik hem nog niet aangeraakt.

@Like_it , @Betsey, Ik wil dit ook wel erg graag doen, ik denk alleen dat mijn ouders dan woest worden, omdat ik dan verwend overkom…

hé dat is echt vervelend.

ik zou gewoon je eigen laptop alsnog kopen en hem beveiligen met wachtwoord zodat er sowieso niemand op kan. en dan gewoon zeggen dat jij hem zelf betaald hebt en dat ie van jou alleen is.
en misschien als argument dat je hem niet mee kan nemen naar school als iemand anders hem ook nodig heeft en dat je daardoor minder goed dingen kan bijhouden?

no way dat er iemand zonder toestemming aan mijn duurbetaalde laptop komt xD gelukkig houd iedereen zich eraan.

Ik zou het ook (op zn zachtst gezegd) behoorlijk irritant vinden dat dat zomaar zonder overleg besloten wordt.
Als je ouders het er niet mee eens zijn dat jij doorspaart zou ik gewoon eerst die laptop gebruiken elke keer wanneer jij m nodig hebt. Dan kan de rest van de familie er dus hele schooldagen niet op, wat mooi irritant voor hun is. Daarna begrijpen ze het vast wel :slightly_smiling_face: (maar dat is een ietwat maatregel, eerst er gewoon even over hebben natuurlijk :wink: )

Ik vind daar helemaal niks verwend aan, hoor

Hoezo? Als je hun verteld dat ze gewoon jouw privacy moeten respecteren. Het is ook veel ordelijker. Jij hebt jou school dingen allemaal zelf onder controle, en hebt veel meer ruimte voor je eigen bestanden enz.

Nou, het is een luxe probleem natuurlijk, maar ik snap je punt wel. Het is (waarschijnlijk) gewoon heel goed bedoeld, zo’n ding kost niet niks! Maar ik heb zelf ook liever mijn eigen spullen, net als ik graag de ruimte heb en mijn eigen keuzes maak. Ik vind het dan ook bijzonder vervelend als je in iemands anders keuze ongevraagd meegesleurd wordt of als iemand de keuze voor jou maakt. Kan ik totaal niet tegen!

Misschien moet je maar gewoon even rond de tafel zitten en vragen wat zij in gedachten hadden met een gezamelijke laptop. Want als jij het voor school gebruikt en zo, zal je er toch grote tijd op zitten en is het fijn dat als je in een leer-mood bent, je niet eerst hoeft te wachten tot je vader eindelijk klaar is met internet bankieren of iets dergelijks. Ik snap je punt, 't is gewoon vervelend. Maar probeer eerst even erachter te komen hoe zij die “gezamelijke laptop” dan voor zich zien, dan vertellen hoe jij erover denkt (gelijk even bijzeggen dat hoe lief het ook is, je toch liever hebt dat het van te voren besproken wordt, dit lijkt me niet echt het plan) en dan samen een oplossing vinden…

Dankjewel voor jullie reacties allemaal. Ik ga nog wel even kijken hoe het loopt, en anders alsnog voor 'n laptop sparen. Vind het namelijk echt geen prettig idee dat er iemand in mijn ‘bestanden’ kan komen enzo. Lastige situatie vind ik dit…

Jij snapt me precies, het is natuurlijk een luxe probleem. Want ze hebben het heel goed bedoeld, ik heb ook al aangegeven dat k niet helemaal tof vind, en daar reageerde zij ook al op dat ik niet moest zeuren, en me niet als verwend moest gedragen, want het was toch wel weer even een bedrag…

Inderdaad, gewoon lekker nog je eigen nemen. (:

Ik heb net voor de vierde keer gevraagd of ik er op mocht, met weer nee als antwoord. Die laptop staat nu al vol met onnodige dingen want ik heb hem alleen nodig voor school, en de rest hier voor internet en films kijken. Terwijl we 2 pc’s hebben, daar kunnen dan toch die programma’s op.

Oke ik ben flink geïrriteerd :slightly_smiling_face: .

Ik zou gewoon lekker doorsparen voor je eigen laptop, hoor! En het er eens rustig met je ouders over hebben.

Als ik jou was zou ik gewoon sparen voor je eigen laptop
:slightly_smiling_face:, ik heb vorig jaar mijn laptop gekohct, ik had er de hele zomervakantie voor gewerkt , en nu een maand geleden kwam onze computer vol met virussen, waardoor iedereen thuis nu mijn laptop wil gebruiken, en dat is vervelend, want het zit zo: ik mag de internetkabel gebruiken als zij op mijn laptop mogen xD dat is gewoon chantage xD maarja, als je er zelf een hebt is het wel beter, want jij beslist dan erover :slightly_smiling_face:

Gewoon doorsparen voor je eigen laptop. Ik snap je heel goed hoor, ik wil ook alles graag zelf hebben, ik ben er zuinig op mijn spullen en andere mensen bij mij thuis dus niet. En ik wil ook wel een beetje privacy kunnen hebben.

Maar wat ik wel vind. Je ouders mogen toch ook een laptop aanschaffen? Dan houden ze die gewoon voor zichzelf. Je kan wel zeggen ja ik heb die laptop alleen nodig voor school en nu staan er al veel onnodige programma’s op. Maar ze hebben die laptop niet voor jou alleen gekocht, dus jij kan niet bepalen wat voor programma’s er wel of niet op komen.

Als je hem voor school gaat gebruiken, zul je hem wel vaak mee moeten nemen en je huiswerk of weet ik wat erop moeten maken. Dan is het echt totáál niet handig als hij de hele tijd bezet is.
Zeg dat gewoon tegen je ouders, dat je hem heel vaak nodig zult hebben en dat het daarom handiger is als je gewoon door blijft sparen voor een eigen laptop.

ik zou gewoon zeggen dat je een eigen computer nodig hebt voor je persoonlijke spullen en dat je het veel overzichtelijker vind dan een laptop die door meerderen in gebruik is. en je kan ook zeggen dat je het niet eerlijk vind dat er zonder overleg iets besloten is dus dat je er niks tegen in hebt kunnen brengen.