gezamenlijke betaalrekening openen

Dag dames!

Mijn vriend en ik zitten te denken over het openen van een gezamenlijke betaalrekening. Het lijkt ons heel praktisch: we zouden dan ieder een vast bedrag per maand op de rekening zetten en zo sparen voor gezamenlijke uitgaven, zoals een avondje uiteten of samen op vakantie.
Je zou je inderdaad kunnen afvragen wat het bijkomstig voordeel hiervan is als we alle twee gewoon een eigen rekening hebben, maar toch lijkt het ons praktisch.

Zijn er hier meer meiden die dat hebben of erover denken? Misschien met een vriendinnengroepje of ook met je vriend/vriendin? Wat zijn jullie ervaringen? Of waarom zouden jullie het juist wel of niet doen? En als je het wel doet/hebt gedaan, bij welke bank zit je dan/zou je dan gaan?

Ik hoor het graag!
Liefs, haasisdenaam

Kan je niet beter zelf gewoon geld apart zetten of een spaarpotje in huis hebben daarvoor… is toch veel leuker

Ik zit daar ook over te denken, samen met mijn vriend. Maar dan wel pas als we samenwonen voor huur/boodschappen etc. Voor leuke dingen zou ik gewoon allebei zelf geld apart houden.

Thanks voor je reactie! Daar heb ik inderdaad ook over gedacht, alleen is dat een stuk minder handig. Je zou dan steeds moeten pinnen en dat in die spaarpot stoppen, en dan eventueel (als je veel hebt gespaard) weer moeten storten op de rekening van een van ons. We willen het namelijk vooral gebruiken voor de zomervakantie.

Als jullie nog niet samenwonen lijkt het me niet heel praktisch en als je het doet zou ik heeeeeeele duidelijke afspraken erover maken. Als je wel samenwoont kan het wat makkelijker (maar persoonlijk lijkt het me leuker om zoiets voor vaste lasten zoals boodschappen te doen en dan gewoon een leuk (spaar)potje ergens in huis zetten waar jullie allebei geld in doen voor dates, dagjes weg etc)!

up up

Jawel! Super handig!! Alles wat je samen doet betaal je daarvan zoals:

• cadeautjes voor familie leden / vrienden
  • uiteten
  • eten
  • dingen die jullie nog maar samen doen.

Eigenlijk alles betaal je ervan waarvan je normaal ieder de helft van zou betalen. Bij ING kun je dan ook nog super makkelijk een spaarrekening erbij nemen en een twee pasje nemen. Ik heb dit ook met mijn vriend en dit werkt perfect! Ik zou het zeker doen.

Of je begint aan wiebetaaltwat.nl! Dat is ook heel handig.

Mij lijkt het erg handig voor als je samenwoont. Dan kun je die rekening gebruiken voor o.a. boodschappen.
Wel moet je duidelijke afspraken maken over hoeveel er per persoon per maand opgezet zal gaan worden.

bedankt voor al jullie reacties!
leuk ook om te lezen dat @MartinaFTMH het doet én dat het jullie ook bevalt. De site is inderdaad ook handig, aanrader voor mensen die een beetje met hetzelfde zitten.

Ik zou het niet doen als je niet samenwoont en niet regelmatige uitgaven hebt. Dan kun je veel makkelijker inderdaad een spaarpotje maken denk ik. Wij wonen samen en hebben wel een gedeelde rekening, voor de huur en boodschappen en verzekeringen. Alles wat we samen betalen. Je moet alleen goed bespreken wat er wel en niet van betaald wordt en hoeveel je er per maand op zet. Wij zitten bij de Rabobank, betalen er geloof ik iets van zeven euro per kwartaal voor?

up up!

1 gezamenlijke rekening werkt vaak niet.
Misschien 1 gezamenlijke rekening en daarnaast beide een eigen rekening met pas.

Ik heb nu al zo’n jaar een gezamenlijke rekening met mijn vriend, daar stortten we allebei geld op als we iets over hadden en we storten er nu geld op om spullen voor ons huisje van te kopen en zometeen worden daar alle vaste lasten vanaf geschreven. Voordat we echt gingen samenwonen hadden we geen echte regels aangezien het was dat je er wat op zette als je iets over had. Nu hebben we allebei een bepaald bedrag dat er elke maand op moet komen aangezien de huur en alles betaald moet worden.

Wij zitten bij ING, daar heb je een rekening waaraan je een spaarrekening kunt koppelen en natuurlijk hebben we elk nog onze eigen rekening. Ik weet niet hoelang je samen bent met elkaar, maar als je het doet, zorg er dan wel voor dat jullie allebei dezelfde verwachtingen van hebben en er geen ruzie kan ontstaan omdat hij er bijvoorbeeld niks op zet en jij wel

Bedankt voor jullie reacties :slightly_smiling_face:

We houden beiden ook gewoon onze eigen betaal en spaarrekeningen, alleen hebben we er dan dus een extra voor ons samen.
Ik weet dat we er geen ruzie over zullen krijgen, we maken duidelijke afspraken en aangezien we denken over samenwonen, zit het wel goed.
Wel fijn om te lezen dat het bij @Falathiel zo goed gaat ook!

omhoog!

Persoonlijk zou ik de risico’s/mogelijke misverstanden niet vinden opwegen tegen het voordeel.

Als jullie het beiden graag willen zie ik niet in waarom niet. Het lijkt me een goede ‘oefening’ voor als jullie gaan samenwonen en ook wel praktisch. Wel zou ik er voor zorgen dat de rekening op naam van jullie beiden komt. Zo houden jullie beiden verantwoordelijkheid en heb je niet de kans dat de een er op een gegeven moment mee aan de haal gaat. (Nu denk je dat dit niet gebeurt, maar ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen qua geld.)

Ik vraag me trouwens wel af of het kan, een rekening op naam van beiden wanneer je niet samenwoont, familie bent of een ander verband met elkaar hebt.

Wij hebben een spaarpotje thuis waar we kleingeld in doen wanneer we dat ergens overhebben en sparen voor de zomer:)
Als we gaan samen wonen denk ik wel dat het handig is voor de vaste lasten maar toch weet ik niet zo zeker of ik het ga doen. Ik weet ook niet waarom haha;)

Persoonlijk zou ik dit nooit doen. Het is aangetoond dat stellen die enkel 1 gezamenlijke rekening hebben vaker ruzie hebben over geld dan stellen die een gezamenlijke rekening hebben voor huur, boodschappen, kinderen, etc. en een aparte rekening voor eigen kleding, hobby’s, etc.

Ja we zien het ook als de eerste stap naar echt een ‘leven samen’ opbouwen. Bij ING kan je een rekening voor twee personen openen, deze staat dus ook op twee namen, zo hou je beide inderdaad die verantwoordelijkheid. Je kunt die rekening altijd openen, dus ook wanneer je niet getrouwd bent o.i.d.