Gezakt voor eindexamen?

Hoi, ik zit nu in mijn eindexamenjaar en door omstandigheden heb ik het heel moeilijk gehad dit jaar. Ik denk echt dat ik ga zakken en ik voel me continu gestrest en niet eens meer gemotiveerd om te leren en dat is natuurlijk een slechte combi. Ergens denk ik dat een jaartje overdoen ook wel prettig zou zijn, omdat ik dan wat rustiger de vakken kan doen waar ik voor gezakt ben, maar ik ben nog steeds doodsbang om te zakken. Vooral omdat ik al een keer eerder ben blijven zitten in de tweede klas, dus als ik nu zak ben ik al 20 en ik weet dat dat nog helemaal niet zo’n abnormaal oude leeftijd is om aan je vervolgopleiding te beginnen, maar alsnog lijkt het me gewoon heel vervelend. Vooral ook omdat mijn vriendinnen dan allemaal naar vervolgopleidingen gaan en ik ‘achterblijf’. Ook verwonderden al mijn familieleden zich er volgens mij over dat ik elk jaar nog steeds op vwo bleef en ik wilde ze gewoon graag bewijzen dat ik het wél kon halen in één keer. Het komt natuurlijk door die omstandigheden en niet enkel door mijn eigen domme schuld, maar dat weten zij niet en nou ja het krenkt mijn trots ook wel een beetje, ook al weet ik dat dat een dom puntje is.

Omdat ik er nogal mee zit leek het me prettig om ervaringen aan te horen van anderen die vroeger voor hun eindexamen gezakt zijn, hoe jullie ermee om zijn gegaan, wat jullie gedaan hebben met een extra jaar etc. Vertel dus hier alsjeblieft je verhaal! Hopelijk kan dat me geruststellen dat zakken echt niet zo heel erg is haha.

Ik weet dat dit niet het antwoord is op je vraag maar als je liever wat rustiger aan wil doen met je examens zou je op het nova je vwo in 2 jaar kunnen doen, dus het ene jaar de ene helft van je examens en het andere jaar de andere helft. Hiermee kan je je dus goed focussen op je eindexamenvakken en het met iets minder ‘druk’ doen ! Een vriendin van mij heeft dit gedaan na een moeilijk jaar in haar eindexamen en ze voelt zich veel meer nu ze iets meer de tijd heeft en minder druk op zich

Op mijn oude middelbare school kon je je eindexamen splitsen, je deed dan het ene jaar de helft van de vakken en de andere helft van het jaar de andere vakken.
Wie weet kan dat ook wel?

Ik ben ook al 21 als ik ga beginnen aan mijn vervolgstudie en dat is helemaal niet zo gek! Er zullen er vast wel een aantal tussen zitten die inderdaad 18/19 zijn maar ach wat maakt dat nou uit! En wat je vriendinnen betreft, probeer gewoon zoveel mogelijk contact te houden en je maakt heus nieuwe vriendinnen die wel in het zelfde schuitje zitten. Ik zou gewoon lekker dit jaar overdoen als je zeker weet dit jaar niet meer gaat halen. Probeer alsnog je best te doen dit jaar want volgend jaar krijg je het opnieuw en dan heb je het dus al gehad! Ik zelf heb andere redenen voor zo laat beginnen met mijn studie, maar mijn broertje heeft wel precies het zelfde gehad en voor hem was het heel goed! Hij heeft toen de 2e keer het makkelijk gehaald omdat hij het al eerder had gehad.

@Serra/MORIARTY: Het zou inderdaad heel fijn zijn om dat op te splitsen ja! Alleen jammer dat ik dat niet eerder geweten had haha, aangezien mijn derde toetsweek nu al voor de deur staat. Ik zal kijken of dat kan op mijn school. Bedankt voor de tip!

Ik ben toen gezakt en het jaar overdoen gaf zoveel rust.

-