Gezakt op 0.1 punt, beter een jaarte overdoen of VAVO?

Hoi iedereen, ik heb vandaag mijn uitslag van tijdvak 3 gekregen en ik ben gezakt op 0.1 punt (met dan een duim op biologie die 4.6 is, dus 1.0 punt te kort als die meetelt). Ik moest in tijdvak 3 Engels en Nederlands herexamens doen, en de punten moesten in totaal 10.5 zijn. Ik haalde voor mijn Engels een 5.6 en voor Nederlands een 4.8. (Extra zuur, omdat ik al toegelaten ben bij mijn geliefde opleiding na een selectie en dit wordt dan afgewezen).

Mijn school raadt me aan om een jaarte over doen bij de middelbaar, maar ik krijg ook een optie om naar de VAVO te gaan. Ik voel me ook al te oud om een jaartje middelbare over te doen (ik word in november 20) en zoals jullie al merken, met deze tekst te lezen, ben ik geen Nederlandse (dus ik heb ook een taalachterstand en in mijn voorlopige middelbare school krijg ik altijd tijdverlenging).

Extra opmerking wat niet echt belangrijk is: 19 juli wordt mijn zesde jaar hier in Nederland. Mijn eerste jaar hier in Nederland, heb ik een schakelklas gevolgd, deze was een school om Nederlandse taal te leren en mijn tweede jaar hier in Nederland heb ik in mijn voorlopige middelbare school de brugklas en tweede klas in één jaar gedaan en sindsdien begon mijn normale leerjaren.
.
.
.
.
.
Uiteindelijk wil ik dan jullie meningen horen, is het beter om een jaar over doen in mijn voorlopige middelbare school of gewoon VAVO volgen? Ik heb ook andere vragen, als ik naar de VAVO ga kan ik dan alsnog toelatingtoetsen voor de universiteit volgen of mag het niet? En krijgen we op de VAVO nog wat tijdsverlenging? Mijn vader zelf is erg tegen om naar de VAVO te gaan, want hij zei als ik na het nieuw schooljaar weer gezakt op de VAVO dan ben ik definitief gezakt en kan niet meer mijn VWO diploma halen, maar ik wil echt naar een uni te gaan, is deze regeling echt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zelf geen ervaring met VAVO, maar mij lijkt het handiger om naar de VAVO te gaan, volgens mij kun je dan alleen de vakken volgen die je nog moet halen en op de middelbare school moet je volgens mij alle vakken weer overdoen. Correct me if I’m wrong.

Ik vind het trouwens niet aan je tekst te lezen dat je een niet-Nederlandse bent

Zie antwoorden in citatie.