Gewoontes vriend (?)

Hi mede-Girlssceners,

Ik ben een hele lange tijd niet zo actief geweest maar wilde toch graag een vraag stellen, aangezien ik er een beetje mee in mijn maag zit. Misschien ligt het namelijk wel aan mij en moet ik me niet zo aanstellen :slightly_smiling_face:.

Het zit zo, ik ben nu 3,5e maand samen met mijn vriend, met alle ups en downs van dien maar ondanks dat wel gelukkig. Ik kreeg helemaal in het begin na ongeveer een week of 3 een parfum van hem (had hem die week daarvoor parfum gegeven), hartstikke lief en ook echt iets wat ik voor mezelf zou kopen qua geur. Alleen hadden we die dag voor hij het kon geven een meningsverschil en vond hij het niet leuk dat dit gebeurde omdat hij nog wel een cadeautje voor me had gekocht.

Met 2e kerstdag (1e kerstdag bij zijn familie hadden wij elkaar met lootjes gekozen en elkaar hetzelfde cadeau gegeven omdat we dat allebei wilde hebben) hebben wij bij mij thuis kerst gevierd en had ik hem toen hij ernaar vroeg verteld dat ik wat voor hem gekocht had (dit was de dag ervoor toen ik met mijn moeder aan het winkelen was voor kerstcadeaus). Hij zei toen dat hij niks voor mij had, waarop ik zei dat dat niet uit maakte en dat ik dit leuk vond om te doen.

Toen kreeg ik op kerstdag zelf het telefoontje dan hij eerder vrij had genomen van zijn werk zodat hij nog even de stad in kon gaan. Uur later belde hij dat hij geslaagd was voor een mooi (heel duur, dat wel) nieuw pak voor kerst. Toen wij de cadeautjes gingen uitpakken was ik toch enigszins teleurgesteld dat hij wel zoveel geld uit wilde geven voor een nieuw pak maar niet even ook aan mij had gedacht, met een bodylotion was ik al blij geweest. Maar misschien stel ik te hoge eissen in mijn hoofd hoor!

Gisteravond stelde hij voor om met mijn biosscoop bonnen naar de bios te gaan (gekregen voor kerst van werkgever) en dit hebben we gedaan. Maar net als de vorige keer bios (die ik betaalde) vroeg hij niet eens of ik iets te drinken wilde. Nu had ik dat prima zelf kunnen bestellen maar als ik dat gedaan had dan had ik weer voor beide kunnen betalen en ik was op dat moment een beetje te geïrriteerd dat ik het niet heb gedaan.

Wel betaald hij de bowlingbaan als we gaan bowlen met vrienden, dit moet bij het reserveren en hij zegt wel dat ie dat heeft gedaan maar vraagt mensen niet om het terug te betalen. Wel natuurlijk betaalt hij niet mee met de drankjes die we daar drinken maar dat vind ik logisch.

Ik heb nu voor valentijnsdag ook iets niet heel goedkoops geregeld en een grote kaart vol geschreven met dingen die ik leuk aan hem vind… Maar baal er nu al van dat ik de enige zal zijn die er iets aan doet ondanks dat hij weet dat ik wat voor hem regegeld heb die dag.

Moet ik er iets van zeggen? Ik durf niet te concluderen dat hij niks voor mij heeft geregeld terwijl hij dat misschien wel van plan was. En om nu achteraf te zeggen van ‘ik had het ook leuk gevonden als hij iets had gedaan’ is ook maar achteraf. Of moet ik helemaal niks doen en ligt het aan mij?

Ik ben een beetje ten einde raad…

Thanks girls :slightly_smiling_face:

Dat zou ik inderdaad kunnen doen! Enig idee hoe ik dat tactvol kan brengen? Hij weet namelijk al dat ik wat geregeld heb (vond de verassing leuk!) en dan komt ‘afspreken’ misschien een beetje laat omdat ik hem daarmee misschien ‘eis’ dit ook te doen omdat ik al iets heb. Of kan dat wel gewoon?

Hmm. Misschien is hij niet zo van de cadeautjes geven. Of zit hij krap met z’n geld? Dat weet ik natuurlijk niet.

Maar dat van kerst vind ik gewoon echt te ver gaan. Zoals jij al zegt, een bodylotion ofzo is tenminste iets. Heb je hem ook gevraagd waarom hij niks had?

En dat van de bioscoop vind ik ook wel een beetje apart ja. Ik denk dat je volgende keer gewoon wat drinken moet gaan halen. En wie zegt dat je voor beide moet betalen? Haal alleen drinken voor jezelf. En als hij dan vraagt of hij geen drinken krijgt zeg je maar dat hij zelf toch ook wel geld heeft.

Ik denk dat je er gewoon met hem over kan praten, hoor. Hij zal het zelf toch ook wel inzien?

Haha daar heb ik zeker aan gedacht, alleen klonk het in mn hoofd een beetje kinderachtig, maar misschien heeft hij dat een keer nodig. Dat met kerst vind ik ook een beetje stom inderdaad, ik was gelukkig niet de enige die dat zei. Hij wil nu graag sparen voor een huisje, dus hij zei gisteren al dat hij voorlopig niks meer gaat bestellen (toen ik hem een jurkje wilde laten zien die ik net had besteld op internet). Dit is overigens nog niet zo lang aan de orde. Ik verwacht ook helemaal niks groots van hem, alleen de moeite is al genoeg. Toen mijn oma hem geld had gegeven in een kaart met oud en nieuw, heeft hij haar niet eens bedankt. Ik heb haar moeten smsen dat wij er achter waren gekomen dat hij een verkeerd nummer had gesmst. Gelukkig toen ik hem zei dat ik dat niet leuk vond om te moeten doen heeft hij haar een week daarna wel gebeld… misschien is hij te lui? :flushed:

Wat is er kinderachtig aan om het te vertellen? Hij is kinderachtig bezig. ‘Ik spaar voor een huisje dus ik kan geen mensen bedanken als ik geld krijg en ik kan voor mijn vriendin dus helemaal niks meer kopen, zelfs geen klein dingetje.’ Dát is kinderachtig.

(Ik vind het trouwens wel cool dat je oma smst. :’) )

Nee nee, ik bedoelde meer om alleen voor mezelf drinken te bestellen! Ik kan overal over praten met hem en hij wil het ook absoluut weten als er iets is wat me dwars zit of irriteert… het punt is alleen dat we vaak ruzie hebben om dat soort dingen en hij me al redelijk veeleisend vind. Vandaar dat ik het op een andere manier wil proberen te doen.

We gaan van de zomer met mijn zusje en haar vriend op vakantie… ik kan wel mijn zusje vragen hem te appen wat hij voor valentijnsdag heeft geregeld omdat ze niet mijn idee wil pikken maar ze niks kan verzinnen? Of is dat ook kinderachtig? Haha.

Mijn oma en ik zijn hele dikke maatjes :sunglasses:

Nouja, dat kan je ook doen. Maar wat dan als hij zegt ‘niks’. Daar schiet je niet veel mee op.
Maar dan nog, ik vind het echt niet kinderachtig als je voor hem niks besteld dan. Ja, wel kinderachtig, maar hij is nóg kinderachtiger. En dit vind ik geen punt op veeleisend te noemen. Bijna alles wat met geld te maken heeft komt nu van jou uit. Hoe ziet hij dat later voor zich? Jij mag keihard gaan werken en alles betalen?

Mijn oma en ik zijn ook wel dikke maatjes, maar ze raakt in paniek als je haar op haar mobiel belt, laat staan smsen. Ze weet niet eens hoe ze dat moet openen. hahah. Laat staan terugsmsen.

Nee dat is waar, maar dan kan ik hem wel zeggen van ‘Meneer, hoor eens, ga jij nog wat regelen voor valentijnsdag of ben ik de enige?’ :p. Als hij dan verontwaardigd gaat reageren kan ik altijd zeggen dat mijn zusje bekende dat te hebben gevraagd en ze het raar vond dat hij ‘niks’ zei en dit mij even wilde laten weten.

Zo maak ik er achteraf gezien misschien wel een puinhoopje van… hmm…

Haha ergens is dat positief, oma’s die niet met dat soort technologie kunnen om gaan! Mijn oma belt en smst om de haverklap, en vooral als ze in het buitenland is!

Ja, kan je doen. Maar dat moet jij echt kiezen. Je loopt inderdaad hrt risico dat hij het niet helemaal goed opvat, maar zo weet hij helemaal niet dat het je niet bevalt.

Ik vind het alleen maar grappig dat mn oma d’r niet mee om kan gaan. Als we in de stad zijn en mijn vader belt haar (opzettelijk) dan staat ze echt keihard te gillen: ‘Hij staat zo hard waar is hij nou! Waarom staat ie zo hard! Waarom bellen ze me?!’ En dan wil je helpen en dan krijg je een boze blik, zo van ‘ik kan dit zelf wel’ :’)

Ja dat is ook zo, misschien maar op een manier vragen van ‘Schaaaaat, heb jij ook iets voor mij geregeld voor valentijnsdag? *big smile*’ en kijken hoe hij dan reageert?

Haha! Dat klinkt me bekend in de oren, alleen is dat dan mijn moeder :’) wilde ze persé een bepaalde telefoon, is het na een week een ‘rotding’ en ‘ik had nooit naar jullie moeten luisteren’ …

^ Hmm, als je een beetje toneel kan spelen kan je dat wel doen. Want ik denk dat je in je achterhoofd wel hebt dat hij toch niks heeft, en dan zou ik in ieder geval niet meer met zo’n bigsmile kunnen vragen of hij wat heeft (maar ja, misschien jij wel xd)

Haha nee hij is toch aan het werk dus gewoon via what’sapp! Ik zou het lullig vinden als hij er niks aan wil doen maar als hij dat wel wil dan ga ik me misschien schuldig voelen als ik er zo ‘hard’ mee kom :flushed:.

misschien denkt hij gewoon van; ik betaal af en toe wel wat, maar verder er niet om denkt enzo, of hij weet gewoon niet wat hij moet kopen?

Als hij dat zou doen dan zou dat ook helemaal prima zijn hoor :slightly_smiling_face: maar dat gebeurd zelden. Toen zijn beste vriend jarig was heb ik dat cadeautje gekocht en moest ik hem er tijdens een etentje een keer aan herinneren dat toen hij wilde betalen dat dat dan gelijk verrekend is. Zijn opmerking daarop was dat hij bij die vriend ook een hele rekening open had staan.

Bah, ik zeur! Misschien moet ik alles wat gebeurd is maar vergeten en hem wat mee stimuleren om er aan te denken :slightly_smiling_face:

Ik zou echt eens goed met hem gaan praten. In het echt. Echt een gesprek.
Dan weet je tenminsten of hij geldproblemen heeft (in de zin van, dat hij niet weet hoe hij het moet besteden) of dat hij gewoon niks voor je wil kopen. Want dat hij zei dat ie bij zn vriend ook nog een rekening open had staan, lijkt er een beetje op dat hij niet weet hoe hij met geld moet omgaan.

En nee, je zeurt niet. Ik zou meer zeuren als ik een vriend had die zo deed. Mijn ex had juist een gat in zn hand, en daar zeurde ik al om haha.

Oh haha gelukkig maar, hou niet van zeurende mensen dus er zelf een zijn wil ik echt niet ^^.

Ik denk eerlijk gezegd dat hij er gewoon niet aan denkt / bij stil staat, maar vind het zo lullig om hem daar steeds op te wijzen want ik ben helemaal materialistisch ingesteld. Los daarvan wil ik ook niet het gevoel hebben dat ik hem daarin moet onderhouden, ik vind het ook leuk om verrast te worden. Maar misschien is dat wel iets om gewoon een gesprek over te hebben.

Mijn moeder heb ik er ook over gesproken en die zegt dat mannen daar nou eenmaal anders in zijn. Maar ze geeft me wel gelijk dat het niet helemaal hoort binnen een relatie :slightly_smiling_face:

Op het moment zit hij een beetje in een rot situatie thuis (ouders erg gelovig… ik ben dat niet… problems problems), dus misschien wacht ik het beter even een paar weekjes af maar laat ik wel doorschemeren dat dingen regelen voor elkaar van 2 kanten moet komen, dat dat wel zo leuk is voor de ander.

Bedankt voor de adviezen zover :slightly_smiling_face:, altijd fijn om te weten hoe iemand van buiten af er tegen aan kijkt!

Je vriendje doet wel erg weinig moeite voor cadeaus…

Ik snap je frustratie, maar aan de andere kant denk ik: Jullie zijn pas 3,5e maand samen. En laat het nou toevallig net tijdens kerst/valentijn zijn. Mijn vriend en ik betalen 50/50 onze uitjes, en het eerste cadeautje kwam na 5 maanden pas. Valentijn doen wij ook niet aan.
Wat ik probeer te zeggen is, dat ikzelf ook niet van de cadeautjes ben. Er valt hem dus ook niet zo veel te verwijten.
Wat je kunt doen is, "Donderdag Valentijn hé? Ik zag gisteren iets leuks in de winkel en ik vond het zó leuk ik moest het gewoon kopen voor je. Het stelt niet zo veel voor hoor, haha. Zullen we samen iets leuks gaan doen :slightly_smiling_face:?"

om te laten zien dat jij er wél waarde aan hecht. Misschien krijgt hij dan ook de ingeving wat leuks te kopen voor je.

Hoe oud zijn jullie, als ik vragen mag?

Hoeveel cadeautjes willen jullie elkaar nog geven? Jullie zijn pas 3,5 maand samen. Zo weet je over een jaar niet eens meer wat je elkaar moet geven… Ik vind dat je je een beetje aanstelt, liefde draait namelijk niet om cadeaus. Maak je niet zo druk.