Gewicht vriend

Heey meiden,

Ik plaats dit berichtje omdat ik me zorgen maak over het gewicht en het eetpatroon van mijn vriend.
Mijn vriend is 20 jaar, ongeveer 1,80 m lang, en weegt 55 kg. Hij heeft dus een BMI van 17, wat veel te laag is.

Hij is best kieskeurig als het op eten aankomt. Hij lust wel veel, maar als het afwijkt van hoe hij het normaal eet vindt hij het gelijk minder lekker. Verder eet hij altijd weinig en eet hij bijna nooit zijn bord leeg. Waar hij dan wel weer een groot fan van is, is alles dat ongezond is. Vooral junkfood is een grote favoriet. Ik heb het idee dat hij veel vetten en suikers eet en weinig voedingsstoffen, waardoor hij ook vaak moe is. Ik zeg het ook wel eens tegen hem, maar ik ga niet zijn moeder spelen.

Wat moet ik doen? Ik vind niet dat ik hem moet dwingen meer te eten. Hij is oud genoeg en ik wil niet zijn moeder spelen. Overigens is het totaal niet zijn bedoeling om zo weinig te wegen. Hij wil juist graag aankomen en een beetje spieren opbouwen.

Bedankt!

xx

Hey, wat een moeilijke situatie. Ik zou inderdaad ook niet goed weten wat te doen, omdat ik inderdaad ook niet hem de les zou willen lezen. Je zou wel kunnen zeggen als hij bijvoorbeeld heel erg moe is, dat het door het eten komt omdat je er zelf geen last van hebt.

Upje voor jou!

Ik zeg ook wel eens tegen hem dat zijn vermoeidheid waarschijnlijk ook gedeeltelijk veroorzaakt wordt door een slecht eetpatroon. Maar hij zegt altijd dat het gewoon door school komt.

Verder heeft hij wel interesse in voedingsproducten. Hij werkt al jaren in de horeca, ook als kok. Ook doet hij de hotelschool opleiding waar hij 1 keer per week in de keuken staat.

Erg (deels) herkenbaar! Alleen met mijn vriend is het denk ik net iets minder erg, hij is nog niet ZO licht, maar het is wel lastig! Zijn moeder zegt hem heel vaak dat hij ook eens groente/fruit moet eten, dus ik wil niet ook nog dat soort dingen gaan zeggen. Mijn vriend is idd ook heel vaak lui en moe, wat idd komt door z’n eten, precies wat jij zegt, maar dan wuift hij het weg met dat hij een lange dag heeft gehad en heeft gewerkt etc etc.
Heb zelf ook echt geen flauw idee hoe je hem ervan bewust kan maken, dus ik blijf dit topic even volgen!

Misschien kan hij (of samen als hij dat fijn vindt) eens naar zijn huisarts gaan? Die kan eventueel ook laten testen of zijn bloedwaarden goed zijn en dergelijke en wellicht ook doorsturen naar een dietist. Een dietist helpt je namelijk niet alleen als je te dik ben, maar ook als je te dun bent. Hij/zij kan dan misschien beter vertellen welke voedingsstoffen je vriend nodig heeft om zich wel goed te voelen.

Want ik denk zeker wel dat je gelijk hebt over die moeheid, dat dat niet alleen door zijn intensieve opleiding komt. Suikers en vetten zijn geen goede bodem voor fysiek werk natuurlijk.

Ja naar de huisarts gaan heb ik wel eens over gedacht en ook wel eens voorgesteld. Hij vindt het op zich niet echt een probleem om naar de huisarts te gaan geloof ik. Maar ik heb dan toch het gevoel alsof ik me er dan teveel mee bemoei. Straks zit hij daar tegen zijn zin bij een dietiste.

Ooh dit had ik kunnen typen, mijn vriend eet nooit vrijwillig groente of fruit eb hij is allergisch voor het woord gezond. Hij eet zelf bijna alleen pizza.ook superlastig… ik heb t een beetje losgelaten. Hij moet zelf voor zijn eigen lichaam gaan zorgen. En als hij geeb energie heeft heb ik geen medelijden.

Mijn vriend lust prima groente en fruit, maar hij eet het gewoon te weinig. Het grootste probleem is denk ik dat zijn proporties gewoon veeeeelste te klein zijn. Tijdens het avondeten eet hij denk ik 1/3 de hoeveelheid dat ieder ander mens eet.

-

Voor een jongen is dat wel laag ja, heeft hij misschien net een groeispurt gehad? Dan duurt het misschien nog even voor hij in de breedte groeit…

Je kan hem misschien voorstellen om samen te gaan fitnessen? Wanneer een jongen spieren kweekt, weegt hij meer en zet hij uit. Van sporten krijg je trouwens ook meer honger en gaat hij meer uiten én het is goed voor de gezondheid van jullie tweetjes. :slightly_smiling_face:

Je zegt dat ie spieren wil opbouwen, kan je hem daarvoor neit verder motiveren, als je spieren wilt opbouwen moet je gezonder gaan eten!

Je kunt hem voor zijn verjaardag een abonnement op de sportschool geven? En hem vaker wat te eten aanbieden. (maar dan wel de dingen waarvan je weet dat hij ze lekker vindt)

o, wow, dat is inderdaad héél weinig que gewicht! je kunt hem misschien motiveren en zelf met hem naar de sportschool gaa of samen koken:)