Gewicht schommelt heel erg per dag?

Hoi allemaal :sunglasses:

ik had een vraag ik ben sinds een paar weken nu heel goed op me voeding aan het letten en aan het sporten. maar de ene dag denk ik wauw ik ben afgevallen en de andere dag scheelt het dik 2 kilo.
is dat normaal ?

Ja. Je gewicht kan enorm schommelen, bijvoorbeeld door hormonen, zoutinname, vocht vasthouden etc. Elke dag wegen geeft daarom een vertekend beeld. Je ziet de trend beter als je je minder weegt, bijvoorbeeld één keer per een of twee weken.

Niet te vaak wegen, heeft totaal geen zin. Je gewicht hangt af van je menstruatiecyclus, vocht, tijd van wegen, etc. Ik zou maximaal 2x per maand wegen. Je blindstaren op je gewicht heeft geen zin, probeer gewoon gezond en genoeg (!!!) te eten en te sporten, dan komt het vanzelf wel. Tips kun je ook vinden in het samen afvallen topic.

Niet elke dag gaan wegen, zoals hier boven gezegd, dat heeft geen zin. 1x per week of 2 weken is genoeg. Wanneer je wakker wordt en je naar de wc bent geweest kun je je gaan wegen zonder kleding, en de weegschaal altijd op de zelfde plek neer zetten. Dat kan ook een heel verschil maken

Elke dag wegen moet je sowieso nooit doen, helemaal niet als je op dieet bent of wil afvallen. Dus leer dat af, doe het dan 1 keer per week ofzo. Sowieso om denken als je je weegt, s ochtends vroeg zonder dat je iets gegeten/gedronken hebt het liefst eerst nog even gaan plassen en dan naakt op de weegschaal, dan weet je hoeveel je weegt, en het klinkt stom maar ga maar eens voor en na het poepen op de weegschaal staan dat kan ook verschil maken, en ongesteldheid maakt ook verschil en ga zo maar door :wink:

Dat kan ja. Heeft te maken met het vasthouden van vocht, inhoud van je maag en darmen, wel of niet naar de wc kunnen gaan, ongesteld zijn/moeten worden, kleding… vanalles. Daarom moet je je ook niet iedere dag wegen maar maximaal 1 keer in de week.