Gevoelens voor mijn beste vriend

Hey allemaal,

Vorig jaar kwam er een nieuwe jongen bij mij in de klas. Niemand bleek hem te mogen, alleen ik en twee andere jongens werden bevriend met hem. Mijn band met hem werd maar sterker en sterker. We appten zowat elke dag vanaf naschool tot in de avond wanneer hij moest gaan slapen. Beste vrienden kun je eigenlijk wel zeggen.
Maar toen, ergens rond het einde van het schooljaar kregen we ruzie om iets heel stoms. Onzin eigenlijk… over een klasgenoot van ons die ik heel lang leuk vind. Ze konden elkaar niet uitstaan. En in die discussie met mijn ‘best friend’ koos ik dus eigenlijk voor mijn crush in plaats van voor hem. Dom van me, ik weet het.
Nou hebben we dit eindelijk uitgepraat, na zo lang elkaar niet meer te hebben gesproken of gezien. Super leuk natuurlijk. Ondertussen ben ik ook al over mijn crush/klasgenoot heen. Maar toen mijn bff laatst op school was, zag hij een leuk meisje en ging hij een praatje maken etc. Ik vond dat eerlijk gezegd niet zo fijn om te zien… ik was best wel jaloers geworden.
De dag erna toen we weer appten vroeg ik hem of hij nog eens een keer bij ons op school langs komt, en ik zei er ook bij dat ik dan niet wil dat hij weer meisjes gaat zitten ‘fixen’. Hij vroeg me natuurlijk waarom, en ik wilde niet zeggen dat ik een beetje gevoelens voor hem begon te krijgen, omdat ik onze vriendschap niet nog een keer wilde verpesten.
Maar hij bleef maar doorvragen en had al door dat ik wat verborgen hield. En toen ik het uiteindelijk soortvan toegaf… (ik zei dat ik hem misschien een beetje leuk vind) wilde hij een zeker antwoord… dus een ja of een nee. Omdat ik zo’n antwoord nogniet kon geven, vroeg hij me meerdere malen om erover na te denken en om hem te laten weten wat ik voel.
Dus heb ik een hele dag zitten nadenken en wilde hem de volgende dag gaan appen. Maar hij was me voor en appte mij dat HIJ er over ging nadenken en dat hij vindt dat we beide onze eigen wegen moeten gaan bewandelen. Hij zei dat het hem “agressief” maakte dat ik niet open tegen hem was.
En het enige wat ik daarna kon denken was What The …?! Om zo’n reden een vriendschap verbreken? Omdat ik voor één keer niet zo open was… niet open kón zijn. Ik wilde onze vriendschap niet verpesten, daaarom wilde ik het in eerste instantie niet toegeven. Maar toen hij maar bleef doorvragen, had ik geen keus meer. En ben ik dus uiteindelijk tóch nog eerlijk geweest, heeft hij het verbroken tussen ons.
ik wil zó graag mijn vriendschap terug. Hij betekent zoveel voor mij, maar ik weet gewoon totaal niet wat ik moet doen. Dit gebeurde trouwens 1 week nadat we het eindelijk goed hadden gemaakt na die lange ruzie. Letterlijk één week! Ik ben er kapot van en weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Appen gaat niet, want hij heeft me geblokkeerd. En ik snap maar gewoon niet dat hij zo’n reden gebruikt (dat ik niet zo open was) om onze vriendschap stop te zetten.
Toen we de week ervoor nog alles gingen uitpraten, vertelde hij nog dat hij het super erg vond dat we geen contact meer hadden. Het raakte hem en hij was zelf ook van plan om eens naar mij toe te komen om het uit te praten. Hij bood zijn excuses nog aan om het feit dat hij al mijn apps negeerde etc. En nu doet hij het wéér! Moet ik hem een brief schrijven met alles erin of wat? Ik zie hem namelijk niet vaak, want hij zit ook niet meer bij mij in de klas/op school. En appen gaat ook niet. Ik wil hem zo graag terug maar weet gewoon niet of het van beide kanten komt. Denken jullie dat hij het meende en dat hij echt wil dat we onze eigen wegen op moeten gaan, omdat ik mijn gevoelens niet kon uiten? Of was het een overhaaste beslissing. Ik heb geprobeerd om het vanuit zijn kant te bekijken, maar ik snap er nog steeds niks van. Ik ben er 100% zeker van dat onze vriendschap net zo veel voor hem betekende als voor mij. Maar nu? Moet ik zijn woorden volgen en mijn eigen weg proberen te gaan (wat onwijs moeilijk gaat worden) of moet ik het op de een of andere manier goed zien te krijgen? Ik ben bereid om alles voor hem te doen, maar wil als eerst dat deze vriendschap weer eens normaal wordt. Pff. Help!

Naja jij vind hem leuk, je bent nogal claimerig (wordt nu al jaloers terwijl jullie geen relatie hebben). Ik denk dat hij gewoon geen zin heeft in gezeik/dat hij jou niet leuk vind. Hoe kunnen jullie vrienden zijn als 1 van de 2 gevoelens heeft? Dat kan ook gewoon niet.

Ik kan begrijpen dat hij het moeilijk vind dat je verliefd om hem bent als jullie zo goed bevriend zijn/waren (?) Jongens vinden het ook niet leuk als meiden jaloers zijn, misschien ergerde hem dat.

Een brief schrijven lijkt mij een goed idee. Een brief is namelijk ‘gevoeliger’ dan een sms en dergelijke. Ik zal erin zetten dat je inderdaad gevoelens voor hem hebt, maar er ook duidelijk bijzetten dat je het verborgen hield omdat jij die sterke vriendschap wilde ‘verpesten’. Misschien is het wel een goed idee om elkaar iets meer los te laten en niet meer zo veel contact hebben als in de vriendschap eerder. Zo kan hij de situatie meer accepteren en kan jij proberen van je gevoelens af te komen. Vraag aan hem als hij er open voor staat om nog wel contact te houden, maar niet heel veel. Bouw dan langzamerhand het contact meer op.

Luister goed naar elkaar. Jullie komen er vast samen uit!

Hmm, lastig zeg…

Ik zou ook de raad van Yillaa opvolgen… Idd veel luisteren naar elkaar en 's goed praten? Succes x

Bedankt voor de tips… ik denk dat ik hem inderdaad een brief zal schrijven. Was er net mee bezig en heb hem net helemaal geschreven. Ik heb zoals je zei erin genoemd dat ik gevoelens voor hem heb met de reden erbij waarom ik het verborgen hield. Ik hoop maar dat hij zo’n brief waardeert… ook om het feit dat ik daar alles uit en hem vertel hoe veel ik om hem geef. Ik hoop dat het maar goed komt en ik zal inderdaad vragen of we nog contact kunnen houden. Het lijkt mij namelijk ook beter om het nu even rustig te doen en het langzamerhand weer op te bouwen.

Erg bedankt! Xx
Nu maar hopen op het beste pff