gestopt met roken = aankomen

Hey,

Ik ben een half jaar geleden gestopt met roken… Nu ben ik intussentijd 7 kilo aangekomen! 5 jaar geleden heb ik een half jaar in amerika gewoond en was daar ruim 15killo aangekomen. Het eerste wat ik deed op het vliegveld was een sigaret aansteken de kilo’g vlogen er af! 5kg per week! (natuurlijk i.c.m. ‘gewoon’ nederlands voedsel… niet speciaal gezond… maar iig nooit zo vet als amerikaans eten) Dus ik had snel mn ‘normale’ gewicht weer terug.
Nu ben ik dus een half jaar terug gestopt met roken en de kilo’s vliegen er weer aan…
Ik eet gezond als in:
2 a 3 porties groente per dag,
min. 1 stuk fruit,
tussen 1 a 2 uur bewegen (als in hond uit laten, fietsen, school lopen enz)
Er wordt thuis met olie gebakken,
eet minstens 2x per week vis en
max. 1x per week een frietje of een pizza
's avonds 1 koekje.
drink (vitamine)water, thee en (max 2 koppen )koffie op een dag
Als ik honger heb… (ik heb constant honger doordat ik niet meer rook) pak ik yoghurt met cruesli of worteltjes ofzo…

Ik zou kunnen gaan fitnissen ofzo… maar daar heb ik echt geen zin in! heb elke avond na mn stage ong 2u vrije tijd en die wil ik daar echt niet mee opvullen…
het liefst laat ik eten staan/ vervangen om af te vallen… maar ik zou niet weten wat of hoe…

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Sport.

haha ik heb echt hetzelfde probleem, ben nu weer begonnen maar ga binnekort weer stoppen (maar nu mét fitnessen)
maar, misschien veel dingen eten waar je lang mee kan doen: zuurtjes, lolly’s oid? of zoek iets waardoor je meer bezig bent met je handen?

het kan ook liggen aan het feit dat je stofwisseling vertraagt als je stopt met roken, dus je komt hoe dan ook iets aan. heel kut. :frowning_face:

hmm ik ben bijna 2 jaar gelede gestopt met roken maar ik kwam niet aan gelukkig…
ik at vet vrije lollie’s

maar opzich is er niets mis met je eetpatroon als ik het zo zie dus het is wel vreemd…
misschien moet je is naar de dokter gaan om te vragen hoe dat kan…!wie weet kan hij je helpen!

Hmm, ik weet niet, het ziet ernaar uit dat je zelf al heel veel probeert
Maar op de een of nadere manier werkt t niet

1 vraag, hou je je hier elke dag aan? of heb je ook wel eens vreetbuien?

en het is ook heel goed om elke dag op hetzelfde tijdstip te eten en ja, verder valt er niet veel op je dieet aan te merken, want het is gewoon heel goed, gezien schijf van 5 enzo!

maar mocht het echt niet lukken, ga er dan eens met iemand over praten die daar ervaring mee heeft, een diëtist of de huisarts ofzo
en ook kan je tegenwoordig bij sportscholen speciale programma’s volgen.
Als je daar gaat fitnessen dan kan je precies aangeven wat je wil trainen/ eraf wil trainen en dan maken zij een schema voor je en soms zelfs een eetschema!

succes ermee

Ja vrijwel elke week/dag hou ik me hieraan… Daarom zie je ook fastfood in het rijtje staan… Af en toe wil ik ook een vette hap… Als ik mezelf vanalles ga verbieden krijg ik alleen maar nog meer honger wat dus in een vreedbui leidt…

Over de stofwisseling… ik denk dat dat het hele ‘eieren eten’ is (om even into food te blijven)… Roken versnelt idd de stofwisseling… is er niet een ander ‘gezond tovermiddeltje’ dat dit zelfde effect geeft?

denk dat je gewoon lekker veel moet bewegen als je je hond uitlaat even een stukje rennen of stevig door lopen op de fiets even wat harder of een stukje om veel lopen…

dat verhoogt ook je stofwisseling ik ben in juni gestopt. toen werkte ik en zat ik op school maar ik fietse elke keer naar t werk en school en daarna ben ik fulltime gaan werken in een winkel dus dan loop je de hele dag dan blijft je in beweging en kom je amper tot niet aan…

als je geen tijd heb om te sporten zou ik langs de huisarts gaan die kan je helpen met je probleem…

Hm dan blijf ik maar lekker roken denk ik haha. Maar hoe kan het dan dat dat je stofwisseling sneller maakt?

Upje, wil weten hoe dat in elkaar zit :stuck_out_tongue:

Heb het even opgezocht:
Als je dingen gebruikt als nicotine of cafeïne verhoogt je BMR (basal metabolic rate, dus hoeveel energie je lichaam op dat moment nodig heeft). Je gebruikt dan dus meer energie en als je de hele tijd nicotine in je lijf hebt omdat je bv een kettingroker bent gebruik je gewoon meer energie.

Maar hoe dan ook, ik ben eerstejaars student geneeskunde en de risico’s van roken zijn echt al honderden keren benadrukt (niet alleen bij longkanker en COPD en zo, maar ook bij hartproblemen… en naja, echt heel veel)… dus eet dan gezond en blijf misschien een paar kilo zwaarder, maar stoppen met roken was echt een heel goed idee!

sporten en gezonder eten. als het kan met de fiets gaan ofzo, zo veel mogelijk bewegen.

Ja echt he, haha :stuck_out_tongue:

Ga kauwgomkauwen i.p.v. roken, dan krijg je niet zo gewoon een leeg gevoel

Er is onderzoek gedaan naar dat als je stopt met roken, dat je aankomt, en dat klopt ook, want mensen gaan het niet roken opvullen met snoepen. Ik denk dat je kan beginnen met het max. 1x per week een frietje of een pizza skippen, want ik vind het best ongezond dat je 1x per week friet of pizza eet x], maar zo denk ik hoor …

Blijf lekker roken :slightly_smiling_face:

ja nu doe je net alsof iedereen die gaat stoppen met roken moddervet word.
stoppen is heel goed, en iedereen die het van plan was moet zeker volhouden!
ik ben ook net gestopt en ik ga zeker doordoen

1x per week, kom nou, dat is echt niet veel en daar gaat het echt niet van komen hoor!

Was je maar nooit aan roken begonnen ._., Hmm, ik zou gaan sporten en n goed eetpatroon aannemen.

Daar ligt het niet aan hoor, ik eet serieus wel 4 keer in de week mcdonalds al voor een paar maanden en ik ben ook niets aangekomen hoor.