Gesprek gaande houden

Hee allemaal :slightly_smiling_face: ik zit sinds kort voor mijn opleiding ingedeeld in kleinere werkgroepjes. mijn vrienden zitten ook in andere groepjes. Nu heb ik zelf het irritante probleem dat ik heel veel moeite heb om:

1. met iemand een gesprek te beginnen
  2. het gesprek draaiende te houden

Nu had ik daar nooit heel veel last van maar nu we in die kleinere groepjes zitten zou het wel handig uitkomen als ik wat vlotter was in de omgang met mensen want ik ken helemaal niemand in mijn groepje… Ik weet zeker dat er nog mensen zijn met dit probleem dus mss dat we aan elkaar tips kunnen geven over een gesprek aan te knopen en gaande te houden?

Alvast bedankt!

Herkenbaar, daar ben ik ook niet altijd even goed in.
Voornamelijk probeer ik maar actief mee te doen en ook juist vragen wat de ander daarvan vind. En verder ook dingen die echt om de persoon gaan vragen, wat ze van de werkgroep vind, waar ze woont ofzo (hier gaat het bij mij meestal mis)

hmm ik weet niet, bij mij gaat dat altijd wel vanzelf. dus upje!

ooh zo herkenbaar! meestal vraag ik ook waar ze vandaan komen ofzo en dan blijkt dat ze ergens wonen waar ik nog nooit van gehoord heb en dan is het van “oh… *kijkt terug naar voren*” XD

Dit is wat ik nodig heb!
Dus zie dit maar als een upje.

Ik vind het ook heel moeilijk om een gesprek gaande te houden. Ik ben altijd heel rustig en als ik met iemand ben weet ik echt niet waar ik over praten kan,dus blijft het altijd wel stil. Echt heel stom:(

Steeds vragen blijven stellen enzo, vragen naar een hobby oid, dat vinden mensen meestal leuk om over te vertellen.
en je gewoon sociaal opstellen, niet in een hoekje luisteren naar de gesprekken maar je dr ook echt in mengen!

ja ik heb dat ook ! Ik had dat zelfs soms bij mijn vriendje, echt stom :s

up

Eh je moet toch samen werken en geen thee kransje beginnen? :'3

upje :3

idd

Dat had ik eerst ook altijd toen ik nog op de havo zat, kvoelde me daar niet op me gemak en het waren niet mijn type mensen…
Maar nu ben ik met een nieuwe opleiding begonnen en ik had me voorgenomen dat ik meer zou gaan praten en dat doe ik nu ook. Ik kreeg laatst zelfs te horen dat ik teveel praat x’d.
Hier heb je niet echt veel aan, maar misschien kan je je ook voornemen meer te praten en gewoon over onzin dingen gaan praten?

Werkgroepen zijn wel juist een goede manier om mensen te leren kennen, je hebt ook nog zoiets als pauze tussendoor. Als je met iemand samenwerkt is het toch ook wel heel raar als je verder niks van die persoon weet.

ok ehm… ik heb daar nooit echt last van maar… hiet tips :S

1. begin een gesprek niet door zoiets van: waar woon je want dan is het net een vragenlijst. je kan mbeter iemand zn mening ergens over vragen, maar wel iets wat ergens op slaat. bijv. iets vragen over de persoon die op dat moment dicht bij jullie in de buurt zit ofzo. wel kan je beginnen met een naam vragen.

2als je zoiets hebt gevraagt, geef je daarna een antwoord met iets van je iegen mening, of gedachten. zovan: oh echt? ik dacht iets heel anders, ik dacht… blablabla

3 bij elk antwoord wat iemand geeft kan je proberen eigen herrinneringen of gebeurtenissen te delen. als iemand praat over… ehm… kerstkaarten(?) kan je bijv. iets vertellen over dat jouw nichtje je elk jaar een zelfgemaakte kaart stuurt. en dan kan die persoon weer iets vertellen over zijn/haar nichtje…

bij mij loopt een gesprek vanzelf een beetje zo… maar je kan proberen echt bij elk ding wat die persoon zegt iets te herrineren…

hoopt dat het helpt

oké bedankt al :slightly_smiling_face: en @ hierboven: het is wel een werkgroepje maar je hebt idd ook pauzes enzo en dan is het wel fijn als je wat kan praten met de mensen en daar niet stilletjes moet staan staan…

Nee oke, maar zoveel praat ik niet eens met de mensen in mijn werkgroepje(oke het zijn ook allemaal jongens), ik weet wel wat van ze, maar het voegt niet heel erg veel toe.

nou kijk… toevallig zou ik graag met hen willen praten, dat is dan toch mijn zaak? dat jij niet veel praat in werkgroepjes is jouw ding, ik ken graag mensen als ik er verschillende uren per week mee moet samenwerken. daarom dat ik deze tips vraag…

Oke als ik een gesprek begin met iemand en ik wil het gaande houden probeer ik gewoon door te vragen op een onderwerp.
En ik probeer enthousiast te zijn. Maar dan moet diegene wel meewerken.

Als het een tijdje stil is zeg ik meestal iets van: Pff, wat is het stil hier.
En dan kun je daarover gaan praten? (heel onzinnig ik weet het…)

Up!