Geslacht van je kind zelf bepalen

Wij moeten voor Ethiek argumenten voor en tegen een stelling bedenken

De stelling is:

Een vrouw wil perse een meisje hebben, ze heeft al 3 zonen maar ze wou vanaf het begin al heel graag een meisje. Mag ze nu onnatuurlijk via reageerbuisjes techniek (IVF) een meisje kiezen?

Voorbeeld voor de stelling:-
Door IVF kun je sommige erfelijke ziektes tegengaan (maar bij haar is dit niet zo, zij wil perse een meisje)

• Zo is de moeder tevreden

Voorbeeld tegen de stelling:

• Het is tegen moeder natuur in, zo raakt de balans zoek tussen man/vrouw
  • Iedereen heeft wel een voorkeur
  • Het is onwettig
  • Je moet blij zijn dat je al 3 gezonde zonen hebt.

wat vinden jullie?

Ik ben er TEGEN.
Je moet een kind nemen omdat je je liefde aan iemand wilt geven, niet ‘omdat je nog geen meisje hebt’.

verander je zonen in gay? dan kun je er mee shoppen, en optutten… thats what i would say
vind het maar triest dat je je druk maakt om het geslacht… zolang het kindje maar gezond is

idd… kindjes sparen tot je een meisje hebt :confused:
ze kan ook voor de winkel gaan staan en tegen iedereen zeggen; heeft u een meisje? mag ik die? of zullen we ruilen? (like; voetbalplaatjes, gogo’s, enzo…)

Waarom niet, ik denk dat ze er eerlijk voor betaald en als ze dat graag wil… Sja waarom niet.

Aan de andere kant vind ik wel dat je niet eens aan kinderen moet beginnen als je bij voorbaat een voorkeur hebt naar 1 geslacht.
Je kan er al niet van uit gaan dat het kindje gezond is, laat staan of het een meisje of een jongetje is.
Maar dat is al een argument te laat aangezien deze vrouw al 3 zonen heeft :stuck_out_tongue:

Dat is dom.
Als dat veel gebruikt gaat worden wordt algemeen bekend hoe dat gedaan wordt, dan gaan mensen het overal gebruiken.

Bijvoorbeeld in China, dan neemt niemand meer een meisje.
Gevolg: big troubles.

Ik vind niet dat je met de natuur moet rommelen.

Ik ben er tegen aangezien we dan straks het zelfde probleem als in China hebben. Een te veel van één van de twee geslachten. Sowieso vind ik dat je een kind moet nemen, omdat je hem of haar liefde wilt geven, niet om wat je met hem of haar wilt doen.
Ik zou graag beide geslachten willen hebben later, maar alleen jongens of meisjes vind ik ook goed. Zolang het maar schatjes zijn.

Nou geloof me, over zo’n 50 jaar is het hartstikke normaal dat je het geslacht van je kind kan bepalen.

Maar ik ben tegen, ik vind inderdaad dat je niet met de natuur moet gaan rommelen, maar dat je er voor open moet staan om beide geslachten met liefde op te willen voeden.

Nu zijn we allemaal tegen. (Ik ook.)
Maar 50 jaar geleden waren we ook allemaal tegen de pil en abortus. Dus ja. Het is vast een kwestie van tijd.

hmm ik zou het niet weten of ik der voor of tegen ben.
aan de ene kant vind ik het niet kunnen omdat je van elk kind kan houden en het niet uit maakt welk geslacht het is, en ik denk dat als dit echt kan(kan het echt?) dat mensen zoals al gezet word in china alleen maar een jongetje gaan nemen.

Maar ergens denk ik van, ja stel je bent een vrouw die DOLgraag een meisje wilt en der al zo veel moeite voor heeft gedaan en dat ze het dan zelf kan bepalen of het een meisje wordt. Lijkt me opzich ook wel weer fijn ofzow:P.

Maar toch denk ik dat je van allebei kan houden als je graag kinderen wilt.
naja ik vind het moeilijk om echt aan 1 kant te staan ik zie in allebei voor en na delen.
dus ik heb blijkbaar geen mening:P

Ik ben er tegen.
Ik vind dat moeder natuur dat moet bepalen, niet een of ander reageerbuisje.
En met zo’n reageerbuisje kan het denk ik ook eerder fout gaan (straks krijg je zelfs de zaadjes of cellen van iemand anders ofzo)

prachtig gezegd (;
→ ik ben dus ook tegen

Stel dat ze dit in China zouden mogen kiezen, dan zouden er wel een stuk minder meisjes vermoord worden.
Dat is wel de andere kant van de zaak he.
In China hebben mensen liever een zoon omdat die daar kan werken en naar school mag, het is namelijk een vrij arm land.
Ik keur het niet goed, maar de topicstartster vraagt argumenten.

Weet je zeker dat het IVF is? Want bij IVF halen ze gewoon eicellen en zaadcellen weg en brengen die bij elkaar. Doen ze geen nader onderzoek naar erfelijke informatie enzo.

Tenzij de stelling fictief is.

-dubbelpost-

Ik neem aan dat je dat als grapje bedoelde? Dat hoop ik tenminste van harte.

Ik ben ook sterk tegen het bepalen van het geslacht van het kind. Ik vind eigenlijk sowieso dat er zo min mogelijk wetenschappelijke, chemische en medische inmenging moet zijn in de zwangerschap, gewoon genoeg om moeder en kind gezond te houden.
En daarbij is een kind een levend wezen, niet een tasje waarvan je de kleur kan bepalen.
Wat gaan we hierna krijgen? Oogkleur van te voren bepalen? Haarkleur van te voren bepalen? Intelligentie van te voren bepalen?

-

tegen.

Moet ze blij zijn DAT ze kinderen kan Krijgen en normaal kan opvoeden
en dat zou wat zijn als iedereen zelf bepaalde, straks liepen er 100 meisjes rond en maar 2 jongens.

Nou ik denk dat in Nederland de aantallen jongens/meisjes nog wel gelijk zou blijven hoor. Maar in landen zoals China (zoals iemand hier boven al zei) waarschijnlijk niet.

Toch, zoals ik al zei, denk ik dat over 50 jaar iedereen dit heel normaal vind. 50 jaar geleden was ook iedereen tegen de pil en abortus.

helemaal mee eens! (: