Geschiedenis - VS als wereldmacht

Hoi allemaal,

Ik zit dit jaar heel erg met geschiedenis in de knoop en met de laatste toets ga ik voor die 6 (:grinning:). Het gaat nu dus over de V.S. - een redelijk interessant onderwerp vind ik. Nu is er alleen een deelvraag die mij vraagt hoe de VS een wereldmacht is geworden. Ik heb namelijk alleen de eerste paragraaf nu, die wat vertelt over de arbeidersomstandigheden die zijn verbeterd door Th. Roosevelt, Taft en Wilson. Ook over enige antitrustwetten, en het lopende band systeem. De volgende paragraaf begint direct met 'Hoewel de VS zich inmiddels had ontwikkeld tot een wereldmacht…"
Maar nu wordt er dus nergens beschreven hoe. Is er iemand die dit mij kort en bondig zou willen (proberen) uitleggen?

Vwo4 trouwens.

Niemand? c:

Ik DENK dat het komt omdat de VS eerst de Trumanleer hanteerden maar zich later toch gigen bemoeien met Europa en later zelfs met Azië. In die tijd hebben ze hier in Europa veel macht weten te verkrijgen door mee te doen aan de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, en het feit dat ze Engeland toen gesteund hebben wat weer een positief effecr had voor Frankrijk maar later ook voor Duitsland. En de Marshallhulp daarna heeft de Duitse economie weer doen opkrabbelen wat dus ook heel belangrijk was. Op die manier kregen ze een duidelijke rol te pakken en ik denk dat ze daarmee die wereldmacht bedoelen. Dat is mijn idee in ieder geval :slightly_smiling_face:

Hmm dankje daar kan ik wat mee! Bedoel je met Trumanleer dat ze isolationistisch zijn? Dus alleen gericht op hun eigen land en dat ze zich helemaal niet met Europa en/of andere continenten/landen willen bemoeien?

Oh wacht ik zeg het verkeerd, ze steunden Groot-Brittannië en op die manier raakten ze betrokken bij de oorlog destijds.
Wat ook nog belangrijk is, is dat in de 19e/20e eeuw er zo veel industrialisatie plaatsvond in de VS en dat werd overgenomen door Europa bijv., dus hadden ze een soort voorbeeldrol

Ja dat bedoel ik met Trumanleer! Dat Europa zich niet meer met de VS bemoeit en andersom, dat ze gewoon hun eigen gang gaan

Na de Burgeroorlog volgde een korte periode van Reconstruction, waarin de zuidelijke staten, na een periode van militair bestuur, weer tot de Unie werden toegelaten. De Verenigde Staten begon ook haar klim naar internationale macht in deze periode. Een niet te stuiten toestroom van Europese immigranten en de ontwikkeling van een industriële basis die ongekend was in de rest van de wereld legden het fundament. De aanleg van spoorwegen die de oost- en westkust verbonden maakte een snel doordringen in het nog wilde gebied ertussen mogelijk. Voor de Oorspronkelijke Amerikanen leidde dit tot hun neergang, vooral omdat de bizon -grotendeels hun bron van levensonderhoud- op de rand van uitsterven gebracht werd.
In de laatste jaren van de 19e eeuw werden de VS een imperiale macht met bezittingen in de Filipijnen, Cuba en Guam alsmede meerdere eilanden in de Grote Oceaan. De nederlaag van Spanje in de Spaans-Amerikaanse Oorlog lag hieraan ten grondslag. In 1917 werden de VS in de Eerste Wereldoorlog betrokken.(Wikipedia)

Dus mede doordat ze zoveel immigranten hebben en de sterk toenemende industrialisatie zijn ze een wereldmacht geworden. En omdat ze landen in de rest van de wereld gingen veroveren, daardoor krijgt een land macht.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt, veel meer verstand heb ik er ook niet van.

Ik had de vorige reacties nog niet gezien, maar inderdaad de Trumanleer!