Geschiedenis vraagje.

Hallo (: hierbij gaat het om de verspreiding van het christendom. misschien dat jullie er iets over weten. had wetenschap in de vroege middeleeuwen invloed op de verspreiding van het christendom? alvast bedankttt

Kun je wetenschap iets specifieker definiëren?
edit: of is dit een vraag uit het boek?

volgens mij was der toen nog nauwelijks wetenschap. dat was de tijd van god dit god dat god voor en god na.
en de wetenschap die er was werd bepaald door de kerk dacht ik(ja, heb geen gs meer, was der niet zon held in)

@xAnneliekexx dat klopt, het werd aangemoedigd door de kerk…

@Pevensie: het is de vraag voor mijn praktische opdracht haha, maar van de encyclopedie word ik niet veel wijzer en internet helpt me ook niet zo goed vandaag… maar gewoon wetenschap als in schrijven en lezen, geneeskunde etcetera

Ik weet wel dat een aantal Griekse filosofen invloed hebben gehad op sommige christelijke denkwijzen, zoals die van de positie van de vrouw.

Hm tsja. Monniken konden schrijven en kopieerden boeken, manuscripten ed waaronder dus ook christelijke tractaten en bijbels, die weer werden verspreid over het land/over de landsgrenzen heen. Met de uitvinding van de boekdrukkunst - maar dat was pas de late Middeleeuwen - ging de verspreiding een stuk sneller, omdat het kopiëren van boeken sneller en makkelijker werd.
Dat is eigenlijk het enige wat ik zo 123 kan bedenken.

weet je er meer van? :slightly_smiling_face:

Alleen was natuurlijk wel het grootste gedeelte van de bevolking analfabeet. Vandaar alle versieringen in kathedralen om de verhalen uit te beelden en mensen bewust te maken van wat goed en slecht is in 1 oog opslag.

^True.
Wat een moeilijke vraag eigenlijk. Maar wel een leuke, ik word er bijna blij van :’)

hahahaha je mag mijn opdracht wel maken hoor. nee hoor grapje, maar ik haat geschiedenis zo erg.

maar wauw jullie weten veel! dankjewel! dat ga ik zeker gebruiken haha

Ik moet nu toevallig leren over de vroege middeleeuwen en het christendom verspreidde zich nog voor al via ‘anderen’ zegmaar. Het werd in 394 een officiele staatsgodsdienst en leiders bekeerden zich er toe omdat de druk te groot werd en ze steun van de kerk nodig hadden. Het had dus niet echt met wetenschap te maken, maar leiders vanwege strategie en anderen vanwege bekeringen door anderen enz. Al is dat met de monniken inderdaad ook een goede kijk op het verhaal.

En het werd een officiële staatsgodsdienst nadat keizer Constantijn zich op zn STERFBED had laten bekeren. :’)

Misschien gingen mensen door de wetenschap logischer nadenken over dingen en gaven ze god niet meer de ‘schuld’ van ziektes en andere dingen. Zo gingen mensen volgens mij minder streng geloven… Toch? Dat is in de verlichting, maar volgens mij was die niet in de middeleeuwen of wel? Bah, geschiedenis is echt een hel haha

Ja, lekker makkelijk ‘oh ik ga toch dood, misschien helpt het wel als ik nu christelijk wordt’ :stuck_out_tongue:
Ja Constantijn dus. En Clovis.
http://entoen.nu/willibrord

Hoewel dat al niet meer over wetenschap gaat, maar toch, misschien helpt het je verder :slightly_smiling_face:

voor als je vragen hebt over vanalles en nog wat, moet je naar 1207 bellen, dat is een inlichtingen lijn & daar kan je alles vragen wat je nodig hebt.
Maar die lijn werkt alleen in Belgie, dus ik weet niet of je van Belgie of van Nederland bent, maar mss is er ook een inlichtingen lijn in Nederland.
x

Boekdrukkunst; boeken werden gedrukt en verspreid. Mensen konden nu zelf ook meer boeken lezen. Positief voor de kerk; thuis bijbels etc. Negatief; minder invloed over wat mensen dus aan informatie binnen kregen.
Wetenschap; eerste bewijzen van de natuurwetten, mensen gingen twijfelen aan het scheppingsverhaal.
Opkomst kapitalisme (nouja wat later en niet echt wetenschap), kerk was niet meer op zijn machtigst en moest de macht delen met andere machthebbers.

Opzich waren veel mensen in de middeleeuwen nog wel redelijk streng gelovig, in de verlichting werd dit pas minder.

Ik heb er even een schoolboek bij gepakt. Daaruit komt naar voren dat het voor al door missionering kwam, zoals Pevensie inderdaad al noem Wilibrord ook. En de maatregelen van Karel de Grote om de Saksen te bekeren enzo. Wetenschap komt niet echt naar voren en was er sowieso niet echt in die tijd…wat er wel naar voren komt is dat ze soms door ‘slim denken’ mensen bekeerden: door bijvoorbeeld vragen te stellen die dan uiteindelijk moest bewijzen dat de ‘heidense god’ niet bestond.

Volgens mij is dat het begin van de renaissance en daarna komt weer de verlichting.
Weet het niet zeker.

Ik weet wel dat “wetenschap” toen nog hoorde bij het gebied van de filosofie die in zogenaamde scholen werd bestudeerd. Hierbij werd alles door een theologische bril bekeken; atheïsme bestond destijds eigenlijk niet.
Hier kun je er wat meer over vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwse_filosofie

Maar of dat ook heeft gezorgd voor de verspreiding van het christendom weet ik zo gauw nog niet. En wat bedoelen ze met “verspreiding van het christendom”? De Middeleeuwen zijn de meest Christelijke eeuwen uit de Westerse geschiedenis. Of bedoelen ze naar zogenaamde heidense gebieden?

Ik vind geschiedenis echt geweldig, maar, om mezelf te citeren: “Pas vanaf de tijd dat de man in pak rondliep.”