geschiedenis so

ja hoor woensdag heb ik weer een so van gs :’(
ik haal echt alleen maar 5en en 6en :frowning_face:
hebben jullie manieren van lange teksten leren??
hoe leer jij je gs??
XX

Als ik vroeger moeilijk vond ging ik altijd alles overtypen.
Als je iets over moet typen lees je het heel vaak.

Ik markeerde altijd het belangrijkste van de tekst, las dat hardop voor mezelf voor zodat het meer bij me binnendrong en deed dat een paar keer.

jaahh samenvattingen maken lukt me niet want
ik vind het heel moeilijk om
het belangrijke van het onbelangrijke
te onderscheiden

Ga anders met een vriendin een samenvatting maken? Als zij er beter in is, kan zij jou een beetje laten zien wat hoofd en wat bijzaken zijn. Zo kan je het de volgende keer misschien ook zonder haar hulp, of misschien wil ze je dan nog wel een keer helpen. Samenvattingen zijn sowieso veel handiger dan 1 lange tekst, ten eerste leer je al bij het samenvatten en ten tweede hoef je dan niet alles te leren maar alleen het belangrijkste.

vraag of iemand je wilt helpen, bijv. een vriendin. Lees het samen door, stel vragen, vraag of zei een samenvatting voor je wil maken of dat jij die van haar mag lenen.

oeps… jij was eerder

Maar je kan toch niet markeren in een boek van school? Of hoe heb ik dat?(’: :x

indd maar miss kopieren??

gelukkig maar 2 paragraafjes :grinning:

misschien kun je aan de leraar vragen wat de hoofdzaken zijn? spreek een keertje na de les / in een pauze met 'm af en leg uit dat je dat moeilijk vindt.

Ohja haha faal (":
Misschien wel een goed idee voor mij ;p

mmer tips??xx

Waar gaat het eigenlijk over?

uhmm
pff nou dat gaat niks worden ik ben het nu al vergeten:P
volgens mij grieken

upje <33

Ik zou het toch gewoon samenvatten. Ik leer gewoon het beste als ik alles 1 keer opschrijf en mijn samenvattingen waren vroeger ook altijd veel te lang maar hoe vaker je het doet het beter je er in wordt. Maar vaak is het zo dat als je actief met een tekst bezig bent je het veel beter onthoudt dan wanneer je het alleen maar leest. Als je gewoon gaat lezen en alles wat jij denkt dat belangrijk is opschrijft en desnoods lees je het als je klaar bent het nog een keer door en haal je er dan steeds weer wat uit, wat toch niet zo belangrijk is. Of doe alsof het een spiekbriefje is, daar kan natuurlijk niet veel opstaan dus moet je wel kort maar krachtig zijn. (maar dan het spiekbriefje natuurlijk niet gebruiken)

Als je dat echt niet kan, kan je de tekst in het ook een paar keer met de hand overschrijven. Dan onthoud ik het meestal ook wel.

overmorgen so :frowning_face:

meer tipjes of wat dan owkk?

Ik lees altijd eerst alles (globaal, dus niet elk detail gaan bestuderen) door. Daarna ga ik het voor mezelf samenvatten in een Word-document, en op het laatst maak ik zelf een ‘‘proeftoets’’ met vragen die ik moet kunnen beantwoorden. Soms probeer ik ook bij verschillende dingen die er zijn gebeurd, bijvoorbeeld, ‘‘door te denken’’. Dus je afvragen ‘‘waarom? wat was de reden?’’ Want bij ons zijn geschiedenistoetsen nogal veel doordenkwerk, en geen letterlijke feiten of dingen uit de tekst. Succes in ieder geval!