Geschiedenis :O

Ik zit nu in 3 gymnasium, en volgend jaar wil ik het profiel economie en maatschappij gaan doen met kunst beeldend. daar is geschiedenis verplicht bij, en dat is het m nou juist. Ik ben niet zo goed in geschiedenis, mijn hoogste punt voor dit jaar is een 5.8. :frowning_face: Heeft iemand tips voor geschiedenis leren? ik zou er suuuper blij mee zijn :stuck_out_tongue:
xxxxx Miki

Ik heb zelf ook problemen met geschiedenis leren dus dit ga ik even volgen! :slightly_smiling_face:

De rode draad weten! Gebeurtenis X leidde tot Y, waardoor Y en Z met elkaar in oorlog kwamen… dat is belangrijker dan jaartallen. :slightly_smiling_face: Zie het logische verband en schrijf op je toets nooit te veel op.

Wat bij mij soms helpt is alles op een tijdlijn te zetten en te chronologisch te zetten. Dan zie je er sneller een verband tussen.

Je moet heel goed verbanden proberen te leggen, ik vind het lastig om uit te leggen. Maar ik lees het heel vaak door en dan valt bij mij meestal het kwartje wel. Verder je aantekeningen goed bijhouden & als je er zelf niet uitkomt even langs de leraar voor extra uitleg.

Ik had ook eerst problemen met geschiedenis en toen ik was blijven zitten werd ik er ineens goed in :stuck_out_tongue:

Maar ik heb wel wat tips;

• oefen met bronvragen; bekijk de bron goed en lees ALTIJD het tekstje bij de bron
  • probeer verbanden te leggen; Die deed dat, door dat
  • probeer motieven te onderscheiden in; maatschappelijk(wat veranderde er maatschappelijk, dus met de mensen), politiek(wat veranderde er politiek gezien), economisch(wat gebeurde er economisch gezien), religeus/cultureel(wat gebeurde of veranderde op religieus en cultureel gebied)
  • probeer eventueel jaartallen te leren. Er komt altijd wel een vraag waarbij je gebeurtenissen in chronologische volgorde moet zetten
  • de begrippen goed leren

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben :slightly_smiling_face:

Wij juist niet, en volgens het examenreglement word je daar ook niet echt voor beloond. In de onderbouw werkt dat nog (Als je maar veel opschrijft zit daar vast wel iets goeds tussen) maar later tellen ze alleen de eerste paar antwoorden mee (of eerste aantal regels) of ze rekenen kleine foutjes in je verbanden aan omdat je zoveel schrijft. Dus ik zou gewoon gemiddeld proberen ^^