Geschiedenis.. :( help.

Ik weet nooit hoe je voor een geschiedenis een proefwerk/so moet leren…
Ik lees het altijd door…
Weet iemand nog een betere manier??

Ik lees het meestal een paar keer door.

(je moet verbanden kunnen leggen. Waarom leidde de oorlog tot bla, bla en bla? enz. )

misschien helpt het als je een tijdlijn uittekent? en daar de begrippen/gebeurtenissen/jaartallen bij zet zegmaar? :slightly_smiling_face:
dat helpt bij mij vaak wel, omdat je het dan eerst op moet zoeken, het daarna opschrijft (de goede plek op de tijdbalk opzoeken)
en je ziet dan gelijk alles in de goede volgorde

Ik had een boek waarin aan de rechterkant altijd een laptekst stond, met daarin dikgedrukte woorden.
Die woorden zijn vaak het belangrijkste uit de paragraaf en van 't hoofdstuk.
Als je nu per paragraaf alleen de dikgedrukte woorden overschrijft + betekenis, heb je én een samenvattig én meteen een keer geleerd door 't zelf op te schrijven. Hoef je 't alleen maar over te lezen een paar keer.
En eventueel de aantekeningen uiteraard die erbij horen.

Ah geschiedenis, als er iets is waar ik een hekel aan heb is het dat wel! :’) Ik heb sinds kort iets anders waardoor ik het veel beter kan leren. Ik las ook altijd alles, en na een tijdje was ik het beu en stopte ik ermee. Nu spreek ik alles in op me telefoon, en luister ik daar gewoon naar. ^^

Aantekeningen leren, uit het boek leren (doorlezen), samenvatting maken van de begrippen

Op tijd beginnen. Begin ruim van te voren en lees dan gewoon steeds delen van de tekst door, zodat je het verhaal zegmaar een beetje snapt.

Dan ga je de details zegmaar leren, en idd een tijdlijn maken helpt vaak ook wel, of iig dan de volgorde wanneer de gebeurtenissen plaatsvonden.

Kweet niet of je er wat aan hebt en in welke klas je zit, maar bij mij ging geschiedenis in de 1e & 2e echt KUT en 3e + 4e gaat tot nu toe wel redelijk, terwijl de meeste vakken nu juist slechter gaan ;p

sorry voor t lange verhaal ;p

Ik kan dat ook absoluut niet leren !
ik ben een x 2 week van te voren begonnen met leren & wat krijg ik voor cijfer. ; een 4,1 ¬¬

Ik kan dat juist makkelijk leren :roll_eyes:
hier heb je niks aan

oh ik heb precies hetzelfde!
ik vraag meestal of iemand die een samenvatting maakt, hem door wilt sturen :slightly_smiling_face:

Je moet zeker niet alleen de feitjes uit je hoofd gaan leren, maar ook de reden voor alle gebeurtenissen weten.
Bijv. moet je niet alleen weten wanneer de eerste kruistochten gehouden werden, maar vooral ook waarom ze gehouden werden.
Iemand voor mij nog een tip hoe ik maatschappijleer moet leren?

Ik vind geschiedenis een “leuk” vak om te leren. Niet dat ik leren leuk vind, maar het is niet zo saai als wiskunde ofzo, vind ik.
Ik lees het eerst altijd door. Dan maak ik een samenvatting. Als ik dingen dan niet snap of moeilijk vind, ga ik het mezelf vaak uitleggen XD Helpt wel super goed bij mij.
En als er nou veel tijden in komen, kan je de gebeurtenissen tijdens het lezen opschrijven in de goede volgorde.
Oja, wat misschien ook handig is, om je zelf te testen, dat je kaartjes maakt met daarop begrippen of jaartallen of (korte) vragen en op de achterkant de antwoorden, en dat je dan steeds een kaartje trekt en het antwoord geeft.
Succes ermee! :slightly_smiling_face:

Hi!
Bij ons op school zijn geschiedenis proefwerken echt een ramp :confused:
Ik heb laatst het eerst een voldoende gehaald (:
Maargoed, ik maakt altijd een samenvatting van de tekst.
Mijn geschiedenis leraar zegt altijd:
“Je moet voor de spiegel gaan staan en het hele verhaal aan jezelf vertellen, als je dat kan dan ken je het.”
Maargoed, dat werkt niet bij mij.
Misschien bij jou wel!
Liefs en heel veel succes.

Wij hadden geschiedenis altijd heel chill, aardige leraar en een fijn boek. Toen las ik het gewoon een aantal keer door en leerde ik de dikgedrukte woorden van betekenis. Samenvatten lukte niet want het was echt veel tekst. Nu hebben we een ander boek en daar maak ik wel samenvattingen, want de uitleg is heel onsamenhangend en kort :s

samenvatting maken…

samenvatting maken.

Ik kan dus ook voor geen meter geschiedenis leren.
Ik maak áltijd een samenvatting. Van de hele stof die we moeten leren, zelfs bij een klein so.
En toch lukt het niet om een voldoende te halen.
Ik heb ook altijd vet moeite met jaartallen, en ik haal alles door elkaar, dan denk ik wie deed wat ook alweer etc.

Hier heb je ook niks aan :pensive:

Maatschappijleer vond ik juist heel makkelijk.
Ik had een samenvatting gemaakt en huppa een 7 voor mn SET (:

ik doe het altijd zo:

eerst kregen we bijv. pw van 2 hoofdstukken van beide 6 paragrafen.

dan begin ik 3 dagen van tevore met leren, dag 1 leer ik eerste hoofdstuk en vat ik die samen, dag 2 leer ik 2e hoofdstuk en vat ik die samen, en de 3e dag de samenvattingen+aantekeningen+werkboek opdrachten doorlezen =) normaal doe ik niet zo overdreven maar was de eerste x dat we 2 hoofdstukken moesten en pww :’)

en bij ons moet je vaak begrippen leren, die lees ik gewoon door…
en jaartallen hebben we niet veel maar dat is makkelijker als je ze gewoon op chronologische volgorde op een tijdlijn tekent.

goodluck xD

Ik heb het eens helemaal voorgelezen en opgenomen. Met dus ook alle bronnen enzo (gewoon beschrijven en tekstjes die erbij staan lezen). Dat heb ik toen heel vaak geluisterd, ook toen ik andere dingen deed (dus niet met 100% concentratie op geschiedenis). In de laatste twee dagen heb ik alles nog goed doorgelezen en gekeken of ik alle verbanden zag. Het was heel veel werk, maar ik had toen wel een 9,8 voor mijn proefwerk, terwijl ik meestal rond de 7-8 zit.