Gescheiden 'ouders' .. Help?

Hee lieve meiden,

Dit wordt een wat ingewikkeld verhaal, maar ik zou het heel lief vinden als jullie het helemaal willen lezen!

De titel zegt 't al; gescheiden ouders. Alleen ligt het bij mij wat ingewikkeld…
Ik heb een vader, stiefmoeder, zusje en halfbroertje, dat even om te beginnen.
Mijn vader en mijn stiefmoeder, die oorspronkelijk Duitse is, zijn sinds 3 jaar officieël gescheiden. Met officieël bedoel ik, via papieren etc. Mijn stiefmoeder is namelijk 6 jaar geleden ineens naar Duitsland vertrokken, samen met mijn halfbroertje. 3 jaar later zijn ze dus officieël gescheiden.
Ondanks dat het ‘officieël’ is, gaat het er niet zo aan toe… In die 6 jaar dat zij samen met mijn halfbroertje weer in Duitsland woont, heb ik ze 2x gezien. Het komt er samengevat op neer dat er geen omgangsregeling is, en het contact minimaal tot niets is. Die omgangsregeling komt er ook niet, vanwege het ingewikkelde gedoe met mijn stiefmoeder.
Wij proberen zoveel mogelijk contact te zoeken, en vooral te houden, maar dit is ontzettend moeilijk, vanwege mijn stiefmoeder. Mijn stiefmoeder doet altijd moeilijk, niet alleen de afgelopen 6 jaar, maar daarvoor ook al.
Rechtszaken zijn moeilijk in deze situatie, omdat dit een ‘buitenlandse scheiding’ is.

Mijn vraag aan jullie was, weet iemand misschien hoe dit wettelijk in elkaar zit?

Bedankt voor als je het gelezen hebt!

Liefs,

mij.

Ow wauw dit is superlastig.
Ik heb geen rechten of iets gestudeerd, maar als ik zo naar het verhaal kijk ben ik bang dat je heel zwak in je recht staat, omdat het niet je biologische moeder is… Terwijl ze natuurlijk waarschijnlijk wel zo aanvoelde voor jou. Ik ben alleen bang dat een omgangsregeling afdwingen dus niet echt mogelijk is. :frowning_face:

Hee, bedankt iig dat je het wilde lezen!
Mm. ja, dat denk ik ook wel… Nee, zo voelde ze niet.
Ik denk dat dat inderdaad erg lastig wordt…

Bedankt in ieder geval! :slightly_smiling_face:

Liefs,

Ah… Ja. Ik heb dus waarschijnlijk niet veel kans, om alles beter te krijgen?
Ja, dit is een beetje vaag. Ze zegt van wel, maar het contact wordt steeds minder. Het is een beetje zo van: ja zeggen en nee doen. We bellen, maar dit is misschien maar 1x in de maand. Kaartjes sturen ofzo deden we tot zo’n 2/3jaar terug, nu niet meer. Vraag me niet waarom, ik heb geen idee…

Lief dat je antwoordde!

Nog iemand, die weet hoe dit wettelijk zit?

Liefs,

Niemand?

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar wat ik je sowieso wil aanraden is om contact op te nemen met een juridisch loket. Daar ga je langs en kunnen ze hopelijk wat vragen beantwoorden.
Jouw vader is (neem ik aan) de biologische vader van jouw broertje en heeft dan ook recht op ‘family life’ volgens internationale wetten en regels. Het is belangrijk dat hij kan aantonen dat hij wel contact probeert te zoeken met zijn biologische kind. ‘Family life’ wordt geregeld in artikel 8 EVRM en ik zou je aanraden deze ook op te zoeken in bijv. wetten.nl en deze aan te kaarten bij je bezoek aan het juridisch loket.
Dit artikel is zeker ook in Europa van toepassing en aangezien de scheiding wel binnen Europa is NL <> Duits zullen dan ook de Europese regels en wetten van toepassing zijn. De handhaving hierop is echter een tweede, maar ik denk dat jullie het wel via een juridische weg moeten gaan proberen aangezien het er als ik eerlijk ben alleen maar slechter op gaat worden als jullie het van je broertje zijn biologische moeder laten afhangen.

Dit vind ik altijd zo vaag zeg. Van die wijven die met de noorderzon en kind en al weer vertrekken naar het buitenland zonder zich ook maar in te beelden hoe het is voor dat kind om zonder vader/moeder en broertjes en zusjes op te groeien, ook al ben je ‘maar’ een halfzusje. Persoonlijk maak ik mij best zorgen om hem (jij al helemaal!) maar dat zijn moeder haar biezen pakt zonder om te kijken lijkt mij al heel wat te zeggen over haar karakter en dan zou ik mij ook zeker zorgen maken om je broertje. Echter, ik weet de reden van de scheiding niet en ook niet hoe jouw vader haar in/zonder jouw bijzijn heeft behandeld.
Dat betekent nog steeds niet dat het goed is wat zij doet.

ik heb ook geen rechten gestudeerd,
maar wat je zeker in je achterhoofd moet houden is,
dat (je halfbroertje?)
dat is dus ook een zoontje van je vader,
de moeder mag niet zonder toestemming dat kind van je vader weghouden.
dit is eigenlijk een soort van ontvoering… tenzij hij ermee ingestemd heeft dat je stiefmoeder naar het buitenland is vertrokken… wat zeker ook aan de orde is dat als het echt je vaders zoontje is hij hem ook mag zien hoe dan ook.
Misschien kun je even iemand vragen die meer weet over rechten e.d. maar volgens mij klopt dit redelijk wat ik hier net neergezet heb…

Mm… ja, rechter enzo hebben we wel geprobeerd, maar een rechtszaak beginnen is geen oplossing in dit geval, vanwege geld. Mijn stiefmoeder zou deze waarschijnlijk winnen, dan. Maar proberen kan geen kwaad, dus misschien dat maar eens doen ja!

Je hebt gelijk, ik snap ook niet dat dit allemaal zo moet. Een en al vaag, vind ik. Maar ja, ik kan er helaas niet veel aan doen, en zal het moeten accepteren.

Smile &Stay strong. :slightly_smiling_face:

Bedankt voor je antwoord!

Liefs,

Hij heeft er wel mee ingestemd, vanwege bepaalde redenen. Dit moest zo, want zelf wilde hij dit absoluut niet. Ik benhet ermee eens dat hij inderdaad zijn, en mijn vader mag zien. Zelf vind hij het ook ontzettend leuk als hij zijn vader weer ziet, gezien dit maar zo’n 3x per jaar is. Zelf heb ik hem 2x gezien in 6 jaar tijd.

Lief dat je antwoordde!

Liefs,

Mij.

Ondanks dat je pa weinig geld heeft, kan er in bepaald gevallen, toch juridische hulp worden verleend omdat zijn inkomen te laag is. Maar die voorwaarden voor gratis/goedkope juridische hulp weet ik niet echt, dus dat zouden jullie ook bij het juridisch loket kunnen navragen.

Oh, dat wist ik niet. Dankjewel, dan is dat wel een goed idee om te doen!

Liefs,