Gescheiden ouders en zelf kiezen..

Hee allemaal!
Ik leg even mijn probleem uit: Sinds 3 jaar zijn mijn ouders gescheiden. Mijn moeder voelde niets meer voor mijn vader en hun relatie was niet meer goed, maar voor mijn vader kwamd e scheiding toch als onverwachts. Mijn moeder had een paar maanden voor de relatie contact met een oude bekende va vroeger, met wie ze nu sinds 2 jaar samen is, sinds net een jaar samen een huis mee heeft en sinds een maand mee getrouwd is. De plek van hun huis is dik een uur reizen verder (met de auto… met OV is het helemaal een hel), en ik ken er niets of niemand. Ook woont sinds kort mijn stiefbroertje (paar maanden jonger als mij) bij het huis in waardoor we nu met zn 5’en zijn (ikzelf, stiefbroertje, broertje, stiefvader en moeder). Sinds het laatste jaar is mijn moeder zichzelf niet meer en gaat ze steeds inspelen op de gevoelens van een ander om zo haar zin te krijgen (heb ik het idee). Ik heb er namenlijk voor gekozen om wat meer bij mijn vader te gaan wonen (2 week bij vaders, een week bij moeders), ikwou eerst 3 weken om 1 doen maar daar werd ook al moeilijk over gedaan. Sinds deze week heb ik deze regeling in laten gaan, omdat ik nu een keer voor mezelf wil kiezen. Ik ben 19, en de afgelopen drie jaar heb ik steeds moeten aanpassen aan de regels van een ander. Bij mijn vader is het rustig thuis, we zijn maar met ons 3’en en er is regelmaat, plus het is mijn ouderlijk huis en ik heb mensen om me heen die ik ken en waar ik mee omga. Nu krijg ik iedere keer berichtjes van mijn moeder dat ze verdrietig is, en dat mijn vader me er zo in heeft gepraat (dit doet me pijn, want mijn vader doet juist het tegenovergestelde). En ze gaat constant medelijden opwekken. Mijn vriend wordt er echt geirriteerd van, want hij weet dat als ik bij mijn vader woon dat dat het beste is voor mij, omdat hij merkt dat het dan beter met me gaat. Maar ik weet niet wat ik moet, mijn oma kiest de kant van mijn moeder, en ik weet hoeveel mijn moeder voor me heeft gedaan, maar ze blijft steeds dat medelijden opwekken. Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen…

Je moet doen waar prettigste bij voelt je moeder of je vader?

Ik voel me het prettigst bi mijn vader, maar ik snap mijn moeder ook wel. Ze heeft wel veel voor me gedaan, en het is meilijk om je kinderen minder te zien… maar het voelt alsof er zoveel aan me getrokken wordt…

Ik begrijp je moeder wel maar zij zou ook jou moeten begrijpen. Je gaat heus niet minder van je moeder houden omdat je in je ouderlijk huis wilt blijven wonen, waar je iedereen kent en waar je je thuis voelt. Ze is een volwassen vrouw en weet dat dit soort dingen gebeuren dus ze zou het gewoon moeten begrijpen.

Dit. Probeer (nogmaals) een serieus gesprek met je moeder hierover aan te gaan, want ik vind het juist dapper dat je voor jezelf kiest. Al snap ik wel dat je moeder het er moeilijk mee heeft.

Jij bent haar kind, en een kind (ongeacht welke leeftijd) heeft rechten. Als jij meer bij jouw vader wilt zijn, moet je dat gewoon doen. Je bent 19 jaar, jouw moeder heeft in theorie niets meer te zeggen over je omdat je volgens de wet volwassen genoeg bent.

Het is moeilijk, maar als je het er met haar over hebt dat het echt het beste voor je is, als je bij je vader woont? Wat zegt ze dan?

Ik denk dat je je moeder goed en duidelijk moet uitleggen dat je niet minder van haar houdt omdat je bij je vader woont, maar dat het voor jezelf rustiger is en er daardoor gelukkiger bent.

Dan vraagt ze of mijn vader hier invloed op heeft gehad, en gaat ze beginnen over dat ze het gevoel heeft dat ze me kwijtraakt. Ze plaatst me echt in een moeilijke positie

Ik snap je moeder wel. Ze is bang haar kind kwijt te raken aan je vader (die in haar ogen een bedreiging vormt). Ik herken het heel erg. maar het beste wat je kan doen is duidelijk maken aan je moeder dat je heel veel van haar houd, dat deze keuze niet zozeer met haar als persoon te maken heeft, maar dat jij moet doen wat het beste voor jou is, en dat jij je prettiger voelt in je ouderlijke huis. En dat je vader daar helemaal niets mee te maken heeft voor de rest en dat je daar dus ook geen discussie meer over wilt hebben.

Succes ermee, scheidingen zorgen helaas vaak voor problemen.

Probeer aan je moeder uit te leggen dat je gewoon meer hebt met de buurt waar je woont bij je vader. Al je vrienden zijn daar en je vriend ook (dacht ik). Vertel aan haar dat je even veel van haar houdt maar dat je je gewoon gelukkiger voelt in de buurt waar je woont met je vader. En dat je ook wat meer rust hebt.