Gescheiden ouders communiceren via mij

Hoi!
Mijn ouders zijn nu iets langer dan een half jaar gescheiden. In het begin was ik blij, dit klinkt misschien een beetje gek, maar het ging al erg lang slecht tussen mijn ouders en ik was blij dat ik eindelijk van de ruzies af was.
Alleen nu heb ik een een probleem: Mijn ouders proberen via mij te communiceren. Ze praten het liefst zo min mogelijk met elkaar, maar ze moeten soms wel dingen regelen.
Zo zeggen ze vaak tegen mij: Zeg even tegen je moeder/vader dat hij/zij nog dat ding moet ondertekenen (bijvoorbeeld).
Ook krijg ik vaak problemen als ik iets nodig heb (bijvoorbeeld voor school). Mijn vader verdient namelijk vrij veel, mijn moeder niet. Maar mijn moeder moet nog geld terugbetalen aan mijn vader. Als ik dan bijvoorbeeld aan mijn moeder vraag of zij iets voor mij wil kopen voor school, zegt ze: Zeg maar tegen je vader dat hij dat moet kopen, dat is zijn taak. Mijn vader zegt dan weer dat mijn moeder hem nog geld moet geven, dus dat zij het dan maar moet kopen. En zo blijf ik maar doorvragen aan beide ouders of iemand het nou eindelijk voor mij wil kopen.
Dit laatste scenario komt het vaakst voor, maar er zijn nog zat andere gebeurtenissen waarbij de ene ouder met argumenten komt waarom hij/zij het niet hoeft te betalen.
Ik heb al tegen allebei mijn ouders gezegd dat ze de ander maar bellen als er iets moet gebeuren, maar sommige dingen die ik moet hebben, hebben haast nodig dus dan vraag ik weer even wanneer ik het nou eindelijk krijg en dan krijg ik weer een preek over hoe de andere ouder zich niet aan zijn/haar afspraken houdt.
Mijn moeder probeert mijn vader nu vaker te bellen als er iets is, mijn vader heeft nog vaak de neiging om dingen via mij te laten gaan. Alleen mijn moeder begint wel weer altijd een hele preek te geven als ik weer eens zeg dat mijn vader zei dat zij iets moest betalen, over hoe hij zo veel geld heeft en niks betaalt en dan dwaalt ze helemaal van het onderwerp af en begint slecht te praten over mijn vader, dit doet mijn vader dan weer niet.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik heb al duidelijk aan beide ouders vertelt dat dit erg stressvol voor mij is en ze dingen gewoon met elkaar af moeten spreken, en niet via mij. Alleen ze lijken dit niet echt te begrijpen.
Komt dit vaak voor bij gescheiden ouders en zijn er meer meiden die dit hebben? En weten jullie misschien wat ik moet doen?
Sorry voor het lange verhaal!

Mijn ouders hadden dit ook en doen het, na vijf jaar, soms nog steeds. Het is echt onmogelijk irritant, met name als de financiën ook een rol spelen, omdat je echt een hele hoop shit over je krijgt waar je niks mee kunt. Wat bij mij wel hielp was mijn ouders afkappen als ze elkaar zwart maakten. Zeg dat jij niets hebt aan dat soort informatie en dat je het ook niet hoeft te horen, voor jou zijn het immers nog allebei je ouders die je liefhebt. Het lijkt me dat zij dat ook begrijpen.
Wat betreft de communicatie zou ik proberen ze directer tegen te spreken. Dus niet alleen zeggen dat je het niet prettig vindt dat ze zich zo gedragen (wat trouwens heel goed is, dat je dat al hebt aangegeven!) maar ook zeggen ‘Zeg het zelf, ik kan hier niks mee. Uiteindelijk komen alle problemen die niet mijn verantwoordelijkheid zo bij mij terecht.’

Kortom: directer zijn dus. Ouders zijn op dit soort momenten gewoon vreselijk egoïstisch en zijn waarschijnlijk nog te veel met zichzelf bezig om dit soort problemen onder ogen te zien. Daar mag je best echt boos om worden, en dan hoef je je ouders ook niet te ontzien.

Heel vervelend dat je in deze situatie zit. Dit is niet zoals je het zou willen.
Ik zou je ouders zeggen dat het heel vervelend is dat zij overhoop liggen met elkaar, maar dat jij er onder lijdt.
Ondertussen kun je misschien een lijstje bijhouden met wat je koopt voor school en het dan later terugvragen (dan ehbben ze ook gewoon de tijd om te berekenen wie wat betaalt ofzo).

Sterkte iig!

Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog niet echt gezegd hoe ik me precies voel, ik heb al wel gezegd dat ik het niet prettig vind dat ze elkaar zo zwart maken maar ik heb het niet in detail uitgelegd, misschien moet ik dat maar eens inderdaad gaan doen.
Ik zal ook proberen om nog een keer echt duidelijk te zeggen dat ik niet meer wil dat ze via mij proberen te communiceren en als ze me nog eens vragen om iets door te geven te zeggen dat ik het niet ga doen en dat ze het zelf maar moeten doen.
Heel erg bedankt in ieder geval!

Lastig zeg. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou, zodra ze beginnen met elkaar zwart maken, het afkappen. Ze niet laten uitspreken, gelijk zeggen van: “Mam/Pap, hou op en vecht dit met elkaar uit, jullie zijn van elkaar gescheiden en ik heb daar niets mee te maken.” Misschien helpt dat. Dat je ze geen kans geeft en laat zien dat je het echt vervelend vindt.

(je hebt er wel wat mee te maken maar dingen over wie wat moet betalen, dat moet buiten jou omgaan)

ik heb dit ook een beetje, mijn vader verdient ook aardig veel, en mijn moeder niet.
maar mijn moeder zegt ook alleen maar slechte dingen over mijn vader, en mijn vader weer over mijn moeder.
ik ben zelf een papa’s kindje, met mijn moeder heb ik niet zoveel.
ik moet ook vaak dingen doorgeven, en als mijn moeder er niet mee eens is, krijg ik ook een preek.
ja en nog wel meer dingen, beetje zelfde als jou ja …

Ik voel me ook vaak een postduif. Echt super irritant. Op een gegeven moment was ik het zó zat, dat ik heb gezegd dat ze mij daarvoor niet moesten gebruiken, maar dat ze elkaar maar gewoon moeten bellen. Vorige keer was er iets ergs aan de hand en belde mijn moeder mijn vader, maar hij nam niet eens op. Ik was daar erg boos over geworden tegen mijn vader. Het zijn volwassen mensen, dus ik vind dat ze ook gewoon volwassen met elkaar om moeten kunnen gaan. En ik denk dat veel ouders elkaar zwart maken, vooral in het begin als de scheiding net achter de rug is. Ik zou inderdaad zeggen hoe jij erover denkt en dat je het niet fijn vindt, dat ze zo over elkaar praten. Want het zijn toch je ouders en je houdt evenveel van ze (als het goed is). Ik weet dat het een lastige stap is, maar anders krop je alle frustraties op en dat wil je ook niet.

Veel succes en hopen dat het snel voorbij is!

Herkenbaar.

Je moet gewoon zeggen, ik ben jullie post niet en haal me er niet bij.

Heb ik ook gedaan xoxoxo