Gescheiden onderwijs

Op school moeten wij een discussie voeren over gescheiden onderwijs.
Zouden jongens en meisjes apart les moeten krijgen.

Argumenten voor zijn:

• jongens en meisjes leren anders.
  • in de pubertijd lopen jongens 2 jaar achter op meisjes
  • Een aparte klas voor jongens zou de sfeer en de aanpak ten goede kunnen veranderen
  • worden is een moeilijkere ontwikkelingsweg dan vrouw worden

Argumenten tegen zijn:

• jongens en meisjes kunnen juist van elkaar leren
  • iedereen leert op een andere manier en daar is geen verschil tussen tussen jongens en meisjes
  • je moet je ook op het sociale gebied ontwikkelen.
  • gescheiden onderwijs is conservatief, we zouden dus teruggaan in de tijd.

Hoe denken jullie zelf over gescheiden onderwijs. Hoe zou je de argumenten van de ander weerleggen. En hebben jullie hier zelf nog argumenten aan toe te voegen??

Fack, heb hier ooit een franse examentekst over gemaakt, stond in dat gescheiden onderwijs gunstig zou uitvallen bij meisjes, vooral bij de beta-vakken.
Jongens zijn algemeen beter in beta vakken waardoor meisjes zich onderdrukt zouden voelen en minder zouden presteren.
Was ook ooit een experiment na gedaan, een gescheiden meisjes klas en een gemengde klas met jongens en meisjes en toen is dat inderdaad bewezen dat meisjes beter presteren als ze gescheiden zijn.

Ik weet er verder niet zoveel van af.
Misschien kan ik nog wel een argument weerleggen, je tegenargument bijvoorbeeld: dat gescheiden onderwijs conservatief is en we terug zouden gaan in de tijd. Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe gunstig gescheiden onderwijs hedendaags is en of het inderdaad betere prestaties oplevert, en als dat zo is, so what dat we teruggaan in de tijd. Dan maken we misschien wel een verdere sprong in het onderwijs.

En op sociaal gebied ontwikkelen? Ik ontwikkel me niet bepaald op school, ‘sociaal gebeuren’ hou ik buiten school en als je opstap gaat of dergelijke kun je goed genoeg sociaal ontwikkelen. Daarvoor hoef je niet met jongens in de klas te zitten.

(Ok nu ik dit zo lees ben ik een voorstander voor gescheiden onderwijs!:stuck_out_tongue: interessant).