Gerrit Rietveld of HKU?

Ja weet ik, ik kon 5 juni niet, 4 september is er nog een dag.

Ik moest namelijk op 5 juni de hele dag werken, had een vrijwilligerssportdag voor gehandicapten, 3 verjaardagen en dat.

Had net mn tante aan de lijn, die heeft een modeopleiding gedaan (volgensmij aan de HKU)
Die vond dat ik puur voor de naam voor het Rietveld zou moeten gaan, maar die zei ook dat de HKU qua sfeer erg leuk was

Upje :slightly_smiling_face:

Hmm het is mooi dat het HKU al helemaal hun programma heeft uitgestippeld :V

Opzich heeft het rietveld het ook, maar iets minder netjes neer gezet.

Je volgt drie kortere lesblokken die elk een eigen specifiek gebied van Beeldende Kunst en Vormgeving beslaan; zoals tekenen/schilderen, ontwerpen en sculptuur. Het laatste lesblok (10 lesblokken) is gericht op het ontwikkelen van je eigen concept via mixed media.

Ik denk niet dat de naam Rietveld op je CV veel uitmaakt als het gaat om een oriëntatie-jaar?

Daar heb je dan weer een punt. Maar meestal is het zo dat je wel gaat studeren op de school waar je ook je oriëntatiejaar hebt gedaan. In ieder geval, iedereen die ik ken die zo’n oriëntatiejaar deed, deed dat wel.

geen idee welke je zou moeten kiezen,
maar over dat met de trein naar amsterdam:

je kan bij de NS een trajectkaart kopen, misschien ben je dan goedkoper uit! dan kan je gratis van je woonplaats naar (in dit geval) amsterdam met die kaart, daar betaal je dan 1x een bedrag voor. is het checken waard misschien :wink:

Nouja, als je nu naar HKU gaat en dat is het niet helemaal ga je natuurlijk liever studeren op het Rietveld, dus het is juist wel een goede manier om te kijken of het was is voor je?

Tja, ik ben nu nog niet van plan om ermee door te gaan, wil het jaar hierop biomedische wetenschappen gaan doen, al ben ik daar ook nog niet 100% zeker van, dus wie weet wat ervan komt.

Wat ik trouwens vreemd vind bij de HKU, op het aanmeldformulier vragen ze totaal niet naar motivatie of wat, bij het Rietveld wel.
Motivatie is belangrijk toch? Lijkt me.

Rietveld vond ik echt een rot sfeer hebben, HKU lijkt me leuker maar ben er nooit geweest. Ik zou eerder HKU doen dat terwijl rietveld voor mij stukken dichterbij is.

Misschien moet ik ook maar zo’n jaar doen aangezien ik niet ben toegelaten op de AHK -.-

ik had zo’n gesprek met hun gehad en ze vroegen alleen maar naar de achterliggende gedachtes, je moest ook echt je argument onder bouwen enzo (bij Rietveld) maar ja rietveld is in dat opzicht ook wel een aparte school omdat het ook heel zelfstandig is (en niet de algemene kunstnormen hanteren enzo).

Maar dat is toch niet zo vreemd? Zo was kunst bij mij op de middelbare school ook.
Je moet kunnen vertellen wat jouw visie achter een bepaald kunstwerk is.

Bijvoorbeeld dit schilderij van Malevich

http://www.henkputs.nl/afb/male-zwartvierkant.jpg

Voor de een is het een zwart vierkant op een wit doek, maar voor een ander staat het symbool voor leegte.

In 1914-15 schilderde Malevitsj zijn zwarte vierkant, en dat was een enorme openbaring voor hem. Hij noemt het bijvoorbeeld 'Een teken, vergelijkbaar met een teken van primitieve volken', 'De naakte icoon van deze tijd'. Hij zag er de uitdrukking in van het 'gevoel van de voorwerpsloosheid', het zwarte vierkant was het zuivere gevoel voor hem, het wit er om heen het niets buiten dat gevoel. het gevoel, het ervaren, is voor Malevitsj de toegang tot die werkelijkheid van de voorwerpsloosheid. Middels dat gevoel kunnen we prikkels, krachten uit de werkelijkheid, objectiveren. het gevoel is zelfs bewijs van ons bestaan (en niet het denken). het is de opgave van de schilder, en van de filosoof, om de zuiverheid van de voorwerpsloze natuur, die verloren is gegaan, terug te vinden, en zich daar mee tot een eenheid te verbinden, tot de 'voorwerpsloze mens.' Uit het zwarte vierkant zijn, theoretiseert Malevitsj achteraf, door verschuiving en deling nieuwe vormen ontstaan, die geleid hebben tot de bekende suprematistische composities, waarvan Supremus nr. 50 er een is. hebben we nu al die theorieën nodig om naar het werk te kunnen kijken? Hoe Malevitsj in zijn atelier te werk ging is me niet bekend; de meeste theorieën zijn pas later op schrift gesteld. Wel werd er veel gediscussieerd over kunst. Wat Malevitsj direct in zijn schilderijen verwerkte, en hoe, is me niet duidelijk, maar het feit dat hij zichzelf ergens van bewust is geworden, en daar zelf iets van op schrift heeft gesteld, ook al is het achteraf, geeft de theorieën betekenis ten opzichte van zijn schilderijen. Je zou de theorie kunnen lezen als literaire kunst naast zijn picturale voortbrengselen; de theorie dient niet als een verklaring voor die kunstwerken, maar is wel in staat om een sfeer van begrip op te wekken.

Kunst wordt naar mijn mening juist interessant als er iets achter zit, je moet erover kunnen nadenken, niet ‘oh, mooi’.

Maar als ik zo kijk naar wat jullie zeggen heeft Rietveld een kutsfeer, goede naam en kan ik me in hun ideeën vinden.
En heeft de HKU minder naam, maar is wel gezellig.
En verder laten ze je allebei redelijk vrij.

Daar heb je ook volkomen gelijk in, maar ik heb ook een gesprek gehad bij de hogeschool van de kunsten in Amsterdam en daar vroegen ze bijna niet naar achterliggende gedachtes en troep (maar dat dan is ook wel een docentenopleiding).

En zo’n man op het rietveld zei weer dat utrecht gericht is op massaproductie, ach ja concurrentie ":’)

Dat van die massaproductie heb ik ook gehoord idd. En dat het meer een soort tweede keus school is.

maar ik had op rietveld wel zo’n beetje het idee dat ik helemaal werd uitgemolken, ik heb ook altijd achterliggende gedachtes in mijn werk maar ik moest voor mijn gevoel mijn argumenten weer onderbouwen met andere argumenten. maar ja kan ook aan mij liggen.

Hmm… oke.
Waarschijnlijk willen ze ook weten of je wel klaar bent voor de kunstwereld, aangezien die toch vrij hard is, je moet ertegen kunnen en jezelf kunnen verdedigen.
Ik ga eerst maar even het intakegesprek afwachten. Jammer dat ik het eerste gesprek heb gemist en nu pas 4 september aan de beurt ben…

ja dat komt er zo’n beetje op neer. en er zitten op rietveld meer buitenlanders omdat er in het engels word gesproken, en heb ook gehoord dat er vooral veel wat oudere mensen op die school zitten.