Gerrit Rietveld of HKU?

Hee :slightly_smiling_face:

Ik ben nu klaar met mn vwo en neem volgend jaar een tussenjaar om natuurkunde bij te leren, maar daarnaast leek het me leuk om een oriëntatiejaar bij het Rietveld of bij de HKU te volgen. Probleem: Ik kan niet kiezen.
Ik woon zelf op fietsafstand van de HKU (half uurtje ofzo) en naar Amsterdam zou me 15 euro met de trein kosten = 450 euro voor 30 keer.
Dus heeft iemand ervaring met dit oriëntatiejaar of met beide scholen? Of iets anders qua advies?

Wat informatie:

HKU:
Wat leer je?
Je krijgt op 32 zaterdagen les in beeldende vakken op 2- en 3- dimensionaal gebied. Je krijgt inzicht in de verschillende afstudeerrichtingen in de beeldende kunst en vormgeving. De docenten krijgen een beeld van jouw mogelijkheden en kunnen je adviseren voor welke studierichtingen je wel of niet geschikt bent. In het programmaonderdeel Beeldlab leer je eigen ideeën te vormen en deze uit te voeren. Later tijdens de basisopleiding krijg je meer vakgerichte opdrachten die aansluiten bij de studierichting van je keuze. De lessen worden op zaterdag gegeven van 9.30 tot 14.45 uur. Het cursusgeld bedraagt ¤ 825,- Daarnaast moet je rekening houden met kosten voor aanschaf van materialen en gereedschappen.

Deel 1
1ste t/m 7e zaterdag – 2-dimensionaal atelier
8e zaterdag – lezing en excursie
9e t/m 15e zaterdag – 3-dimensionaal atelier
16e zaterdag – evaluatie van deel 1
Deel 2
17e zaterdag t/m 23e zaterdag – Beeldlab
24e zaterdag – lezing en excursie
25e t/m 31ste zaterdag – vakstudio in de gekozen afstudeerrichting
32ste zaterdag – examen
http://www.hku.nl/web/Stu…gen/BasisopleidingBKV.htm

Gerrit Rietveld Academie
Het oriëntatiejaar is een voorbereidend studietraject. Het laat je kennis maken met de werkwijze van de Rietveld Academie en stelt je in staat inzicht te verwerven in je mogelijkheden zodat je een gefundeerde keuze kunt maken voor een studie aan een kunstacademie. Als je het oriëntatiejaar goed hebt afgerond kun je deelnemen aan het toelatingsexamen van de Rietveld Academie.
30 zaterdagmiddagen van 13.00u – 17.00u.
Kosten 612 euro.

Je volgt drie kortere lesblokken die elk een eigen specifiek gebied van Beeldende Kunst en Vormgeving beslaan; zoals tekenen/schilderen, ontwerpen en sculptuur. Het laatste lesblok (10 lesblokken) is gericht op het ontwikkelen van je eigen concept via mixed media. Naast dat je op zaterdagmiddag op de academie aanwezig moet zijn, werk je thuis ongeveer één dagdeel per week aan opdrachten. Je krijgt les van kunstenaars en ontwerpers die je stimuleren, coachen en adviseren tijdens het werkproces. Daarnaast heb je de mogelijkheid een aantal workshops te volgen en ga je op een excursie. Ook is er de mogelijkheid de theorielessen van de Rietveld Academie, verzorgd door het Studium Generale, te volgen.
http://www.gerritrietveldacademie.nl/nl/orientatiejaar

Hmm… geen mensen met kunstopleiding hier?

weet wel dat HKU leuke school is maar zal echt niet weten wat je moeten kiezen voor dit… sorry …

Ik heb geeen idee!
Upje voor jou & succes ermee haha

HKU! Zeker
Rietveld is debiel!
Ze vinden vuilnis gewikkeld in plastic kunst
en een wc rol uitgerold in de gang is een eindexamen project en laten ze die mensen ook nog slagen.
Ik ben op Rietveld namelijk wezen kijken en hij viel me zooo tegen!
Verschrikkelijk en ik had het idee dat er totaal geen les of wat dan ook wordt gegeven. Ik had niet het idee dat ik daar iets kon leren met wat ik nu al allemaal op mijn mbo heb geleerd als grafisch vormgever.

uppp

Orientation of the Rietveld Academy is a waste. Better to go right into it, even skipping year one. As a matter of fact, if you get “rejected” for admission you should simply objekt to the president of the school, especially since thousands of foreign students come and go there, and it is not as if they are there for having exeptional talent. These schools are of a questionable level, they are undemocratic, and these people can ruin it for you.

Ik vind het HKU niet zo leuk, ik zou sowieso voor Rietveld kiezen.
Dat is puur gebaseerd op persoonlijke smaak hoor.

@poop
Het is wel zo dat als je Rietveld op je CV hebt staan dat heeeeel gunstig is.

Ja, dat was ook het eerste wat bij mij binnen schoot.

Naar mijn mening kan dat best kunst zijn.
Kunst gaat om de gedachte die erachter zit, niet omdat het specifiek mooi is.

Maar wat ik van jullie hoor is dat HKU leuk is, Rietveld debiel, maar wel goed voor je CV?

Ik wist sowieso wel dat Rietveld goed bekend stond, maar niet precies hoe dat dan met de HKU zat, al heb ik wel ergens gehoord dat het daar meer voor de massa is en een tweede keuze HBO, voor mensen die ergens anders niet zijn binnen gekomen. Al ken ik twee mensen die erheen zijn gegaan (inmiddels 45-50) die het echt geweldig vonden.

If I had to choose between the Rietveld or the money I d keep the money… good luck.

Ja oke, maar ik wil het sowieso doen en dan Rietveld of de HKU.
Niet omdat ik het later echt wil gaan gebruiken, maar ook voor verbreding van mezelf en omdat het me enorm leuk lijkt.

OOOOH dat wilde ik ook doen volgend jaar (aan ‘t rietveld), maar ik heb me er toch niet voor opgegeven x]
Mijn lerares kunst heeft dat ook gedaan en ze zei dat het niet veel voorstelde en dat je nauwelijks begeleiding krijgt, maar ja, ik weet het zelf dus niet. :’)

Well I donot know about the HKU but I would certainly say GRA orientation course is not much. If you feel like paying for a discussion about a bag of garbage or bottles of piss, then go for it.

Ik ben er ook wezen kijken en het enige dat me tegen viel was de sfeer die er hing, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik vind het wel goed dat ze je juist zo vrij laten, ze moeten je aanzetten tot het maken van kunst, niet je remmen door regels en vaste technieken. Een uitgerolde wc rol kan best kunst zijn, ligt er maar net aan wat jij onder kunst verstaat. Dus debiel zou ik het rietveld niet noemen :3

Lekker off topic bezig, sorry, sorry :’)

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik heb op de middelbare school ook kunst gevolgd en daarbij was de support echt bagger.
Ik heb mezelf houtbewerking zitten leren, de enige keren ik mn lerares om hulp vroeg heeft ze het verpest (ook nog een aantal keren dat ik niet om hulp vroeg :pensive: )
En bij het laatste thema “wat is kunst” vond ik dat alles kunst kon zijn. Maar dat was volgens haar niet het geval dus moest ik maar wat anders vinden.

Blij dat ik van dr af ben.

En ze was scheel HA :’)

Zijn er niet nog open dagen of iets? Dan kun je zelf daar een beetje een mening over vormen!

Mijn zus heeft het oriëntatiejaar bij de HKU gedaan en zij heeft het er heel erg naar haar zin gehad. Van wat ik van haar gehoord heb kan ik opmaken dat ze je daar ook heel erg vrijlaten in wat jij met kunst wilt doen. Veel breder denken dan het gangbare zeg maar.

Nee, die zijn allemaal al geweest :’)
Ik bedacht me vrij laat dat ik dit leuk vond.

Maar tof, dan weet ik iig de mening van iemand die het gedaan heeft :grinning:

Trouwens, de toelating voor het o-jaar aan 't rietveld is al geweest volgens mij… dus ik denk niet dat je voor volgend jaar daar nog aan kan meedoen?
dat was namelijk 5 juni