Gepest of niet?

Hoi meiden,
Ik ben hier net nieuw, en eigenlijk ben ik hier om iets te delen, en ik wil graag jullie advies :flushed:.
Op mijn school hebben we een uur na school een soort van extra (talenten)les, en die les is biologie. Ik snap eigenlijk niet helemaal hoe je je talent kan vinden ik biologie, maarja :cold_sweat:. Ik zit daarin in een groepje met een oude vriendin van mij, (ik mag haar eigenlijk niet zo meer want ze is erg wild en arrogant) en een ander meisje uit haar klas. Ik dacht dat dat meisje wel aardig zou kunnen zijn, maar na een paar lessen begon ze te doen alsof ik haar slaafje ofzo was…? :flushed: Ze deed dus erg bazig en alles wat ik fout deed, kreeg ik gewoon een complete preek van haar. We moeten altijd samenwerken, en dan wil ik iets doen en dan zegt ze zovan: ey afblijven? En als ik niks doe zegt ze: Jij kan ook vrij weinig he.
Ik ben niet die type die dan haar gaat slaan, of op haar in gaat ofzo, ik ben altijd degene die heel erg verlegen is in de klas, en nooit tegenspreekt. Dus ik zat daar maar. Toen begon ze door te draven: “Ja wat zit je daar nou? Ga iets nuttigs doen ofzo? Anders krijgen we dit nooit af! Jij kan echt helemaal niks he? En je bent nog lelijk ook!” Dat raakte mij best wel, want ik draaide me om, want er verschenen tranen in m’n ogen. :flushed: Toen zei die trut: Ga wat doen of ga je de hele tijd in naar je lelijke schoenen staren ofzo?" Ik dacht eigenlijk: Ooit in de spiegel gekeken rare aap maar oke dat zei ik niet :cold_sweat:.

Dit is een lange zeurtopic, dus als jullie tot nu toe tips hebben, of al weten wat ik bedoel, laat dat kan pls achter. Als jullie deel 2 willen, moet je het zeggen. :flushed:

Doeii <3

Mijn eerste gedachte: Wat haatte ik dat soort maffe wijven toch op de middelbare school. Denken dat ze god zijn en alles mogen doen en zeggen. De grootste bek regeert.

Maargoed. Even OT. Het is echt een trut. Dus zo mag je haar ook behandelen. Kom voor jezelf op, meid. Wanneer ze je lelijk noemt, vraag haar of ze zelf al eens in de spiegel heeft gekeken. En wanneer ze zegt dat je ‘weinig kan’ kun je haar vriendelijke verzoeken haar grote mond te houden, tenzij er iets nuttigs uit komt. Je hoeft niet perse grof te zijn om voor jezelf op te komen. Een scherpe opmerking toont al dat je het niet pikt.

Ik snap dat dit heeel makkelijk gezegd is, maar ik was zelf vroeger net zo verlegen als jij. Maar nu laat ik niet meer over me heen lopen en echt, hoe vaker je voor jezelf opkomt hoe makkelijker het wordt.

Trouwens, is er geen mogelijkheid om ergens anders te gaan zitten? Of moet je echt perse met haar samenwerken?

Precies dit. Op de middelbare school hangt er echt een pestcultuurtje, heel naar. Geloof me, die grote bekken komen uiteindelijk nergens terecht.
Wat een nare situatie voor jou zeg. Je mag echt wat meer voor jezelf opkomen, maar zorg dat je wel ‘erboven’ blijft staan. Slaan, schoppen en terugschelden kun je wel doen, maar misschien vinden zij dat alleen maar grappig (ze lokken het gedrag misschien expres uit) of het maakt de ruzie alleen maar groter.

Misschien als je gewoon op een neutrale, zakelijke toon zegt dat je hier niet van gediend bent?

Ts, slaan is inderdaad geen goed idee. Maar je hoeft echt niet ‘er boven te staan’ hoor, dat helpt vaak helemaal niets.
Alhoewel dit makkelijker gezegd is dan gedaan, helpt het absoluut als je meteen wat terug zegt. Als je dit niet doet, zullen ze nòg makkelijker over je heen lopen.
Alsjeblieft zeg wat terug!! Iedere keer, pik het niet!

Precies. Er zat een heel naar meisje bij mij op school (en in de klas). Grote mond, alle jongens zaten achter haar aan, veel leerlingen waren ‘bang’ voor een nare opmerking of erger. Ze had zogenaamd veel vrienden, etc.
Drie jaar na de middelbare kwam ik haar tegen. Ik was bijna klaar met mijn beroepsopleiding, zij was nog steeds bezig met het halen van haar middelbare school diploma… :wink:

Sta erboven, TS! Maar kom wel voor jezelf op.

Ik begon me al meteen te ergeren aan die meiden na het lezen van je tekst. Zoiets hierboven ook al wordt gezegd, kom voor jezelf op! Ze verdient het om de waarheid te horen! Laat haar weten dat je het niet leuk vindt dat ze zo asociaal doet en dat ze haar gedrag wel eens mag verbeteren. Doordat je niet voor jezelf opkomt, denkt ze juist dat ze met je kan doen wat je wil. Laat het dus niet toe!

Dat zijn mensen die hun eigen onzekerheid proberen te verbergen door een extra grote bek en extra arrogante houding. Ze “ruikt” als het ware jouw onzekerheid en grijpt dat aan om haarzelf beter te laten voelen, maar het zal me echt niets verbazen als ze zelf net zo onzeker is. Je moet gewoon terugblaffen. Haar laten zien dat je het niet meer pikt en dat je geen easy target meer bent om op te gaan liggen katten.