Georganiseerd schooljaar

Hoi,

Ik ga volgend jaar naar 5VWO en elk jaar is eigenlijk wel een vreselijke puinzooi, gewoon niet georganiseerd. Hoe doen jullie dat? Ik heb het meer over papiertjes overal (in m’n tas, agenda, boeken, schriften blabla :’)), 384938 schriften van een vak en dat soort dingen.

Ik heb twee collegeblokken, eentje met lijntjes en de ander met ruitjes. In de lijntjes collegeblok schrijf ik alle vakken, rechtsboven aan zet ik het vak, dag, datum en theorie of opdrachten/opgaven/uitwerkingen. Als ik meerdere blaadjes nodig heb per les van een vak schrijf ik rechts onderin nog pagina 1 van 2 etc. De ruitjes heb ik alleen gebruikt voor wiskunde.
Bij sommige collegeblokken kun je insteekhoezen achterin doen (soms een beetje lastig voor elkaar te krijgen) en dan per vak 1 of 2 waar ik de losse blaadjes in doe die ik krijg van de docenten.
Hebben we de totale stof van de aankomende toets behandeld dan haal ik het eruit en doe ik het in een map met tabbladen. Ook de losse blaadjes gaan dan in dezelfde map.

Dit werkt in elk geval voor mij.

Voor elk vak één schrift, papiertjes die ik bij elk vak kreeg bewaarde ik achterin die schriften. En mijn agenda zat eerst ook vol met papiertjes/brieven enzo, maar dat keek ik 1x in de week door en wat weg kon gooide ik ook meteen weg. Sowieso heb je vaak die papiertjes toch niet meer nodig en is het troep :stuck_out_tongue:

Mijn tips:

• Als je toetsen terug krijgt, ze eerst in je agenda doen en als je thuis bent in een map met tabbladen per vak (ook handig als je toch extra punten kan krijgen) of anders je toetsen weggooien (maar niet ergens laten liggen!)
  • Je kan ook alle losse blaadjes en stencils die je bij een vak krijgt in een map doen (ik hou ze zelf voorin mijn boek)
  • Als je kaftpapier heel erg kapot is: er helemaal afhalen. Je kan je boeken opnieuw kaften (als je aan het einde van het schooljaar zit, hoeft dat naar mijn idee niet), maar als je het eraan laat zitten heb je in no time overal restjes kaftpapier liggen
  • Als je niet voor elk vak een apart schrift wil, kan je doen wat hierboven werd gezegd: één groot schrift waar je alle aantekeningen in doet. Je kan ook één schrift voor talen, één schrift voor bètavakken (als je die hebt) en één schrift voor de rest kopen. Ik zou na elke periode alle blaadjes die je hebt gebruikt in een map doen (ja, map nummer drie) zodat je die nog hebt als je een keer een toets over eerdere hoofdstukken hebt.

Ik hoop dat dit helpt! Ik ga ook naar 5 VWO maar sinds halverwege dit jaar ben ik super georganiseerd geworden en het bevalt me wel (:

Ik wil juist wel 1 schrift per vak maar het probleem is dat ik serieus voor Engels alleen al drie schriften heb gehad en alles door elkaar zat en dan miste ik weer dat blabla.

Ik blijf dit even volgen. Ik zoek altijd zolang naar toetsen, taken en papieren en ben altijd alles kwijt. Handboeken en werkboeken ben ik ook al kwijt geraakt. :’)

Ik heb een multomap met tabbladen (zo’n set van 10 bij de HEMA vandaan en dan kun je op de eerste schrijven wat welk vak is). Als je het echt overzichtelijk wilt houden kun je het beste in 2 multomappen werken. 1 voor je opdrachten en 1 voor je aantekeningen. In die met aantekeningen kun je eventueel van die plastic insteekhoezen doen zodat je ook gekregen papierwerk makkelijk mee kunt nemen.
Ruim je kamer op, schaf een goede etui en agenda aan en houd je spullen netjes en dan overleef je het schooljaar met gemak.

Op de middelbare kaftte ik mijn boeken trouwens zo dat ieder vak een ander kleurtje had. Het is iets meer werk met kaften, maar het zoekt wel makkelijker.

Ik volg dit topic ook ff. Mijn schoolspullen zijn een puinzooi en daarom ben ik altijd alles kwijt. Niet handig als je moet leren. Maar ik heb ook gewoon geen motivatie meer om serieus te leren. Nu maar hopen dat ik over ga… Heb gelukkig nog een herkansing, maar toch… 't is wel m’n eigen stomme schuld :flushed: :frowning_face:
Ik zit trouwens in Havo 4

Ik heb 2 multomappen voor volgend jaar:D
daar doe ik alles in en ook alle vakken.
ik heb 8 vakken -,-

Ben dus toch over, heb morgen nog een herkansing, maar zonder die herkansing ben ik ook gewoon over. Ben echt happy :slightly_smiling_face:). En volgend jaar ga ik gewoon hard werken

Ik zit op het HBO en toen ik nog echt lessen had, gebruikte ik 1 schrift voor alle vakken. Het liefst een groot schrift, en dan per vaak aangegeven, hoeveelste les en vooral DATUM erbij zetten. Losse blaadjes stopte ik altijd in snelhechters, en dat dan vaak wel per vak (waren voornamelijk mijn talen). Andere losse blaadjes op volgorde in het schrift erbij, evt vastnieten. Dan krijg je wel een heel dik schrift, maar wel alles bij elkaar!

Haha, dit ben ik gewoon.
Altijd ALLES maar dan ook alles kwijt; stencils, boeken noem maar op.
Ik volg dit topic ook nog even dus :’)

Die map lijkt me zo handig maarook zo vervelend om elke keer mee te slepen, haha.
Ik ga nu eerst alles uitzoeken en weggooien wat wegkan, plek voor m’n boeken maken (ipv random verspreid door m’n kamer, tas en kluisje) :’)