Genetische manipulatie

haaai :slightly_smiling_face:
voor school moet ik een opdracht doen over genetische maniupulatie
voor de mensen die niet weten wat het inhoudt; het klinkt een beetje moeilijk, maar eigenlijk betekend het dus gewoon spelen met de genen van mensen. je kunt hierdoor mensen klonen en je kunt dus ook bepalen hoe je eigen kind eruit gaat zien (door het uiste DNA bij elkaar te zetten kun je zo bijvoorbeeld
een baby precies krijgen zoals je wilt, blond haar, blauwe ogen etc.), maar je kunt ook ziektes of bijvoorbeeld dingen als het syndroom van down voorkomen.
ik moet dus een aantal mensen om hun mening vragen en ik vroeg me dus af wat jullie hier van vinden?

Niet goed, want anders is er geen variatie meer in de wereld (zo ongeveer) ;d

Ik vind het niet goed, want de evolutie is er niet voor niks, de sterksten overleven.

IK vind het in sommige vallen verschillend…
Om ziekte’s te voorkomen, vind ik dat het absoluut mogelijk moet zijn! Maar geslacht/uiterlijk bepalen dus absoluut niet.
Maar je moet ook ergens een grens stellen… Wereldwijd! Ik bedoel als je in Europa niet het uiterlijk van je kind kan bepalen en in China ofzo wel, dan krijg je nog dat rijke mensen naar China gaan. Of dat in culturen waar jongens belangrijker zijn, er alleen jongens gebeuren worden.
Dus misschien moet je maar helemaal niets kunnen bepalen.

Niet goed. Voor ziektes zou ik het wel goed vinden, maar er zijn altijd van die gekken die er misbruik van gaan maken.

Genetische manipulatie wordt eigenlijk vooral gebruikt op planten en dieren. Vrij weinig op mensen hoor. :grin: (Heb er een presentatie over gedaan, woehoe!)

Klopt, op het moment.
Maar in de toekomst is het verhaal wat de TS zei wel mogelijk.

wij mensen hebben te veel macht/kennis vind ik. ;o laat de natuur zijn gang gaan

Wat wel vandaag de dag bij mensen al wordt toegepast is Pre-implantatie Genetische Diagnostiek (PGD). Misschien wel interessant om hier je verslag op te richten, aangezien het actueel is en het dus niet gaat om ‘ijdelheid’ van mensen die een leuk kind willen, maar mensen die een gézond kind willen!

Hier wat info als je geïnteresseerd bent!

PGD is een techniek die gebruikt wordt om embryo’s die een verhoogd risico hebben op een ernstige erfelijke ziekte te testen. Hierbij worden er meerdere embryo’s in vitro bevrucht en worden ze getest op genetische afwijkingen. Het bevruchten van deze embryo’s gebeurt aan de hand van zaadcellen van de vader en eicellen van de moeder, zij moet een hormonenkuur ondergaan die vaak bijwerkingen heeft. Deze worden bij elkaar gebracht in een reageerbuis waarna ze versmelten tot zygoten die zich weer ontwikkelen tot blastula’s. Als de blastula 8-10 cellen groot is worden 1 of 2 cellen verwijderd voor genetisch onderzoek. Met PGD kan er met 98% zekerheid worden bepaald of het kind echt een genetische ziekte zal ontwikkelen (dit is 95% als het geslacht niet wordt bepaald). Blastula’s die een ernstige genetische afwijking hebben worden eerst verder onderzocht en vervolgens vernietigd, blastula’s die genetisch ‘gezond’ zijn worden bewaard. Vervolgens worden er een of twee van deze gezonde blastula’s in de baarmoeder van de toekomstige moeder gebracht, afhankelijk van de kwaliteit van de embryo’s (IVF). De rest wordt ingevroren voor het geval dat de ouders in de toekomst nog een kind willen. Het slagingspercentage van een IVF behandeling is tegenwoordig slechts 20-25%. Het is niet bekend of het verwijderen van een cel op het blastula stadium gevolgen heeft voor het kind. Bovendien bestaat er dus nog een kans van 2-5% dat het kind een (andere) afwijking heeft. De kosten voor PGD bedragen 1100-1400 euro aan laboratorium kosten en nog eens 1200 euro voor medicatie. Deze kosten voor de IVF behandeling en de medicaties worden vergoed door de verzekering, en de kosten voor de analyse worden betaald door de PGD instantie. Er is een wachtlijst van ongeveer een jaar voor paren die in aanmerking komen voor PGD.

ik heb daar vorige week een schoolexamen over gehad, had een 8,2 :’)
maar hier heb je weinig aan dus mijn mening:
ik ben voor gentherapie maar tegen eugenetica. ik vind dat je ernstige erfelijke ziektes wel moet proberen te genezen/voorkomen maar dat je geen erfelijke eigenschappen van jezelf moet gaan veranderen. je bent gewoon geboren zoals je bent en ik vind dat je daar niks aan moet veranderen.

Ik ben er niet tegen, maar dan moet het wel gaan om bepaalde erfelijke ziektes tegen te gaan. Als je dat daarmee zou kunnen voorkomen, waarom niet? Maar ik ben er wel tegen dat je kiest hoe je kind eruit komt te zien, dat maakt toch helemaal niet uit?

Voor bepaling van het uiterlijk vind ik het niet kunnen.
Maar om ziektes te voorkomen vind ik het goed.

Het ligt er nogal aan waarvoor je die technieken gebruikt, om ziektes te voorkomen, prima wat is daar mis mee?
Als je kan voorkomen dat een kind een ernstige chronische ziekte krijgt waarvan hij zijn/haar hele leven de moeilijkheden ondervindt en daarbij ook de ouders, kan je dit d.m.v. genetische manipulatie voorkomen.
Als men de genen van dieren of planten aanpast vind ik dit ook wel kunnen, zodat deze betere eigenschappen krijgen.
Dingen als: mensen klonen, uiterlijk bepaling etc. vind ik wel heel erg tegen de natuur in gaan, zelf bepalen hoe je kind er later uit komt te zien, belachelijk gewoon.

Voordelen:

• bepaalde gewassen kunnen in andere klimaatomstandigheden voorkomen, dat kan bijv. positief zijn voor 3e wereld landen.
  • Ziektes als bijv. syndroom van down kunnen in de embry opgespoord worden en kan voorkomen worden.

Nadeel:

• Mensen willen hun ‘droombaby’ genetisch zo maken dat de kinderen er precies volgens hun denkbeeld uit komen te zien.
  • economisch gaat het mis (zoals bijv. met de rijst) een bedrijf had een zeer goede rijstplant ontwikkeld voor elke grondsoort. Dit bleek zo een succes dat de zaadjes voor 1000den euro’s werden verkocht terwijl het de bedoeling was voor 3e wereld landen.
  • De mens weet niet wat hij hiermee allemaal kapot maakt.

Het is mijn studierichting en ik ben er tot op een bepaalde hoogte een groot voorstander van. Het moet wel op de juiste manier gebeuren, en helaas gebeurd dit nog te weinig.

Voor ziektes vind ik het wel goed.
Of als je een ziek kind hebt die komt te overlijden, maar wel gered kan worden met bloed/beenmerg van een broertje/zusje. Dat je dan zeg maar een kind geboren laat worden die ook echt het juiste bloed/beenmerg heeft.