Geneeskunde

Hoi hoi,

Ik heb dus een vraagje.
Ik zit momenteel in 5vwo en zou eventueel geneeskunde willen studeren.
Ik heb wel een ng profiel maar als keuze examenvak heb ik economie gekozen, ik heb dus geen natuurkunde omdat ik toen ik mijn vakkenpakket koos ik nog helemaal niet het idee had om misschien geneeskunde te gaan studeren, ook wist ik niet dat je natuurkunde hiervoor nodig zou hebben. Ik bedoel het lijkt me eigenlijk wel logisch dat je met een pakket dat natuur en gezondheid heet, ook geneeskunde kan studeren,toch?
In ieder geval, er is dus een kans dat ik met cum laude afstudeer, of beter gezegd dat is mijn doel, aangezien ik dan volgens de huidige regels direct toegelaten zou worden.
En hier komt dus mijn vraag,heeft iemand ervaring met een natuurkunde cursus nemen om zo toch de studie van je keuze te kunnen doen.
Want kijk, de toelating is toch al rond mei ergens? of vroeger. ik weet het niet precies. Maar zouden ze mij toelaten als ze nog niet zeker weten of ik wel natuurkunde met een 8 voldoende ga slagen , tijdens mijn cursus die ik dus pas in de zomervakantie na mijn examen zou nemen. Of laten ze me pas toe nadat ik natuurkunde heb afgerond, en word ik dan hierdoor dus gedwongen om een tussenjaar te nemen? Aangezien ik de cursus dus pas in de zomer zou doen en dat later is dan de toelating…

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Google had je meteen een antwoord gegeven.

Zonder natuurkunde geen geneeskunde. Eerst zo’n prachtig papiertje met natuurkunde erop halen. :wink:

Je kan inderdaad een zomercursus natuurkunde doen, of een jaar op de vavo. Maar je kan dan pas meeloten voor het jaar erop (zelfs al ben je ‘cum laude’ geslaagd). Dus stel, de doet zomer 2015 de natuurkunde cursus en haalt die, dan kan je je pas inschrijven voor schooljaar 2016-2017. Het kan dus niet anders dan dat je een tussenjaar neemt.

Je zit in 5 vwo. Als je nú (dus meteen maandag, eigenlijk) actie onderneemt, kun je misschien nog natuurkunde gaan volgen. Je moet dan 4 vwo inhalen, maar als je heel hard werkt kan dit misschien wel? Ik heb er geen ervaring mee verder, want ik heb een NG + natuurkunde profiel gekozen vanaf de 4e. Natuurkunde op zich is geen moeilijk vak, maar je moet het snappen. Dat is het punt. Met hard werken en wat bijles lijkt mij dat dit wel moet kunnen. Dan verlies je ook geen jaar na je vwo.

Ik vind het advies van @heycuddles heel goed. Ga maandag meteen naar je decaan/mentor/afdelingshoofd/alledrie.

Nou ik vind natuurkunde persoonlijk wel echt heel moeilijk… Maar dat ligt misschien aan mij dan. Een jaar zomaar inhalen is niet ‘oh even snel een jaartje natuurkunde inhalen’, ik zou het iig niet kunnen. Achja proberen kan altijd.

Als biologie, scheikunde en wiskunde (heb je wiskunde b?) je goed afgaan moet natuurkunde ook te doen zijn. Misschien kan je economie laten vallen (als je dat wilt). Vaak merk je dat in de bèta vakken een soort ‘verwevenheid’ zit.

Goede tips hierboven, maar je zit bovendien nog in VWO5. Je hebt dus nog tijd om natuurkunde in te halen, eventueel door het vak erbij te gaan volgen dit jaar en/of een zomercursus aankomend jaar (dus voordat je overgaat naar VWO6). Overleg dan wel met je school dat je volgend jaar ook examen in natuurkunde wilt doen, je moet waarschijnlijk dan wel wat toetsen inhalen of met toetsing mee gaan doen aankomend jaar.

Heb je geen studieadviseur? Die weet precies wat jouw school jou kan aanbieden.

Daarbij: de 8 gemiddeld is echt niet de heilige graal meer zoals het eerst was bij geneeskunde. Je hebt vrijwel overal nu trajecten waarbij je dus buiten loting toegelaten kan worden. Je wordt dan meer beoordeeld op motivatie.

‘Cum laude’ (voorzover dat mogelijk is op de middelbare school) geldt nog wel toch? Maar ik heb gehoord dat ze dat willen afschaffen, het meteen toelaten van geslaagden met een 8 gem.

Op dit moment geldt die gemiddelde 8 nog wel als directe toelating, maar of dit blijft is onzeker (waarschijnlijk niet).

Is niet helemaal hetzelfde als dit maar een meisje bij mij in de klas heeft hiervoor havo gedaan op een kunstgerichte school. Ze doet nu bij ons op het 5VWO E&M profiel met Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie wat ze sinds de derde niet meer heeft gehad, dit heeft ze op dit moment bijna allemaal ingehaald, ze is daarmee wel al op 1 augustus begonnen maar toch. Ik denk dat het inderdaad het beste is om Economie in te wisselen voor Natuurkunde.