Geneeskunde: wel of niet?

Hallo,
Ik weet dat er al ontzettend veel topics over studiekeuzes worden aangemaakt maar ik wil het toch even kwijt. Ik zit nu in 5 vwo en ik moet dus over ongeveer een half jaar weten wat ik ga studeren. Zoals de titel al aangeeft overweeg ik serieus om geneeskunde te gaan studeren maar ik weet het niet zeker. Een jaar geleden dacht ik zeker te weten dat ik geneeskunde wilde studeren maar toen ben ik naar meer open dagen geweest en begon ik toch te twijfelen. Ik weet wel dat ik iets in de medische richting wil doen alleen ik weet niet meer wat. Ik probeer wel hulp te zoeken in mijn omgeving maar iedereen lijkt er zo makkelijk over te doen. Dus daarom mijn vraag: Zijn er hier geneeskunde studenten (of andere meiden die hier iets vanaf weten) die mij advies kunnen geven over de studie zelf of die misschien weten waar ik heen kan met mijn vragen. Als je tijd en zin hebt kun je me ook een persoonlijk bericht sturen zodat ik wat meer erop in kan gaan. Ik weet dat niemand mij hier letterlijk kan zeggen of ik er wel of niet geschikt voor ben maar ik zou gewoon graag van iemand horen hoe het in de praktijk werkt.

Misschien helpt een studiekeuzecheck je beter op weg? Praat erover met je decaan/mentor? Nogmaals naar de open dagen gaan, soms heb je ook meeloopdagen? Kijk ook naar andere richting in de medische zorg.

Waar twijfel je over als ik vragen mag? Want dat maakt het makkelijker om je te helpen.
Ik wil/kan je wel advies geven, maar dan moet je even iets meer uitleggen wat je aantrekt in geneeskunde en wat niet, waar je interesses liggen etc.

Helaas zijn er heel weinig meeloopdagen voor geneeskunde omdat het zo populair is. Ik zal wel proberen om nogmaals met mijn decaan te praten en misschien ook met mijn biologie docent, ik denk namelijk dat hij me beter op weg kan helpen dan mijn mentor. Ik heb ook zeker naar andere richtingen gekeken en daarom begin ik ook te twijfelen.

Ik besloot in de eerste instantie geneeskunde te doen voornamelijk omdat het menselijk lichaam mij gewoon ontzettend erg fascineert. Ook wil ik een gevarieerde werksfeer en ik vind het niet erg om met emoties om te gaan en ik vind een beetje hectiek niet erg, de hele dag in een laboratorium zitten lijkt me niks. Ik twijfel omdat ik bang ben dat ik niet goed genoeg met patiënten om kan gaan. Mijn doel in het leven is niet ‘zieke mensen beter maken’ of ‘de zwakkeren helpen.’ Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet asociaal en ik kan best goed met mensen omgaan. Ethiek en psychologische zaken vind ik ook niet onbelangrijk. Mensen verzorgen lijkt mij gewoon niks. Ik denk, en ik weet, dat een beroep als arts-onderzoeker ideaal voor mij zou zijn. Ik denk alleen niet dat ik dan nu geneeskunde moet gaan doen omdat dat mijn doel is.

Je klinkt niet overtuigd om geneeskunde te gaan doen en dat is wel belangrijk. Het is een zware selectie om er tussen te komen en dan moet je het ook maar zien vol te houden al die jaren, dat lijkt me erg lastig als je het niet écht graag wil.

Is gezondheidswetenschappen misschien niet iets voor je ?