Geneeskunde UGENT

Heyy,
Ik ben een eerstejaarsstudente geneeskunde in Gent, maar mijn 1e semester is wat tegengevallen om eerlijk te zijn…
Ik heb op de campus nog geen vriendengroep gevonden, voel me nog ongemakkelijk zo ver van huis, ik vind de sfeer op de campus echt niet leuk en voel me alleen. De voornaamste bron tot sociaal contact met de medestudenten is de VGK, een studentenvereniging voor geneeskunde, maar eigenlijk zijn de meeste activteiten hier gewoon om veel te drinken en hier heb ik nog nooit echt een vriendschap gevonden.
Ik denk dat de studie wel echt mijn ding is, maar de omgeving waarin ik dit doe zit me zo hard tegen, ik neem elke week met tegenzin de trein naar Gent en tel de dagen daar af tot ik weer naar huis mag en thuis pieker ik dan weer over het feit dat ik naar Gent moet gaan.
Ik wil soms veranderen naar de UAntwerpen, hier word meer les gegeven in kleine groepen, de campus lijkt me ook wat gezelliger.
Het voornaamste probleem hierbij is wel dat ik een jaar langer zou moeten studeren, je moet bepaalde eerstejaarsvakken niet meer doen, maar heel wat vakken helaas wel.
Dus ja, ik zit echt al een lange tijd met mezelf in de knoop en zie mezelf denk ik echt niet meer zo veel jaren nog studeren in Gent.
Mijn mama wil wel dat ik hier blijf doorzetten.
Wat zouden jullie doen?

Heyhey,

Da’s wel lastig als je je niet op je plek voelt. Ik ken je niet persoonlijk natuurlijk, dan is het moeilijk om te zeggen wat zou helpen…
Is het een soort van heimwee of alleen voelen?
Want de studie lijk je wel leuk te vinden.

Verenigingsleven zou helpen zou ik zeggen, maar je zegt dat de studievereniging niet echt wat voor je is of dat je daar ook geen aansluiting vindt. Maar misschien een sportclub of sportlessen bij de uni (weet niet of ze dat daar ook hebben)?
En verder: probeer je een doel te stellen om deze maand (of week) een paar contacten te leggen. Voor samen studeren, of opdrachten of wat dan ook. En van daaruit misschien verdere contacten opbouwen.
Als je alleen blijft zitten zal er niemand naar jou toe komen en blijf je met je gevoel zitten.

Ik wens je veel succes.

Liefs,

Sophie

Hey! Ik heb ook in Gent gestudeerd. Ik snap je helemaal, wat is het moeilijk om contacten te leggen hé. Zelf zou ik echt mij niet kunnen vinden in een studentenvereniging, dat zou mij net ontmoedigen denk ik. Zelfs als studeer je niet meer, nieuwe contacten leggen is in een volwassen leven vaak wel moeilijk, zeker om van ‘kennissen’ naar vrienden te gaan. Wat vind je leuk om te doen? Sport je graag? Ben je graag bezig met muziek of kunst, …? Er bestaan veel hobbies waarin je makkelijk contacten legt, en bv een studentenjob kan ook een super goeie manier zijn om contacten te leggen. Al kan ik mij inbeelden dat je het al druk hebt met je studies alleen. Maar vrijwilligerswerk, bv bij een concertzaal of zo, kan veel deuren openen naar nieuwe vrienden. Of in een tof café werken… Zou je voor zoiets tijd hebben? Het ligt alleszins niet aan jou dat het niet zo makkelijk gaat vrienden te maken, dit is heel erg logisch! Heb je een vriend(in)? Het is misschien gek maar misschien is eens op date gaan ook een leuke manier om wat nieuwe mensen te leren kennen? Heel veel succes!