Geneeskunde studeren zonder natuurkunde?

Ik ben een meisje van 15 jaar en zit nu in 4havo. Ik heb het profiel natuur&gezondheid gekozen met aardrijkskunde en natuurkunde. Ik heb alleen eigenlijk niks met aardrijkskunde, vind het moeilijk en niet leuk. Eigenlijk had ik graag natuurkunde willen kiezen alleen ik stond in 3havo een 4 dus dat leek met niet zo’n goed plan. Ik wil na mijn havo nog naar vwo, en eigenlijk wou ik daarna geneeskunde gaan studeren. Mijn probleem is dus dat je daar natuurkunde voor nodig hebt! Weten jullie misschien of er nog andere manieren zijn om geneeskunde te doen zonder natuurkunde of weten jullie een studie die er erg op lijkt en waar je geen natuurkunde voor nodig hebt?

:afro:

Ik heb het profiel natuur&gezondheid gekozen met aardrijkskunde en natuurkunde?

Er zijn genoeg studies in de gezondheidszorg voor hbo.
Maar het lijkt me denk ik voor jou geen goed idee om echt geneeskunde te gaan doen, want natuurkunde heb je toch wel echt nodig.

Haha ja dat vond ik ook al vreemd!

Maar zover ik weet is het een must voor geneeskunde, denk ook niet dat er een manier is om het te omzeilen. Daarnaast denk ik ook niet dat je iets vind wat er op lijkt en waarbij je geen natuurkunde nodig hebt. Aangezien het gewoon een belangrijk deel is.

Maar goed, vraag is denk je dat je geneeskunde wel aan kunt dan? aangezien je nu havo doet, en dat je dus voor natuurkunde een 4 stond?
Je doelen moeten natuurlijk wel een beetje realistisch zijn,

Dat dacht ik ook al, dat is dan toch vrij onrealistisch?
Of je moet een cursus Natuurkunde na het vwo doen, die worden vast wel aangeboden. Maar dan word je waarschijnlijk - DIT WEET IK NIET ZEKER - minder snel uitgeloot.

ik haat geneeskunde het verpest mijn hele leven. dat moest ik effe zeggen beschouw dit als up

na je vwo een zomercursus natuurkunde doen
of een jaartje natuurkunde op een particuliere school volgen :wink:
maar hou rekening met de loting, kleine kans dat je wordt ingeloot want de mensen die cum laude zijn geslaagd gelijk zijn ingeloot. als jij dit niet hebt, heb je eigenlijk (haast) geen kans om ingeloot te worden want de studie geneeskunde is erg gewild…
maar succes!

Je kunt naar Leuven als je dat wilt. als je superslim bent en je gaat het toelatingsexamen halen heb je dat niet nodig :wink:.

idd, je kan een zomercursus natuurkunde volgen.
Maar is wel pittig, want je moet alle stof inhalen in een korte tijd wat anderen in 3 jaar hebben gedaan.

Je zou inderdaad een cursus kunnen volgen maar ik denk dat je je beter op iets anders kunt richten, want meestal alleen degenen met een 8 gemiddeld voor natuurkunde / scheikunde / biologie als ik me niet vergis worden ingeloot. En aangezien je een 4 stond in 3havo denk ik niet dat deze vwo - studie helemaal voor je is weggelegd, maar niet geschoten is altijd mis!

voor geneeskunde of een andere gezondheidszorgstudie heb je altijd wel natuurkunde nodig. Moet zeggen dat je bij geneeskunde zelf (helaas) weinig natuurkunde krijgt. (ik spreek uit ervaring, heb het 2 jaar gedaan).
Je kan eventueel toelatingsexamen voor geneeskunde in belgie doen, daarvoor hoef je geen natuurkunde als examenvak op de middelbare te hebben. Maar! 1 onderdeel van die toets bestaat uit alleen maar natuurkunde onderdelen (je doet smorgens een toets wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde, smiddags een sociale intelligentie toets en begrijpend lezen) dus daar heb je de kennis wel voor nodig. En ook daar spreek ik weer uit ervaring

Ook uitgeloot? :zipper_mouth_face:

Als je slecht bent in bio, scheikunde en/of natuurkunde moet je echt geen geneeskunde gaan doen! Geneeskunde is echt een hele moeilijke studie, en ik denk ook dat niemand zit te wachten op een dokter die fouten maakt doordat die geen natuurkunde kan…

ik heb een beetje het zelfde probleem, ik wil dierenarts worden maar ik ben ook slecht in natuurkunde (ik zit in 3vwo) dus ik weet het ook niet meer :frowning_face:

gewoon doorzetten!! ik was altijd enorm slecht in scheikunde, maar wilde zo graag geneeskunde studeren!!! ik ging mijn eindexamen jaar in met een 3 gemiddeld voor scheikunde, afgestudeerd met een 7. Vervolgens overall gem een 7,6 en in 1x ingeloot bij eerste keuze. Dus mijn tip: zet door, laat het niet van dat ene vak afhangen… ga op bijles, vraag je docent om hulp, het lukt echt wel!

Je kan anders ook iets van Farmakunde ofzo gaan doen op het HBO? Is wel anders, maar daar heb je geen natuurkunde voor nodig.

euh mijn zus had een profiel EM, zonder biologie of iets.
en die doet gewoon een opleiding tot anesthesiemedewerker op het hbo…
dat is ook een oplossing, gewoon hbo doen. ;p.

dankjewel :grinning: ja het is wel iets dat ik heel erg graag wil, en geen 1 vak is onmogelijk maar voor sommige moet je gewoon net wat meer doorzetten…