Hoi allemaal,
Ik zit op dit moment in 3VWO. Ik zou graag Geneeskunde willen studeren na mijn VWO. Nou is het zo dat je hiervoor een NG of NT pakket nodig hebt met Wiskunde A/B, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie.
Nou is het probleem, althans “mogelijke” probleem, dat ik een alfa-persoon ben, en dan ook totaal niet goed ben in de Beta vakken wiskunde en Natuurkunde. Biologie en Scheikunde vallen echt wel mee voor mij, vooral Biologie. Ik heb vorig jaar Biologie met een 9 gemiddeld afgerond.
Ik heb best wel een hoog leervermogen, en ben goed en snel in leren. Talen, AK, Gesch, Bio etc. Elk (leer)vak eigenlijk, gaat soepel bij mij. Ook het leergedeelte van Natuurkunde, exclusief het gedeelte dat op Wiskunde lijkt. Deze twee dingen gaan niet zo soepel bij mij. Echter, ik had gisteren een wiskunde toets die ik waarschijnlijk verpest heb.
Ik ben erg bang dat ik mijn VWO met deze twee vakken niet ga halen. Ik heb vorig jaar beide vakken met een voldoende afgerond, maar nu begin ik toch wel te merken dat het moeilijker wordt. Ik bak er gewoon niks van en vind het niks. Ik lees vaak op internet dat Geneeskunde een “stampstudie” is en het meer ligt aan het hoeveelheid leren. Aangezien ik goed ben in leren, en Biologie een geweldig vak vindt, en nog een paar andere redenen ligt mijn voorkeur bij Geneeskunde.
Ik ben bang dat ik deze vakken niet eens ga halen op VWO-niveau. Ook maak ik me zorgen of ik wel überhaupt Geneeskunde zou moeten overwegen als ik niet goed ben in deze vakken? Ik schat in dat je niet uitgebreid Wiskunde krijgt, en ik denk dat je veel meer Biologie krijgt dan welk vak dan ook. Ik heb ook gelezen dat je niet veel met Natuurkunde in aanraking komt. Maar veel weet ik niet over de werkelijkheid. Zijn er mensen die Geneeskunde studeren/ informatie hebben/ mij wat kunnen vertellen eventueel over mijn vragen of tips? Iemand die met hetzelfde zit/ zat? Alle antwoorden zijn welkom! Als je wat te vermelden hebt, ookal een klein iets, zet dan asjeblieft even een reactie! Dankjewel!
De enige vakken waar ik af en toe nog kennis van gebruik zijn biologie en scheikunde. Wiskunde en natuurkunde moet je wel hebben gedaan om binnen te komen, maar het komt in Nederland niet uitgebreid in de opleiding naar voren. Je gebruikt het meer als algemene vaardigheid dan dat je de feitjeskennis gebruikt. Wiskunde komt bijvoorbeeld naar voren als statistiek in wetenschappelijke artikelen, dat zijn dingen die je gewoon moet begrijpen. Maar je hoeft echt geen ingewikkelde formules op te lossen. En van natuurkunde is het ook handig als je basiskennis snapt, bijvoorbeeld als je wil beredeneren wat er gebeurt met de stroomsnelheid van bloed en de druk in een bloedvat als een bloedvat samentrekt. Het is vooral inzicht, niet zozeer formules oplossen. Als je die vakken op VWO niveau gewoon haalt, lukt het bij geneeskunde ook wel.
Wat ik wel als tip geef; kijk ook verder dan geneeskunde. Er zijn heel veel opleidingen die ook met gezondheid en het menselijk lichaam te maken hebben, maar net wat anders zijn. Ik zou je vakkenpakket zo kiezen dat je die opleidingen niet meteen uitsluit.
Ik was ook altijd meer alfa dan beta. Ik zit nu in de 6e met een NT profiel en de vakken gaan me nog wel redelijk af. Als je je genoeg inzet, zou het moeten lukken.
Maar inderdaad. Focus je niet op 1 studie, maar kijk rond naar alle mogelijkheden die je hebt!
Ik studeer nu Geneeskunde en Wiskunde en Natuurkunde waren écht mijn slechtste vakken, ik heb het nu amper nodig! Als je er echt voor wil gaan en Geneeskunde wilt studeren, zul je je toch met deze vakken door de bovenbouw moeten worstelen… Kies Wiskunde A, Wiskunde B was echt een grote fout achteraf gezien voor mij…
Ik ben hartstikke alfa, maar ik doe een beta-opleiding. Zolang je geen die-hard natuurkunde of wiskunde gaat doen, is het prima te doen vind ik.
Als je echt geneeskunde wilt studeren, zou ik de vakken gewoon volgen. Je zult er dan wel meer voor moeten doen. Kun je geen bijles nemen?
Ik denk dat je het beste een N&G profiel kan kiezen met wiskunde A en natuurkunde, en dan een extra taal zodat je natuurkunde alsnog kan laten vallen. Zo breed mogelijk dus, zodat je ook niet vast zit aan natuurkunde en je alle kanten op kan.
Het is trouwens ook verstandig om je niet volledig op geneeskunde te storten. Misschien lijkt het je nu wel leuk, maar je moet nog drie jaar naar school voordat je een studiekeuze gaat maken (of niet, moet je ook zelf weten). Wie weet moet je natuurkunde laten vallen, valt de studie geneeskunde tegen of word je niet ingeloot. Ik wil niet pessimistisch doen hoor, maar vooral op jouw leeftijd verander je nog heel veel. Daarom kan je beter een zo breed mogelijk profiel kiezen en naar veel verschillende opleidingen kijken.
je kan niet Natuurkunde laten vallen bij Ng als je geen Ak hebt, aangezien je 1 van die 2 vakken nodig hebt als profielvak. Een taal ipv NA gaat dus niet. Ik zou het gewoon doen btw en misschien bijles nemen als het niet lukt?
ik heb serieus echt precies hetzelfde probleem. mijn leraar natuurkunde heeft natuurkunde voor mij afgewezen, maar ik wil echt heel erg graag iets medisch en waarschijnlijk Geneeskunde. Ook ben ik echt niet goed in wiskunde… ik ga nu denk ik NG kiezen met wiskunde a en natuurkunde. En dan neem ik denk ik bijles met natuurkunde. Mensen zeiden ook dat ik dan een extra vak kan kiezen maar daar zit ik eigenlijk ook niet echt op te wachten
Maar er zijn meer medische opleidingen dan alleen geneeskunde! Vooral op hbo-niveau zijn hele leuke opleidingen te vinden waarin je nog veel meer contact hebt met mensen dan op het WO. :’)
Ik heb ook vwo gedaan, maar ik heb absoluut geen spijt dat ik nu hbo doe. Kijk dus ook eens naar leuke, toegepaste hbo-studies als fysiotherapie, logopedie, mondzorgkunde, huidtherapie, verpleegkunde etcetera.
Als je het echt wil en je er ook 100% voor wil inzetten, kun je dat echt wel doen. Alles valt te leren als je er maar genoeg tijd en moeite instopt. Volg desnoods bijles als je extra ondersteuning en motivatie nodig hebt. Tijdens de studie zelf denk ik dat het qua pure natuur- en wiskunde wel meevalt; het gaat vooral om de voorkennis en het toepassen ervan (dus niet de ‘pure’ abstracte vorm die je nu krijgt). Ik heb ook gestudeerd (wel andere opleiding) waar wiskundekennis ook vaak in terugkwam, terwijl ik daar vroeger ook geen ster in was. Door veel te oefenen heb ik toch goede cijfers gehaald. Ik zeg ga ervoor!
Ik had hetzelfde, heb uiteindelijk ervoor gekozen NG te kiezen om te achtervolgen wat ik graag wilde en het vergt extra inzet maar als je dan uiteindelijk je diploma vast hebt, ben je wel extra trots op jezelf! En dat mag ook!