Geloven jullie in mythen& oude verhalen?

Wat vinden jullie van mythen en oude verhalen? Zijn ze echt, nep, of zit er alleen een kern van waarheid in?

• Géén beledigende opmerkingen of reacties op iemands mening
  • Uit je mening, maar met respect
  • Houd het topic gezellig

Als er al een actief topic bestaat over dit onderwerp mag er best een slotje op

Ik vind ze nep, maar stiekem ook interessant om te lezen!

Ik vind het iig wel heel interessant, maar in de meeste dingen geloof ik niet. Ik ken ook niet veel van dat soort dingen, maar sommige dingen zijn zo bizar

de mythe zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈmitə] Verbuigingen: mythe|s (meerv.) [b]verhaal dat veel mensen kennen, maar dat niet werkelijk is gebeurd

[/b]Niet waargebeurd dus

Ja dat er een godin ontvoerd wordt, en dat die andere god 'm komt redden ofzo, nee sorry, echt bullshit. Maar nogmaals, wel interessant om te lezen!

Hangt er vanaf welke mythe of verhaal. De een kan best waar zijn, terwijl de andere dikke onzin lijkt te zijn. Beetje doelloze discussie :’)

Beetje afhankelijk per mythe. Zo heeft Troje bestaan, maar zijn ze er niet over uit of de oorlog ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook bestaat het labyrint van de minotaurus op Kreta daadwerkelijk. Ik vind mythen superinteressant, omdat velen een (kleine) kern van waarheid (schijnen) te hebben.

En sowieso, in die tijd was er zoveel minder kennis dat je aan bepaalde dingen die ontstaan zijn verhalen gaat koppelen en ook om hele groepen te vermaken die verhalen aan elkaar gaat doorvertellen. In de oudheid wisten ze natuurlijk niet hoe het kon dat Afrikanen zo enorm veel zwarten waren dan dat zij waren als ze goed gebruind waren, dus dachten ze dat de zoon van de zonnegod Helios te laag over Afrika was gevlogen en ze zo te veel had gebakken :’) Dus het is een groot deel van vermaak, vermengd met eigen cultuur en eigen redenatie.

Heel veel fantasie, maar wel leuk en interessant om te lezen.

ik vind mythes, legendes en oude verhalen heerlijk om te lezen
maar nee
nee
ze zijn nooit zo opgeschreven zoals ze zijn gebeurd, ookal bevatten sommige een kleine kern van waarheid

Overigens vind ik het wel interessant om erover te lezen.

Ik lees ze graag, vooral de Griekse mythen. Ik vind het gewoon interessant hoe die mensen door middel van verhalen een betekenis aan hun leven probeerden te geven. Ik geloof er wel echt niet in.

Serieus? Awesome! :grinning:

Ik vind oude verhalen & mythen echt geweldig om te lezen. Maar nee, ik geloof niet in alles.

Same. Sommige plekken bestaan natuurlijk wel echt maar ik vind het juist fijn om te lezn omdat ik er lekker bij weg kan dromen.

Ik vind het een beetje raar om te zeggen ‘zijn de mythen en oude verhalen waar’ er zijn er zoveel. Geef dan een voorbeeld van een verhaal ofzo.

Ik denk dat mythen allemaal gebaseerd zijn op iets wat echt gebeurd is maar met een boel fantasie zijn aangevuld.

Ik vind de ‘ancient aliens’ theorie erg interessant en er zijn een boel mythen en oude verhalen die daar in terug komen. Maar ook bijbelverhalen bijvoorbeeld.

Ik vind Atlantis enzo echt fascinerend
Kan me daar echt mee bezighouden, over of het echt bestaan heeft en hoe enzo

Ja, toch? Echt is het niet in ieder geval, het zijn allemaal fictieve verhalen.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat het een feit is dat het niet waar is. Dat weet niemand. Maar misschien moeten er even wat voorbeelden gegeven worden zodat iedereen weet waar we het ongeveer over hebben:

• Bermuda-driehoek (niet waar)
  • Atlantis (is bewijs voor?)
  • de Azteken (hoeveel wijsheid ze hadden, toekomst verspellen etc.)

Dus je bedoelt dat er in sommige verhalen een kern van waarheid in zit? Dat zou best kunnen, maar dat geldt inderdaad en absoluut niet voor alle verhalen, zoals die Griekse goden, etc.