geloof en een vriend

Ik heb sinds 4 maanden een vriend. Het gaat goed tussen ons en we zijn niet alleen vriendje & vriendinnetje maar ook echt goede vrienden. We zijn alle 2 christelijk, en ons geloof verbied het om seks te hebben voor het huwelijk. Vroeger voordat ik mijn vriend had ontmoet was ik altijd tegen seks voor het huwelijk. Maar nu ik zelf een vriend heb waar van ik heel veel hou en waar ik denk lang mee samen te blijven verandert mijn mening wel. Mijn vriend en ik hebben het er wel eens over gehad en ik merkte dat hij het ook moeilijk vond. En dat hij het ook wil, maar dat ons geloof wel in de weg staat. Ik wil het echt graag, maar mijn ouders zijn er ook totaal niet mee eens. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen? Een beetje advies zou helpen!(:

Iemand die ik ken zei ooit tegen mij ‘Zou jij het jouw dochter vergeven als ze seks voor het huwelijk zou hebben? Je zou teleurgesteld zijn, maar nog even veel van haar houden toch? En jij bent een dochter van God.’

Ik ben zelf niet gelovig en heb dus nooit in deze situatie gezeten, maar dat heeft me echt aan het denken gezet. Sowieso zou ik even wachten, 4 maanden is kort!

Je hebt meer aan je geloof dan aan je vriend…

Je hebt meer aan je vriend dan aan je geloof…

Tja, ik ben totaal niet gelovig en ik heb altijd zoiets van; als je je er goed bij voelt en het maakt je gelukkig, waarom niet?

Ik denk dat je even alles op een rijtje moet zetten en bedenken wat jij belangrijker vindt, en wat je eventueel op het spel zet.

Mijn mening is absoluut niet aan de orde hier (ik ben niet tegen seks voor het huwelijk namelijk) dus ik kan je niet verder helpen. Het is in elk geval wel iets waar je goed over na moet denken.
Gelukkig is je vriend ook gelovig, dat maakt de situatie toch anders dan een niet-gelovige.

Ja dat heb ik dus ook… maar als je dan gaat nadenken is het geloof ook erg belangrijk voor mensen met een geloof…
Ik zou in ieder geval nog wel even wachten en kun je later nog altijd beslissen toch! :slightly_smiling_face: Ik snap wel dat je twijfelt!

[quote author=SBTRKT link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254]#msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254] date=1331034254]#msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254]#msg

[quote author=SBTRKT link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254]#msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254] date=1331034254]#msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg[quote author=TonijnSalade link=topic=228894.msg11122659#msg11122659 date=1331034254]#msg

Haha.
Wat vind je belangrijker? Ik zou wachten.

Naar mijn mening kan je seks voor het huwelijk prima combineren met je geloof, maar het hangt er natuurlijk van af hoe streng gelovig jij en je vriend zijn. Van je ouders zou ik je niet te veel aantrekken, zij gaan hun mening waarschijnlijk niet bijstellen en ze hoeven het ook niet te weten. Maargoed, hier heb je verder niet heel veel aan haha

tsja als je geloof je in de weg staat sta je praktisch jezelf in de weg

Ik ben ook gelovig, maar ik geloof niet dat God seks voor het huwelijk verbied als in je mag geen seks hebben tot je wettelijk getrouwd bent. Ik zie het namelijk als een verbod voor seks met een partner waar je niet mee in het huwelijk wil of gaat treden. Dus als je weet dat je serieus bent in je relatie, en je leven bij hem wil blijven dan denk ik niet dat er iets mis is met seks hebben. Mijn vriend deelt deze mening, en verschillende andere Christenen die ik ken ook.

Als je je geloof zo belangrijk vond had je dit topic niet eens geopend.
I don’t know, ik ga nu niet zeggen ga maar seks hebben/ga wachten.
Het is iets wat jij moet weten, maar dit topic zegt voor mij genoeg.

Ik ben persoonlijk christelijk, en heb geen relatie maar wil zelf liever geen seks voor het huwelijk, al lijkt het me wel heel erg moeilijk :wink: Maar ik denk dat als je het volhoudt je er toch erg blij mee bent, en dat het ook is wat God wil. Maar ik zeg niet dat het makkelijk is :wink:

Ik hoorde laatst de tip: zoek iemand en zeg hem/haar dat hij je af en toe moet vragen of je te ver bent gegaan. Dit motiveert jou om het niet te doen, omdat je het dan diegene moet vertellen :wink: (wel iemand die dat dus ook echt gaat vragen, en aan wie je het niet zo graag wil toegeven dat je iets verkeerds hebt gedaan)

In mijn ogen is het maar net hoe jij de bijbel interpreteert en het toepast in de huidige maatschappij. Wat je namelijk wel in je achterhoofd moet houden is dat de bijbel honderden jaren geleden is geschreven en het toen heel anders was en de maatschappij heel anders in elkaar stak.

Daarbij, wat is het verschil met een relatie en getrouwd zijn? In feite is trouwen alleen maar een papiertje en als je een relatie aangaat kies je voor elkaar, wat in mijn ogen meer waard is als trouwen. Maar zo zie ik het en ik denk dat jij voor jezelf is uit moet gaan zoeken hoe jij erover denkt. Laat dit niet van je geloof afhangen, je kan het wel je mening helpen vormen en er over lezen en nadenken, maar uiteindelijk gaat het om wat jij ervan vindt.

Wat je ouders ervan denken/vinden moet je achterwege laten, het is jou leven en jij maakt de beslissingen die voor jou goed voelen en voor niemand anders.

Heey Sofy,
Ik ben zelf ook gelovig en begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik heb zelf in precies dezelfde situatie gezeten. Mijn vriend was ook gelovig en we hadden het er vaak over of het kan of niet. Toen heb ik het volgende bedacht.
In de bijbel staat inderdaad dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk, maar het ligt eraan hoe je dit interpreteert. In de Bijbel waren ze zelfs polygaam ( met meerdere vrouwen seks hebben ). Ik denk dat er mee bedoelt wordt dat je niet zomaar met iedereen seks moet hebben, maar dat je het alleen moet doen met iemand waarvan je zielsveel houdt. Ik wil nu nog even graag een stukje citeren uit de Engels boek: ‘’ Jesus, he loves and accepts us, even if you don’t want him, he wil never reject us. He heels us from that sin (verwijst naar seks) that totally infects us. And he does what condems can’t, he emotionally protects us.’’ Heel veel succes met deze keuze. Wat ik ook nog wil zeggen is dat je ook gewoon verder kan gaan. Dus eigenlijk alles behalve de daad itself. Dit is meer voor je eigen gemoedsrust, want ja het maakt in principe natuurlijk niet veel verschil. Heel veel succes met het maken van je keuze! Denk er goed over na.

Liefs!

@SisterS: In mijn ogen is wel verdergaan en geen seks hebben nogal hypocriet, verdergaan valt namelijk ook onder seks.