Gelijkheid = Blijheid

GELIJKHEID = BLIJHEID

Het komt steeds vaker voor: Pesten. Pesten via internet, Pesten op school, op het werk. Bij mij op de middelbare school is pesten een actueel onderwerp. Vaak gat het over de kleding die de kinderen dragen. Wanneer kinderen minder geld hebben kunnen ze geen merkkleding betalen. Ook bij mij is dit het geval. Mijn ouders hebben beiden geen baan, hierdoor kan ik bijna nooit nieuwe kleding kopen, af en toe ga ik winkelen bij de Zeeman of de Wibra. Op mijn school lachen mensen mij hier vaak om uit. Een paar week geleden keek ik een film die zich op een Engelse school afspeelde. Wat ik zag was dat alle kinderen een schooluniform droegen. Kinderen kunnen dan niet gepest worden omdat ze geen merkkleding dragen want iedereen heeft dezelfde kleren aan op school. Daarom vind ik dat schooluniformen de oplossing is om pesten tegen te gaan!!

Wanneer kinderen en jongeren op alle scholen schooluniformen dragen kunnen kinderen niet meer gepest worden om hun uiterlijk, ze hebben immers allemaal dezelfde kleren aan! Daarbij komt ook dat je niet meer terug kunt zien in de kleding of kinderen arm of rijk zijn. Hierdoor is iedereen gelijk! En staan we allemaal op dezelfde lijn! Een argument tegen, die ik van jullie verwacht is dat niemand zich meer kan uitten doormiddel van zijn kleding, maar op school is dit niet belangrijk! Het gaat er namelijk om wie de persoon van binnen is. Buiten school kan iedereen zijn eigen kleding wel weer aantrekken, als het op school maar gelijk is.

Uit de argumenten trek ik de conclusie dat schooluniformen leiden tot minder pesten op school, minder ongelijkheid en meer sociale contacten. Kinderen worden minder snel afgerekend op hun kleding en alleen op hun uiterlijk, zo zullen kinderen sneller een gesprek aangaan met elkaar en ontstaan er geen groepen meer op scholen, maar zijn we allemaal één. Want: Gelijkheid = Blijheid!!

Hopelijk zijn er meer mensen mee eens en kunnen we samen een voorstel doen op scholen!

Liefs Fransemmanonska

Ik heb op de basisschool en middelbareschool nog nooit iets gemerkt van pesten door goedkopere kleding, dat valt toch niemand op. Misschien dat dit wat meer is in de stad?
Overigens denk ik niet dat pesten ophoud na het dragen van schooluniformen, zoals in Engeland waar het vaak voor komt heb je ook nog steeds kinderen die gepest worden. ook zijn er altijd nog andere dingen waardoor iemand gepest kan worden. Uiterlijk wordt overigens niet alleen bepaald door je kleding he…

Zijn er trouwens niet al een paar scholen met uniformen in Nederland?

Ik denk niet dat een uniform pesten stopt. Sterker nog: kinderen gaan wel opzoek naar iets anders waar ze iemand op kunnen pesten. Ook denk ik dat ondanks enig uniform, mensen alsnog opzoek gaan naar dingen om zich te onderscheiden van de rest: opvallende sieraden/sjaals/hoeden , piercings, kapsels, make-up etc etc. Ongelijkheid kun je niet uitbannen. De oorzaak van pesten ligt ook zeker niet bij de kleding die iemand draagt maar bij de onzekerheid van zowel de pesters als de gepestten.

ja… misschien is het meer uit steden, zelf zit ik op school in een grote stad en daar zijn meiden echt heel erg bezig met mode en worden andere meiden ook afgerekend om hun stijl en kleding. Natuurlijk denk ik dat er meerdere dingen zijn waardoor iemand gepest wordt, maar toch zie ik dit wel als hoofdreden.
In Nederland zijn maar een paar kleine scholen met school uniformen, maar zou het niet veel leuker zijn om dit in heel Nederland toe te passen?

Binnenkort ga ik brieven schrijven naar middelbare scholen, ik zou het leuk vinden om reacties van jullie te krijgen! Zodat ik iedereen kan overtuigen om schooluniformen te dragen. Hopelijk zijn jullie net zo enthousiast als ik!!

waarom heb je dit topic 2 x geplaatst?

Ik blijf erbij: volgens mij is kleding niet de reden. Meiden zijn onzeker en willen zich goed voelen over hun uiterlijk. Hoppa. “Als ik anderen afkraak op wat ze dragen kom ik er zelf beter uit” is dan de mentaliteit. Een uniform karakteriseert ook de verschillen tussen mensen omdat je gedwongen wordt om iets te dragen wat je misschien niet mooi vindt, wat je niet staat, waar je je niet prettig in voelt. Onzekerheid krijgt alleen maar meer de overhand. Het blijft ook juist in de puberteit belangrijk dat je ontdekt wat je zelf leuk vindt en hoe jij gezien wilt worden. Ik denk echt dat dat ideaalbeeld omtrent een uniform geen realiteit kan worden.

Ik vindt dit wel een goed idee eigenlijk. Heb zelf vroeger ook vaak genoeg nare opmerkingen gehad over mijn kleding en ik zat niet op school in een grote stad.
Het is inderdaad wel waar dat mensen vast andere redenen gaan verzinnen om mensen te pesten, maar dan is het in ieder geval niet zo dat je gepest wordt of nare opmerkingen naar je hoofd krijgt als je arm bent of je ouders niet veel geld uit willen geven aan kleding. (Waarschijnlijk voel je je ook onzeker in kleding die je liever niet draagt, daar ligt ook een deel van het probleem)
Sommige mensen zullen zich misschien niet fijn voelen in een schooluniform. En die schooluniforms zijn vaak nog duurder dan een paar setjes kleren. Als het vanuit de school zou gaan zegmaar, school betaald een deel waardoor schooluniformen betaalbaar blijven, dan is het een goed idee.
Denk alleen niet dat ze het ooit gaan doen op Nederlandse scholen.

Ook in Engeland wordt er gepest om de kleding. Iemand heeft b.v. een verwassen uniform, te klein uniform, uniform van een goedkope winkel etc. Allemaal dingen waaraan de andere kinderen kunnen zien dat diegene niet veel geld heeft.

Ik werd gepest door mijn accent en omdat ik slimmer was dan de pester. Zon kind vindt wel een reden om je te pesten, hoe belachelijk de reden ook is.

Was het maar zo eenvoudig :’)

Leuk om te lezen dat je het ermee eens bent.
Ik snap wel dat mensen je ook op andere vlakken kunnen pesten, maar toch denk ik dat dit al erg veel ongelijkheid en pestgedrag wegneemt.

Misschien zijn de mensen die tegen zijn op uniformen wel nooit gepest en kunnen ze niet begrijpen hoe het is om gepest te worden om iets waar je niet aan kan doen

Ik post t ook maar ff hier:

First of all ben ik het er niet mee eens dat echte schoonheid van binnen zit. Op de basisschool is het misschien mogelijk maar op de middelbare school is uiterlijk gewoon erg belangrijk. School is dan vaak het hoogtepunt van je sociale contacten en dan wil je jezelf kunnen zijn.

Ten tweede, kinderen vinden altijd wel een manier om iemand te pesten. Is het je kleding niet dan word je wel gepest om je lelijke neus, omdat je te dik bent, omdat je acne hebt of omdat je een huidziekte hebt etc etc. Dan zou ik liever gepest worden omdat ik wibra kleding draag dan dat mensen me met lichamelijke dingen gaan pesten.

Aanvulling: Ik ben zelf ook gepest dus het is niet dat ik het gevoel niet ken.

meteen twee keer, kutgirlscene.

Net als Alicia blijf ik bij mijn punt, als je uniformen wilt verplichten op scholen (wat denk ik nooit gaat gebeuren hier) dan verplaats je het probleem alleen maar.
Overigens zou ik mij niet op mijn gemak voelen met een rokje aan, wat vaak zo is bij uniformen, en ik denk dat meer kinderen dit hebben.

Maar hoe zou je het pesten dan kunnen oplossen?

Niet. Pesten gebeurd overal, ook later op de werkvloer wel.