GELIJKHEID = BLIJHEID
Het komt steeds vaker voor: Pesten. Pesten via internet, Pesten op school, op het werk. Bij mij op de middelbare school is pesten een actueel onderwerp. Vaak gat het over de kleding die de kinderen dragen. Wanneer kinderen minder geld hebben kunnen ze geen merkkleding betalen. Ook bij mij is dit het geval. Mijn ouders hebben beiden geen baan, hierdoor kan ik bijna nooit nieuwe kleding kopen, af en toe ga ik winkelen bij de Zeeman of de Wibra. Op mijn school lachen mensen mij hier vaak om uit. Een paar week geleden keek ik een film die zich op een engelse school afspeelde. Wat ik zag was dat alle kinderen een schooluniform droegen. Kinderen kunnen dan niet gepest worden omdat ze geen merkkleding dragen want iedereen heeft dezelfde kleren aan op school. Daarom vind ik dat schooluniformen de oplossing is om pesten tegen te gaan!!
Wanneer kinderen en jongeren op alle scholen schooluniformen dragen kunnen kinderen niet meer gepest worden om hun uiterlijk, ze hebben immers allemaal dezelfde kleren aan! Daarbij komt ook dat je niet meer terug kunt zien in de kleding of kinderen arm of rijk zijn. Hierdoor is iedereen gelijk! En staan we allemaal op dezelfde lijn! Een argument tegen, die ik van jullie verwacht is dat niemand zich meer kan uitten doormiddel van zijn kleding, maar op school is dit niet belangrijk! Het gaat er namelijk om wie de persoon van binnen is. Buiten school kan iedereen zijn eigen kleding wel weer aantrekken, als het op school maar gelijk is.
Uit de argumenten trek ik de conclusie dat schooluniformen leiden tot minder pesten op school, minder ongelijkheid en meer sociale contacten. Kinderen worden minder snel afgerekend op hun kleding en alleen op hun uiterlijk, zo zullen kinderen sneller een gesprek aangaan met elkaar en ontstaan er geen groepen meer op scholen, maar zijn we allemaal één. Want: Gelijkheid = Blijheid!!
Hopelijk zijn er meer mensen mee eens en kunnen we samen een voorstel doen op scholen!
Liefs Fransemmanonska