Geldproblemen.

Waarschuwing, lang verhaal.
Ik heb even een anoniem account aangemaakt…

Ik geloof ergens in augustus zijn mijn ouders een eigen bedrijfje begonnen. Het liep geweldig en ze investeerden er veel geld in. Inmiddels lopen de zaken heel wat minder hard en raakt het geld op.

De situatie bij mij thuis zit zo, mijn vader is arbeidsongeschikt vanwege hartfalen en mijn moeder, tsja. God mag weten waarom ze niet werkt.
Mijn vader werkt dus ook ‘zwart’ omdat we anders de uitkering zouden verliezen. Hij kan met het eigen bedrijf op zijn tempo werken en pauze nemen wanneer het hem uitkomt. (Ondanks dat heeft hij er heel veel stress aan, en begint hij weer steeds meer klachten te krijgen. Zucht.)

Vroeger kreeg ik vaak extratjes, ik kreeg 50 euro mee als ik een dagje weg ging of ging winkelen ofzo. Toen dat steeds minder werd ben ik wat beter op gaan letten. Ik merk nu dat er echt niets meer is.
Ik vroeg of mn moeder 2 euro contant had voor me zodat ik niet hoefde te pinnen en zelfs dat had ze niet.
Ik vroeg of er fruit gehaald kon worden, maar dat werd te duur gevonden.

Ik doe een best dure studie en krijg nog geen studenten OV enzo dus dat betalen mijn ouders ook. Ze komen nu serieus op een punt dat ze dat ook niet meer kunnen financieren.

Vanmorgen stond ik op het perron en kon niet meer inchecken met mn OV, saldo was te laag en kon niet opgewaardeerd worden. Nu heb ik zelf ook heel weinig geld omdat ik door mijn studie amper tijd heb om te werken. Dus heb ik van mijn laatste geld maar een treinkaartje gekocht, en ben meteen langs de albert heijn gegaan om ook maar een sollicitatie formulier te halen.

Wat er net gebeurde sloeg echt alles.
Ik lig op bed en er werd aan me gevraagd of mijn ouders mijn elektrische gitaar mochten verkopen. Toen ik haar vertelde dat je daar nog geen 40 euro voor kon krijgen werd ze boos op me. Geen idee waarom. Ze keek rond en zag mn Wii. De Wii die ik vorig jaar voor kerst voor mezelf heb gekocht, na een behoorlijke tijd sparen. ‘Dan verkopen we je wii wel.’.

Ik wordt hier echt helemaal gek van.
Ik lig hier nu huilend en eigenlijk ook vrij verbaasd op bed dat ik dit nu typ.
Als mijn moeder gewoon zou werken dan zouden we dit probleem niet eens hebben. Maar als ik daar wat van zeg krijg ik als antwoord ‘Maar dan krijgt je vader veel minder uitkering.’ Als ik vervolgens zeg dat normale mensen het ook zonder moeten doen en je voor je gezin hoort te zorgen ben ik een ondankbaar kutkind.

Ik weet dat ik er ook schuld aan heb. Als ik die dure studie niet was gaan doen maar gewoon hier was gebleven, of een jaartje ertussenuit was gegaan dan had ik ze allemaal niet zoveel geld gekost. Maar zij gingen ermee akkoord.

Ik voel me ook zo schuldig tegenover mn vriend, ik zadel hem ook met al mijn gezeur enzo erover op…

Zucht. En mn vader doet alsof het allemaal prima gaat. Maar ik weet ook wel dat er nog maar 50 euro op de bank staat.

Sorry voor het lange lulverhaal, het slaat vast helemaal nergens op maar ik moet het gewoon even kwijt en wil niet wéér bij mn vriend aankloppen…

Ah wat vervelend voor je zeg! Wat een rotsituatie. Een vriendin van me moet zelf ALLES betalen en krijgt dus ook helemaal niks van haar ouders, terwijl ze op kamers zit en een dure studie moet betalen. Ze leent dan ook elke maand geld bij de IB groep geloof ik. Ik weet niet of dat een optie voor je is? Als je niet al te veel geld leent, is je schuld aan het einde van je studie niet al te groot en heb je wel mooi je studie afgerond :slightly_smiling_face:

Ik begrijp dat je het druk hebt met je studie, maar kan je niet zaterdag overdag werken? :slightly_smiling_face: Dat doe ik zelf ook, ik werk dan van 8-18 uur en dat verdient best wel lekker vind ik zelf.

Verder heb ik ook geen tips voor je, ik kan me dit gewoon niet voorstellen! Wat oneerlijk dat ze je wii willen verkopen terwijl je er zelf hard voor heb gespaard… Ik hoop dat je misschien wat aan mijn tips hebt, en dat het snel wat beter gaat bij jullie thuis.

Wat een rotsituatie. Maar meid, luister, dit is echt niet jouw schuld. Jij hebt gewoon recht op die studie, het is je toekomst. Voel je er niet schuldig over, in zo’n situatie moeten er prioriteiten gesteld worden en ik weet zeker dat jouw ouders jouw toekomst een van de hoogste prioriteiten vinden. Wat je misschien kunt doen om te helpen:

• Zorg dat je geen lichten onnodig laat branden
  • Zet de verwarming wat lager en trek een extra trui aan
  • Koop tweedehands kleding via Marktplaats, er staan superveel gave dingen op die amper gedragen zijn maar gewoon toch niet de smaak van de verkoper zijn, dingen die dus niet versleten zijn
  • Doe bewust boodschappen [Vaak proef je het verschil tussen A- of B-merken nauwelijks]
  • Stel je vriendinnen van je situatie op de hoogste zodat zij er rekening mee kunnen houden, zodat ze begrijpen dat je niet zomaar meer mee kunt gaan lunchen en dergelijke
  • Ga 5 minuten eerder onder de douche vandaan

Verder kan ik even niet echt iets bedenken… Heel veel sterkte ermee!

^ook zeker goede tips. :slightly_smiling_face: misschien heb je zelf nog wat oude spulletjes om te verkopen? levert wat geld op én is leuk om te doen!

Wow je ma, sorry hoor maar zo zorg je toch niet voor je gezin, ze komt echt heel egoistisch op mij over. Verder is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen hierboven mij al gezegd, sterkte!

Bedankt voor de tips,
Maar we gaan al heel zuinig om met stroom enzo, en douchen mag ik sowieso maar 5 min -.-

Ik heb dus een sollicitatieformulier gehaald bij de AH.
Ik probeer in het weekend niet al te veel te werken aangezien dat het enige moment is dat ik mn vriend kan zien. Maar om het weekend en wat avondjes zou misschien wel kunnen, als ik alles heel strak inplan.

Maar ik snap het gewoon niet, dat mn moeder niet werkt.
Die 100 euro per maand dat we er ‘op vooruitgaan’ als ze niet werkt wordt toch met veel meer ingehaald als ze juist wel een paar dagen per week gaat werken?
Of zie ik dat dan verkeerd…

Ik weet niet wat voor diploma’s enzo je moeder heeft, maar met een uitkering is het zo dat al je inkomsten van de uitkering worden afgetrokken, dus als je net zoveel verdient als dat je uitkering krijgt, verdien je alsnog niks. Misschien is dat het probleem? Misschien kan je moeder niet zoveel verdienen dat ze boven de uitkering uitkomt en heeft het dus geen zin? Ik weet het natuurlijk niet, want zoveel weet ik niet over jouw moeder enzo, maar het zou goed kunnen.
Nouja, ik denk dat het toch verstandig is eens rustig met je ouders om de tafel te gaan zitten. Dus niet inneens uit het niets erover beginnen, maar vantevoren afspreken dat jullie erover gaan praten, en dat jij als eerste je hart mag luchten en je zegje mag doen, zodat zij goed weten hoe jij je voelt en hoe je over de situatie denkt. Omdat je het dus vantevoren afspreekt kun je je voorbereiden, dat scheelt een hoop.
Verder weet ik ook echt niet wat je kunt doen, en dat is ook eigenlijk de taak van je ouders. Zij zijn de volwassenen en zij moeten voor jou zorgen, niet andersom!
Ik hoop echt voor je dat dit goedkomt en dat jullie eruitkomen samen, want dit is echt een kutsituatie zo!
Ontzettend veel sterkte gewenst!

Oh trouwens, bij ons thuis zijn er ook veel geld problemen geweest, doordat mijn ouders zijn gescheiden, er moest toen geld van mijn spaarrekening gebruikt worden (geld voor mijn studie dus) en blabla… Dat is voor jou niet interessant, maar waar het om gaat is dat ik dus wel een beetje weet waar ik het over heb, en ik snap ook wel hoe je je voelt.
Ik weet niet of dat je iets helpt, maar ik wou het toch even gezegd hebben.
Heel veel succes!

Wow, nogal heftig meid!
Probeer anders zaterdagavond te werken en na het werk met je vriend af te spreken en de zondag met je vriend. Dat heb ik ook jaren gedaan, en dat werkt prima. Zo heb jij in ieder geval de tijd om geld te verdienen en toch je vriend te zien.

En nouja, de rest is eigenlijk al wel gezegd hier boven.
Ik hoop dat jullie er snel uitkomen met z’n allen!

Oh meid toch, nou t is idd best stom dat ze je wii wil verkopen maar als jullie daarop vooruitkomen en als je andere dingen verkoopt zal het misschien wat beter gaan en dat het bedrijf weer langzaam opbouwt waardoor jullie weer geld hebben en bijv. een wii kan kopen. Dit klinkt misschien lullig maar dat is t niet: Heb je wel nog tijd over om te wii’en?

Trouwens kijk welke kleren je niet meer past maak een foto en open hier een verkooptopic! voorderest heel veel dingen verkopen die je “niet zo vaak gebruikt” als t straks allemaal wat beter gaat kan je dat allemaal weer terug vragen.En dat van je moeder, misschien weet ze dondersgoed wat er is alleen wil ze jullie daar niet mee belast dat zou jij vast ook niet doen bij je kinderen, ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Heel veel succes!

Dit is NIET jouw schuld. Jouw moeder moet gaan werken al is het maar parttime. Uiteindelijk verdien je dan meer dan die uitkering als ik me niet vergis, een uitkering is vaak maar het minimum en uiteindelijk kom je ook in de bijstand en dat is al helemaal niks. Goed idee dat je wil gaan werken, dan kun je in elk geval je eigen dingen betalen. Je zou ook alleen op zaterdag kunnen werken zodat je genoeg tijd voor je studie over houdt. Succes/sterkte!

Wow, heftig!

Ik weet niet wat je studeert, maar zie het niet als een geldslurper. Zo zouden je ouders het ook niet moeten zien, maar als een investering in de toekomst, zodat jij niet in dezelfde situatie terecht komt als zij nu zitten.

Verder, wees duidelijk in wat je wilt; jíj hebt voor die wii gespaard, jij hebt hem gekocht, dus jij bepaald of je hem verkoopt of niet.

Zijn je ouders er trouwens ook van op de hoogte dat je het een vervelende situatie vind?

Mss moet je opperen om je studie voor een groot deel zelf te betalen. Vraag bij de IB groep om de aanvullende beurs, dan kan geloof ik wel en kies er mss voor om erbij te lenen zodat je ouders geen geld aan jou kwijt zijn. Klinkt heel lullig hoe ik het zeg, maar school kost idd bakken met geld en het is een gift dat zij het voor je willen betalen. Het zou een volwassen move zijn als je die ‘last’ van hun schouders haalde, ik zou niet stoppen met je opleiding dat mag geen optie zijn. Maar probeer het zoveel mogelijk zelf te betalen. Mss kun je af en toe gul zijn en boodschappen halen?

Mijn vriend zat eerder ook in zo’n situatie, ik vond het lastig want hij haalde idd vaak de boodschappen en leende geld uit wat hij niet terug kreeg. Hij werkte zich kapot maar kon er nooit van genieten. Hij kon daar niet tegen en is uiteindelijk met mij gaan samenwonen. Ik snap dat wel, ik vind dat waar jij voor werkt je niet allemaal op moet maken aan je ouders. Je helpt er minder mee, maar jij mag eigenlijk niet boeten voor hun daden. Je bent op een leeftijd waarop jij ook onafhankelijk KAN zijn. Ik zou blijven sparen (mss als ze een echt groot probleem hebben heb jij wat achter de hand) en mss een deel gebruiken om je ouders te helpen, maar dan in de vorm van boodschapjes halen. Je ma is vast erg blij als jij een avondje besluit te koken op jouw kosten. Als je dat zo nu en dan doet schamen zij zich mss ook minder. Ik zou echt niet al je geld aan hun opgeven, zeker niet geld wat voor school oid is.

Je kan je ma moeilijk dwingen te werken, maar ze kan het beter wel doen ja. Als je merkt dat jullie ma jullie niet vooruit helpt vind ik ook dat je egoistisch mag doen en het huis uit gaan. Egoistisch, omdat je je eig verwijderd uit een probleem en je je eigen hachje red. Maar tegelijk is dat voor hun ook een zorg minder, bovendien vind ik niet dat jouw toekomst in gevaar mag komen vanwege zo’n nare situatie.

Misschien een tip voor je, en klinkt het nogal erg cru, maar zorg ervoor dat je ouders niet aan je bankrekening kunnen. Ik weet niet of ze dat nu nog überhaupt kunnen, maar als ze al verlangen dat je spullen van jezelf gaat verkopen, vind ik het nog maar een kleine stap dat ze echt geld van je gaan willen, en als je het dan weigert kunnen ze het gelukkig zelf niet opnemen van je bankrekening. Klinkt misschien wantrouwig tegenover je ouders, maar ik ken iemand bij wie dat al gebeurd is…

En verder veel sterkte! Hopelijk kom je snel uit deze nare situatie!

• Je moet echt tegen je ouders zeggen dat ze van jou spullen/geld moeten afblijven!!
  • Ga naar de bank waar je zit en zorg ervoor dat je ouders niet aan je rekeningen kunnen komen
  • Je kan een studie financiering (sorry als ik het fout schrijf) aanvragen bij de IBgroep
  • Door je studie kan je die lening gewoon terug betalen.
  • Leg je ouders uit dat je deze situatie niet fijn vind (netjes blijven!)
  • Probeer je geld goed te beheren. Bijvoorbeeld elke maand de helft/een kwart van je salaris sparen

En serieus heel veel sterkte met deze situatie. Ik hoop dat het goed komt.

Ik vind dat je geen spijt moet hebben van je studie keuze. Door die studie te gaan doen heb jij later deze problemen waarschijnlijk niet!
Ik ben normaal gesproken heel erg tegen lenen maar misschien kun je gaan werken (al is het maar 5 uurtjes in de week, ik weet hoe druk studies kunnen zijn) en het geld dat je écht nodig hebt bijlenen.
Ik zou daarnaast proberen zo weinig mogelijk van je ouders te lenen of te gebruiken. Niet eens omdat ze zelf niets hebben (dat is natuurlijk heel erg) maar als ze nu al je spullen gaan afpakken die JIJ ZELF gekocht hebt, wie weet wat ze dan met jou studie gaan doen die zij betalen.

Ik weet verder niet hoe oud je bent maar je kunt altijd rond de tafel gaan zitten met je ouders en zeggen wat jij precies van deze situatie vind (niet goed dus). En dat je bereid bent eventueel een deel van jou verdiende geld af te staan als je moeder ook gaat werken bijvoorbeeld. (als je dit niet erg zou vinden/er toe in staat zou kunnen zijn)

Verder zijn zeker de tips van HPfangirl goed want ze zijn makkelijk te gebruiken en kunnen al veel geld besparen :slightly_smiling_face:

Jeetje, wat rot :expressionless: Ik weet hoe het is als je ouders dingen niet kunnen betalen, maar ze hebben mij nooit gevraagd om mijn spullen te verkopen voor onze thuis situatie. Wel moest ik weleens boodschappen betalen, maar ja daar eet ik ook van.

Zij mogen jou geen schuld gevoel aanpraten. Zij zijn een eigen bedrijf gestart en daar kleven ontzettend veel risico’s aan. Het zijn JOUW spullen, dus jij bepaald wat daarmee gebeurt.

En die 130 die de wii opbrengt(als je geluk hebt) is slechts genoeg om de week mee door te komen, dus zo’n vangnet vormt dat niet.

En wat YESYESYESno ook zegt: laat ze van je bankrekening afblijven.
Mensen met geld problemen kunnen soms wanhopig zijn en over lijken gaan.

Over je studie: krijg je geen studiefinanciering? Ik heb destijds moeten lenen bij DUO(nieuwe naam IB groep) omdat mijn ouders het niet konden betalen.
En dat is het beste wat je kunt doen; in de min staan met je rekening is een soort financiële zelfmoord(bij gebrek aan een beter woord); dan creëer je een gat waar je niet of moeilijk weer uit komt. Lenen bij een andere instantie ook.

Het feit dat je er niet op vooruit gaat als je gaat werken, heet de armoedeval. Een uitkering is vaak een beter idee als je met werken niet meer kunt verdienen (hoewel het natuurlijk wel te prefereren valt! Naar mijn mening zou iedereen moeten werken die niet arbeidsongeschikt is, al is het maar dat je wat moet doen voor de maatschappij; als je alleen een uitkering trekt, en eigenlijk kunt werken, dan vind ik dat immoreel. Er zijn heel veel mensen die werken en zo ook wat geven aan de maatschappij, dat heet solidariteit en niemand zou zich daar aan moeten onttrekken).

Je studeert toch? Jij kunt in principe gewoon lenen bij de ibgroep. Inderdaad moet je dat met rente terugbetalen, maar het zal de meest voordelige lening zijn die je kunt krijgen. je kunt met je ouders afspreken dat jij een groot deel van je studie gaat betalen door te lenen, want dat geld verdien je dubbel en dwars terug als je gaat werken. Je moet wat dat betreft ook investeren in je eigen toekomst.

Verder: als jij dingen van je eigen geld koopt, dan is het echt ontzettend oneerlijk dat je dat van je ouders moet verkopen, in welke geldproblemen ze ook maar zitten. Als jij dat nou zelf zou voorstellen dan kan ik dat wel begrijpen, maar dat je moeder dat van je eist?! Belachelijk!

Ga met ze aan tafel zitten en zeg dat je een goed gesprek wil. Zeg tegen je vader dat je van zijn kant eerlijkheid verwacht als het gaat om geld en dat hij niet moet doen alsof er niets aan de hand is, want jij bent onderdeel van het gezin en het huis en je hebt er recht op om te weten wat er aan de hand is. Daarbij moet jij je moeder duidelijk maken dat je begrijpt dat de situatie lastig is, maar dat jij ondertussen niet je spullen moet verkopen die je zelf hebt betaald. Je kunt ze op de lange termijn meer helpen als jij een groot deel van je studie zelf gaat betalen.