Geldproblemen thuis

Heey meiden,
Ik zit thuis met een erg probleem, en ik weet niet wat ik moet doen. Laatst heb ik bij mijn vaders huis een deurwaarder zien praten met hem, mijn vader heeft het namelijk erg krap, en kan moeilijk zijn rekeningen allemaal betalen. Ik maak me heel erg zorgen, want hij doet zijn best alles te betalen, maar het lukt hem niet. Hij heeft al een betalingsregeling, maar ik heb een uur geleden, toen ik vrij was van school, een brief van de gemeente zien liggen, met Invoned erop staan. Ik heb het opgezocht: Invoned is iets met deurwaarders. Ik maak me zo’n zorgen en ben zo bang! Als ik hem laat stikken, dan worden al onze spullen ingenomen.
Moet ik de brief openen of niet? Ik zit bij een therapeut om over een ander probleem te spreken, kan ik hierover ook praten? Mijn moeder weet van dit probleem, (mijn ouders zijn gescheiden), ze weet niet echt wat ze moet doen.
Ik weet dat ik me hiermee niet hoor te bemoeien, maar als je zo bang bent, dan is dat lastig omdat je graag wil dat het niet meer zo is.

Xx een bang meisje

Je moet de brief niet open maken, hij is niet aan jou gericht, dat is niet netjes. Je weet al dat het niet goed gaat, dus het is niet nodig om jezelf nog banger te maken.

En natuurlijk kun je hier met therapeut over praten! Zij is er voor jou en wilt je helpen. En kan je misschien geruststellen.

Heb je het er ook al eens met je vader over gepraat? Misschien maak je je de problemen groter dan dat ze zijn. Misschien kan hij je geruststellen. Of kun je aanbieden hem te helpen als dat kan.

Die brief moet je niet openmaken, dat zou jij zelf ook niet op prijs stellen. En inderdaad, heb je er al met je vader over gepraat. Waarschijnlijk weet je alle ins en out’s van het probleem niet en kun je er dus eigenlijk niet over oordelen. Met je therapeut kun je er sowieso over praten, daar zijn ze voor.

Ik snap goed dat je hier van schrikt, maar je hebt in ieder geval niet het recht om je vaders brief open te maken. Vertel rustig aan je vader wat je hebt gezien, en dat je je zorgen maakt. Dan kan hij misschien uitleggen wat er precies aan de hand is.

En dit is zeker iets om met je therapeut te bespreken. Ik weet natuurlijk niet waarom je daar al naartoe gaat, maar dit soort situaties thuis kunnen heel veel invloed op jou hebben, dus het lijkt me juist goed als je therapeut dit weet.