Geld

weg

Ik had op mijn 16e rond de 2000, op mijn 20e rond de 8000 en op moment van afstuderen op mijn 24e boven de 20.000. Ik heb vanaf mijn 15e altijd gewerkt naast school/studie en heb tot na mijn afstuderen thuis gewoond, dus dan zijn deze bedragen helemaal niet moeilijk te halen.

Ik heb niks op mijn spaarrekening hahaha. Maar heb nu eindelijk een goed baantje

Tja, je kunt je ouders/psychische gesteldheid niet uitkiezen. Had ook graag veel gewild, maar daar doe ik niks aan. Vind het raar dat jij niet door hebt dat sommige mensen weinig tot niks hebben.

^
Hm, dat is zeker zo.
Maar als je een (bij)baan hebt(en geld opzij kan zetten) en gewoon alles uitgeeft en niet spaart, vind ik het toch een beetje vreemd.

Ik heb dat baantje nog maar net. Voorheen kon ik ook grotendeels niet werken en wat ik binnenkreeg, moest ik aan het huishouden bijdragen. Dus ik vind het een beetje vreemd dat jullie generaliseren.

^
Daarom bedoel ik ook, als je opzij kán zetten!:slight_smile:
Als je bv elke maand alles kan betalen wat je moet betalen, en nog 200,- overhoud en dat uitgeeft aan onzinnige meuk kan je het beter sparen.

Dan is het inderdaad je eigen schuld, maar ik ben opgegroeid in een zeer arme omgeving en ik zie echt veel armoede. Waar de meeste mensen niks aan kunnen doen. Die mensen hebben ook weinig tot niks op hun spaarrekening, laat staan op hun rekening.

^ Het heeft (naar mijn inziens) ook nog steeds met opvoeding te maken. Ik heb het nooit geleerd van mijn ouders. Zij hebben mij het belang niet bij gebracht. En ik merk dat ik daar (zelfs nu, 25 jaa) moeite mee heb. Ik wéét het belang van sparen, maar ik heb het nooit geleerd. Gewoon geld wegzetten en niet meer aankomen, dat blijf ik lastig vinden. Ik vind het enorm lastig om die prikkels te onderdrukken. En ik denk dat dat een stuk ‘makkelijker’ is als je ouders daar vanaf jongs af aan bij helpen.

^ Opvoeding inderdaad, maar ook wat je ouders voor je sparen. Ik vind het gewoon normaal dat je als ouder al vanaf de geboorte geld op de rekening van je kind zet.

Moet je wel wat geld hebben om opzij te zetten.

^ Begin dan niet aan kinderen als je geen geld. Maar dat is een hele andere discussie.

Ja, en wat als je voorheen wel geld had? Een ontslag zie je soms niet van mijlenver aankomen.

^ Nogmaals andere discussie.

Het is 1000 keer makkelijker als je 2 rekeningen hebt: 1 waar je alles mee mag en een spaarrekening. Op de spaarrekening zet je dan elke maand een vast bedrag (meteen zodra je je loon hebt zodat je het niet per ongeluk kunt uitgeven) en mag je doen wat je wil met het geld op je normale rekening. Als je de discipline niet hebt om niet aan die 2e rekening te komen (want nee het is geen kwestie van iets leren, het is een kwestie van de discipline opbrengen om van dat geld af te blijven. Net zoals dat je discipline moet hebben om 1 koekje te pakken en niet een heel pak in 1x op te vreten), kun je het vast laten zetten door de bank voor een bepaalde periode. Dan krijg je er zelfs nog meer rente over.

Het is ook fijn als je bij houdt wat je waar aan uit geeft en een budget plant voor dingen als boodschappen, kleding, hobby’s, opzij zetten. Zorg dat dit budget realistisch is en je je elke maand aan het budget houdt (dat betekent het truitje in de winkel terug leggen om het de maand erop te kopen als je aan je budget zit), dan is het onmogelijk om niet te sparen.

van 15/16 jaar weet ik het niet alleen ik ben net 14 en heb een kleine 4000 erop staan

Ik had op de leeftijd (en nu ook nog niet, ben nu 17) nog niet eens een spaarrekening hahah. Ik kreeg toen elke maand 100 euro kleed/zakgeld van mijn ouders, maar dat ging meestal gelijk op dus meestal stond er echt maar 10 euro op mijn bankrekening.
Sinds een paar maanden heb ik een baantje dus nu staat er sinds kort eindelijk meer dan 100 euro op mijn rekening. Spaarrekening heb ik niet (zou ik nu wel een mee moeten beginnen). Maar volgensmij hebben mijn ouders wel sinds mijn geboorte geld apart gezet voor mij. Maar dat lijkt me normaal, of is dat niet zo? (Ik heb geen idee, ik ben serieus nieuwsgierig of dat normaal is)

-

^ Ik vind wel dat een ouder dat hoort te doen

Nogmaals: wat als je niks extra’s weg kunt zetten? Kun je het wel willen, maar het gaat gewoon echt niet lukken.